آفتاب

پورمختار: اصل اقدام دولت در پرونده 650 میلیون یورویی درست بوده است

پورمختار: اصل اقدام دولت در پرونده 650 میلیون یورویی درست بوده است

تهران - ایرنا - رییس کمیسیون اصل 90 درباره بررسی پرونده 650 میلیون یورویی در این کمیسیون، گفت: اصل روش دولت در تخصیص این مبالغ کار درستی بوده است ولی شکایت مورد نظر در مورد این است که چرا دولت تنها به یک شرکت این مبلغ را اختصاص داده و این مبلغ به دیگر شرکت ها تعلق نگرفته است.

«محمدعلی پورمختار» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا در مورد شکایت «احمد توکلی» نماینده تهران به دلیل رانت 650 میلیون یورویی یک شرکت، گفت: ما در این زمینه جلسه ای با حضور آقای توکلی و مسوولان دولت و شرکت مورد نظر در کمیسیون اصل 90 مجلس داشتیم.

وی افزود: در این زمینه آقای توکلی طرح شکایت خود را مطرح کرد و نماینده شرکت و دولت نیز توضیحات کافی ارائه دادند.

پورمختار افزود: اصل روشی که دولت در این موضوع نسبت به شرکت مورد نظر به کار گرفت مناسب و درست بود، از این جهت که این اعتبار را واگذار کرد ولی شکایت آقای توکلی به این موضوع بود که چرا دولت شرکت های دیگر را مدنظر قرار نداد.

وی ادامه داد: به این روش به صورت کلی نمی توان نام رانت نهاد، رانت به معنای انحصارطلبی است ولی این روش اصلش به صورت کلی این است که یک شرکت بدون گرفتن پول خود نیازهای کشور به دانه های روغنی و فراورده های دامی را با مبلغ مذکور وارد کرده و در اسکله با دولت به این توافق رسیده که این اجناس را از محل وجوهی که در خارج از کشور وجود دارد، دریافت کند.

وی گفت: کل این موضوع اقدام مناسبی است ولی آقای توکلی می گوید در آن نباید انحصارطلبی باشد و زمانی که موضوع مربوط به یک شرکت خاص می شود رانت معنا می گیرد.

پورمختار ادامه داد: دولت در این راستا بیان کرد که شرکت های دیگر چنین توانمندی را نداشتند و در نهایت می توانستند با یک کشتی به کشور اجناس وارد کنند، ولی این شرکت 25 کشتی اجناس مورد نظر را وارد کرد.

رییس کمیسیون اصل 90 مجلس افزود: نکته قابل توجه دیگر این است که مورد مشابه در این زمینه توسط شرکت دیگری اتفاق افتاده و این شرکت از طریق وزارت جهاد کشاورزی اقدام کرده است.

وی گفت: در این خصوص وزارت جهاد کشاورزی مکاتبه ای با بانک مرکزی داشته و بانک مرکزی گفته این روش امکانپذیر نیست و خلاف قانون است، این در حالی است که بانک مرکزی برای شرکت مورد نظر آقای توکلی بیان کرده بود که خلاف قانون نیست.

پورمختار گفت: ما از بانک مرکزی استعلام کرده ایم و قرار است پاسخ نهایی را این بانک به ما بدهد تا ما ارزیابی نهایی را انجام دهیم.

احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از پیگیری رانت ۶۵۰ میلیون یورویی در کمیسیون های اصل ۹۰ و اقتصادی مجلس خبر داده بود.

سیام(4)**9121**9132**1535
کد N110486

وبگردی