آفتاب

رسانه روسی: ایران و روسیه برای گسترش همکاری ها آماده می شوند

رسانه روسی: ایران و روسیه برای گسترش همکاری ها آماده می شوند

مسکو- ایرنا- رادیو دولتی صدای روسیه در گزارشی تحلیلی به شرایط مساعد برای توسعه روابط ایران و روسیه اشاره و اعلام کرد: فدراسیون روسیه و جمهوری اسلامی ایران برای مرحله جدید همکاری ها و گسترش همکاری های اقتصادی دوجانبه آماده می شوند.

به گزارش ایرنا، رادیو دولتی صدای روسیه روز شنبه در گزارش تحلیلی خود به قلم لئونید گوریانف اعلام کرد: کاهش تحریم های غرب در باره ایران، دورنمای روشنی را برای توسعه همکاری های مسکو و تهران می گشاید و دو کشور امکانات گسترده ای برای توسعه همکاری های خود در بخش های مختلف دارند.

در گزارش آمده است: در وهله اول دو کشور می توانند در حوزه هایی مانند انرژی، صنایع نفت و بازرگانی همکاری های خود را توسعه دهند.

رسانه روسی اعلام کرد: در حال حاضر روسیه در ردیف 10 شریک عمده بازرگانی ایران قرار دارد اما مبادلات بازرگانی دو کشور با پتانسیل های موجود مطابقت نمی کند.

در این گزارش آمده است: حجم مبادلات بازرگانی ایران و روسیه در سال 2013 حدود 40 درصد کاهش یافت و به دو میلیارد دلار رسید و ˈلوان جاگاریانˈ سفیر روسیه در ایران علت این مساله را تحریم های یکجانبه ایران از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا عنوان کرد.

رجب صفراف رییس مرکز مطالعات ایران معاصر در روسیه در گفتگو با صدای روسیه اظهار داشت: مسکو اعمال تحریم های یکجانبه در باره ایران را غیرقانونی می داند و بارها بر این موضع خود تاکید کرده است.

وی افزود: در شرایط کنونی که تحریم ها به تدریج کاهش می یابند، تهران برای گسترش همکاری ها با مسکو آماده می شود.

صفراف گفت: ایران همواره خواهان داشتن روابط پایدار و عمیق با روسیه بوده است و تقویت روسیه به مواضع ایران کمک می کند.

وی با اشاره به ادعای برخی کارشناسان مبنی بر روی آوردن ایران به غرب و اتخاذ مواضع ضدروسی پس از لغو تحریم ها، اظهار داشت: در واقع این دیدگاه نادرستی است زیرا بین ایران و غرب خط قرمزی وجود دارد که دو طرف هیچگاه از آن نمی توانند عبور کنند، زیرا در آن صورت ارزش های فرهنگی ایران و جهان بینی این کشور به خطر می افتد.

لئونید گوریانف در ادامه گزارش تحلیلی خود به عنوان نمادی از همکاری های ایران و روسیه به ساخت و بهره برداری از نیروگاه هسته ای بوشهر اشاره کرد و گفت: دو کشور به رغم دشواری های فراوان با موفقیت طرح بزرگی همچون نیروگاه بوشهر را اجرا کردند. درنتیجه جمهوری اسلامی ایران تنها کشور خاورمیانه شد که دارای نیروگاه هسته ای است.

در گزارش آمده است: همکاری های ایران و روسیه در این عرصه دارای پتانسیل بسیار بزرگی است که دو طرف می توانند از آن برای توسعه همکاری های دوجانبه استفاده کنند.

در گزارش صدای روسیه به برنامه دراز مدت دولت ایران برای احداث نیروگاه های هسته ای اشاره و گفته شد: ایران مطابق این برنامه باید در آینده نزدیک حدود 20 واحد نیروگاه هسته ای با مجموع توان 20 هزار مگاوات احداث کند.

به گفته نویسنده گزارش احداث این نیروگاه های هسته ای حدود 70 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت و در عرصه های دیگر نیز همکاری با ایران سودآور است.

به گزارش صدای روسیه، مسکو و تهران در باره احداث واحد دوم نیروگاه هسته ای بوشهر مذاکره می کنند و انتظار می رود کارها در این عرصه امسال آغاز شود.

در گزارش این رسانه روسی، عرصه نفت به عنوان بخش مهم دیگری از همکاری های ایران و روسیه نام برده و در این رابطه به آغاز اجرای طرح مبادله نفت در ازای کالا میان دو کشور اشاره شده است.

گوریانف در گزارش تحلیلی خود به نقل از اخبار رسانه های روسی یادآوری کرد: ایران ممکن است روزانه در قالب طرح مبادله 500 هزار بشکه نفت صادر کند و ارزش این معامله در ماه به یک و نیم میلیارد دلار می رسد و دو طرف از آن سود خواهند برد.

خانم آنا کوکوروا تحلیل گر شرکت سرمایه گذاری ˈآلپاریˈ در گفتگو با رسانه روسی طرح مبادله نفت میان ایران و روسیه را برای دو طرف بسیار سودمند خواند.

وی افزود: این طرح به افزایش تولیدات در روسیه کمک خواهد کرد و امکان صادرات نفت ایران به اروپا را فراهم خواهد آورد.

در این گزارش به آمادگی برخی شرکت های روسی از جمله شرکت نفت لوک اویل برای آغاز فعالیت های گسترده در بازار نفت ایران اشاره شده است.

رسانه روسی در پایان گزارش تحلیلی خود به امکانات فراوان بازار ایران در عرصه های مهمی همچون ماشین سازی ، پتروشیمی، فناوری های اکتشاف و بهره برداری از میدان های نفتی و حمل مواد هیدروکربنی اشاره و اعلام کرد: ایران ایجاد بخش های جدید اقتصادی را در میان مدت هدف قرار داده است و روسیه می تواند سهم بزرگی در این زمینه بزرگ داشته باشد.

اروپام/2242**518 ** 1514
کد N110797

وبگردی