آفتاب

لابی طرفدار ایران در انگلیس تشکیل می‎شود/عربستان و اسرائیل به دنبال سیاه نمایی هستند

لابی طرفدار ایران در انگلیس تشکیل می‎شود/عربستان و اسرائیل به دنبال سیاه نمایی هستند

در جلسه نمایندگان احزاب مختلف در مجلس انگلیس به صورت علنی از مواضع آمریکا و اسرائیل انتقاد شد و حاضران نسبت به بهبود رابطه با ایران مطالبی مطرح کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سایت کامنتری-مگزین، جلسه نمایندگان احزاب مختلف در مجلس انگلیس درباره ایران، "تغییر لحن عجیبی بر جلسه حکمفرما" بود.

این سایت تحلیلی در ادامه می‎نویسد: "نه تنها بدون هیچ تردیدی فضا به سمت ایران مثبت بود، بلکه شاهد نظرات علنی علیه مواضع آمریکا و اسرئیل از طرف نمایندگان مجلس بودیم. برخی از اعضا آنقدر طرفدار ایران بودند که خواستار برخورد شدید با عربستان سعودی -رقیب اصلی ایران در جهان اسلام- بودند. نه تها این مواضع از سوی اعضای حاشیه‌ای مجلس بیان نمی شد، بلکه سیاستمدارانی از

استراو در این جلسه پس از ارائه گزارشی از سفر هیات انگلیسی به تهران، حملات شدیدی علیه نومحافظه‎کاران دولت بودش و لابی طرفدار رژیم صهیونیستی در آمریکا و نقش مخرب آنها کرد.

کامنتری-مگزین که در مطلب خود از این اتفاق نگران به نظر می‎رسد در ادامه نوشت: "هنگامی که استراو به کمیته پارلمانی زخم زبان زد و آن را تحت نفوذ اسرائیل و "محور" لابی اسرائیلی دانست و سپس نتیجه گرفت که بحث دشمن سازی یکی از سنت‎های آنهاست، حقیقتاً استراو از حد خود خارج شد."

استراو در این زمینه گفته بود: "نگرانی من از دستور کار جناح راست اسرائیل -نماد آن نتانیاهو و دست راستی‎هایی است که در ائتلاف شکننده وی هستند- و آنهایی که در آمریکا هستند -به محوریت کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل (آیپک)- است. به نفع آنهاست که ایران را اهریمنی نشان دهند... آنها نیازمند به داشتنِ یک اهریمن هستند. مدت‎های مدیدی این اهریمنِ آشکار، شوروی بود . همه از این مساله راضی بودند. با فروپاشی آن، به سمت اهریمن‎های دیگری حرکت کردیم. آنها نیاز به اهریمن دارند. بحث تحلیل سیاست خارجی نیست، آنها نیاز روانشناسی-سیاسی به آن دارند."  

پیش از این نیز اینات ویلف- نماینده کنست- از استراو نقل قول کرده بود که "مشکل، منابع مالی نامحدودی که توسط سازمان‎های یهودی و آیپک در آمریکا هزینه می‎شود تا سیاست آمریکا در منطقه را تغییر دهند و  میل جنون آمیز آلمان به دفاع اسرائیل، هستند." 

تام ویلسون -نویسنده مطلب- مواضع استراو را در راستای جیمی کارتر -رئیس جمهور اسبق آمریکا- می‎داند که در برخی از مقاماتی که از پست خود کناره گیری کرده‎اند، مشاهده می‎شود.

جرمی کوربین نمایده مجلس از حزب کارگر انگلیس نیز در جلسه فوق گفته بود: "شکی نیست: اینکه دولت انگلیس به دنبال گسترش روابط با ایران است، اقدام صحیحی است."

وی نیز نسبت به نظرات "دست راستی‎ها"یی که به دنبال منزوی کردنِ ایران هستند هشدار داد و ابراز امیدواری کرد بالاخره آمریکا و اروپای غربی در این راه به یک هم‎فکری دست یابند.

یکی دیگر از کسانی که به نفع ایران به اظهار نظر پرداخت نورمان لامونت -رئیس سابق خزانه‎داری- بود که گفت عربستان سعودی و اسرائیل صحبت‎های حسن روحانی را تحریم کرده‎اند. وی افزود: "اعتقاد دارم هم عربستان سعودی و هم اسرائیل، به دنبال سیاه نمایی هستند. اگر عادی‎سازی روابط رخ دهد، آنها دچار چالش خواهند شد. زیرا قدرت دیگری در منطقه سربرخواهد آورد که بر روی غرب تاثیر خواهد گذاشت."

کد N110393

وبگردی