آفتاب

توجیه خانم دیپلمات دربارۀ فحاشی جنجال‌‌آفرینش

توجیه خانم دیپلمات دربارۀ فحاشی جنجال‌‌آفرینش

یک دیپلمات آمریکایی که تماس تلفنی وی درباره بحران سیاسی در اوکراین به اینترنت درز کرده است، روز جمعه گفت: ضبط این تماس« بسیار تاثیرگذار» بوده اما در عین حال گفت که روی مناسبات آمریکا و اوکراین تاثیر نمی‌گذارد.

به گزارش آفتاب به نقل از واحد مرکزی خبر ویکتوریا نولاند معاون وزیر خارجه آمریکا همچنین ادعای روسیه مبنی بر اینکه شبه نظامیان مخالف دولت اوکراین در سفارت آمریکا آموزش می‌بینند، رد کرد و آن را یک «خیال پردازی کامل» دانست.
مکالمه بین نولاند و سفیر آمریکا در اوکراین درباره مزایای روی کار آمدن رهبران مخالف اوکراین و شایستگی آنها برای اداره اوکراین اصلاح شده، بوده است. مقامات آمریکایی می‌گویند: جاسوسان روسی فایل صوتی این مکالمه را در اینترنت منتشر کرده‌اند تا دیپلماسی غرب را برای حل مسالمت آمیز بحران اوکراین منحرف کنند.
نولاند در این فایل صوتی که تصاویر ثابت طرفین گفتگو روی آن قرار گرفته به استفاده از وساطت سازمان ملل در حل سیاسی بحران اوکراین اشاره می‌کند. وی می‌گوید: اگر این اتفاق بیفتد فوق العاده خواهد بود.
اما نولاند روز جمعه سعی کرد این تماس را کاملا کم اهمیت جلوه دهد و اجازه ندهد که باعث تخریب روابط آمریکا و روسیه در دیگر مسائل بین المللی شود.
معاون وزیر خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری گفت: من درباره مکالمات دیپلماتیک خصوصی صحبت نمی‌کنم. اما این یک کار بسیار تاثیرگذار بود. این فایل صوتی بسیار واضح بود.
در این فایل صوتی نولاند به جفری پیات سفیر آمریکا در اوکراین می‌گوید فکر نمی‌کند که لازم باشد ویتالی کلیچکو بوکسور اوکراینی که هم‌اکنون رهبر اصلی مخالفان این کشور است، در دولت جدید اوکراین حضور داشته باشد.
وی در پاسخ به سوالات خبرنگاران گفت: فکر نمی‌کند که این فایل صوتی باعث تخریب روابط آمریکا با رهبران مخالف اوکراین از جمله آرسنی یاتسنیوک وزیر سابق اقتصاد و اوله تیانیبوک ملی گرای راستگرا شود که غرب آنها را سیاستمداران کلیدی اوکراین اصلاح شده می‌داند.
نولاند تاکید کرد: آنها(رهبران مخالف اوکراین) دقیقا می‌دانند که موضع ما درباره حل مسالمت آمیز این مشکل چیست.
وی درباره روابط آمریکا با روسیه گفت: واشنگتن و مسکو مذاکرات بسیار عمیق، جامع و پیچیده ای درباره مسائل مختلف بین المللی از جمله درباره ایران دارند و مذاکرات صریح و دوستانه ای درباره اوکراین وجود دارد.
نولاند خاطرنشان کرد: پیام ما اینست که به نفع همه است(اوکراین، روسیه، آمریکا و تمام همسایگان اوکراین) که راه حل دموکراتیک صلح آمیز و باثبات وجود داشته باشد.
وی سخنان سرگئی گلازیف یکی از مشاوران کرملین که آمریکا را به مسلح کردن شبه نظامیان اوکراین متهم کرده، خیال‌پردازی صرف دانست و گفت: او می‌تواند نویسنده داستانهای علمی شود. آمریکا موضع کاملا شفافی در قبال اوکراین دارد. آمریکا به دنبال پایان دادن به تنش‌های خیابانی و احتمال هرگونه خشونت بیشتر در اوکراین است و از تشکیل یک دولت ملی حمایت می‌کند.
نولاند گفت: ما می‌خواهیم اوکراین به سلامت اقتصادی، اروپا و انتخابات آزاد و عادلانه بازگردد و صندوق بین المللی پول مجددا از آن حمایت کند.
کد N110194

وبگردی