آفتاب

کارشناس انگلیسی: ایران یک قدرت مهم منطقه ای است

کارشناس انگلیسی: ایران یک قدرت مهم منطقه ای است

لندن - ایرنا - یک کارشناس انگلیسی معتقد است که ایران طی 35 سال گذشته و به رغم مواجهه با انواع توطئه ها و حملات دشمنان، توانسته است با موفقیت به مسیر حرکت خود ادامه دهد و امروز به یک قدرت مهم منطقه ای تبدیل شده است.

ˈمعین یاسینˈ مدیر موسسه پژوهشی ˈگلوبال ویژن 2000ˈ در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا گفت: طی سال های اخیر حملات گسترده ای علیه مسلمانان در سراسر جهان جریان داشته و تردیدی نیست که ایران یکی از اهداف اصلی این حملات و توطئه های قدرت های غربی بوده است.

وی افزود: ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی از یک کشور وابسته به غرب به یک کشور مستقل و حامی مسلمانان و ستم دیدگان جهان تبدیل شد و به همین دلیل هدف انواع حملات اقتصادی، فرهنگی، تبلیغاتی، تروریستی و نظامی قرار گرفت.

وی اظهارداشت: اما این حملات و توطئه های امپریالیستی علیه ایران بطور مستقیم و غیرمستقیم باعث تقویت هرچه بیشتر این کشور شد... حتی جنگ عراق و افغانستان و از بین رفتن رژیم صدام و رژیم طالبان، ایران را در موقعیت بهتری قرار داد و باعث گسترش حوزه نفوذ آن شد.

معین یاسین گفت: من شخصا به عنوان یک مسلمان سنی همواره حامی انقلاب اسلامی ایران بوده و هستم ولی در عین حال معتقدم که در سال های اخیر چرخش هایی در سیاست های ایران روی داده که به نظر می رسد در مقایسه با سال های اولیه انقلاب اکنون جنبه های ملی نسبت به جنبه های مذهبی بیشتر جلب توجه می کند.

وی افزود: راهبرد غرب بر این استوار است که با دامن زدن به اختلافات مذهبی و فرقه ای، مسلمانان را تضعیف کند. ما شاهد هستیم که در سال های اخیر اختلافات میان کشورهای اسلامی بر سر مسائلی نظیر بحران سوریه، افزایش یافته است.

ˈمتاسفانه این یک واقعیت است و ما نباید از خطرات و تهدیدات اصلی که علیه مسلمانان وجود دارد، غافل شویم. غرب در نهایت به دنبال منافع خود است و در این مسیر به اختلافات مذهبی میان مسلمانان دامن می زند.ˈ

مدیر موسسه ˈگلوبال ویژن 2000ˈ اظهارداشت: اولویت اول مسلمانان باید تقویت وحدت و کنار گذاشتن اختلافات باشد. ما نمی توانیم برای حل مشکلات خود فقط به کشورهای غربی نگاه کنیم و به مذاکره با آنها دل خوش باشیم. ما باید خودمان مشکلات مان را حل و فصل کنیم.

وی در پاسخ به سوالی در مورد جایگاه و موقعیت ایران در عرصه های منطقه ای و بین المللی پس از گذشت 35 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: ایران پس از گذشت 35 سال از پیروزی انقلاب و به رغم مواجهه با انواع توطئه ها و حملات دشمنان، امروز قوی تر از گذشته است و به یک قدرت مهم منطقه ای تبدیل شده است.

وی افزود: هر کشوری که هدف چنین حملاتی قرار گیرد بطور طبیعی دچار سختی های زیادی می شود ولی اگر از توان و اتحاد داخلی قوی برخوردار باشد، می تواند به کشوری خودکفا و قوی تر تبدیل شود که ما در مورد ایران شاهد این واقعیت بوده ایم.

آقای یاسین درباره آینده روابط ایران و غرب نیز تاکید کرد: اگر ایران و گروه 1+5 در مذاکرات آتی به توافق جامعی دست یابند، یک گام مهم رو به جلو خواهد بود. اما برای حل مشکلات منطقه و از جمله در زمینه خطر اشاعه هسته ای، اسراییل باید خلع سلاح شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر قرار است صلح و امنیت پایدار در منطقه خاورمیانه برقرار شود و خطر اشاعه هسته ای از بین برود، مقررات پیمان عدم اشاعه هسته ای باید شامل اسراییل نیز بشود تا منطقه خاورمیانه از سلاح های کشتار جمعی عاری شود.

اروپام**345
کد N110852

وبگردی