آفتاب
مقام دانشگاهی تاجیکستان:

مسلمانان با الگو قراردادن ایران، مانع از ورود قدرتها به حریم خود شوند

مسلمانان با الگو قراردادن ایران، مانع از ورود قدرتها به حریم خود شوند

دوشنبه ـ ایرنا - ˈمریم نور آوا ˈمدیر دانشکده شرق شناسی دانشگاه ملی تاجیکستان گفت: اگر کشورهای عربی و مسلمان، ایران را برای خود الگو و نمونه قرار دهند، هیچ قدرتی نمی تواند وارد حریم آنها شود.

نورآوا روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در شهر دوشنبه افزود: نظامی که امام خمینی (ره) در قرن بیستم تاسیس کرد، برگرفته از مکتب رسول اکرم (ص) است و این نظام با گذشت سالها در میان مردم مسلمان جایگاه بیشتری را کسب خواهد کرد.

وی تصریح کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران تحت رهبری حضرت امام خمینی (ره) در جهان تحولاتی ایجاد شد که دیگر کشور های مسلمان نیز با الگوگیری از این انقلاب برای اعتلای کلمةالله و برافراشتن پرچم لااله الاالله دست به تشکیل احزاب و حرکتهای اسلامی در کشورهایشان زدند.

وی تاکید کرد: این شخصیت فرهیخته با وجود ضدیت شدید قدرتهای بزرگ علیه کشور های عربی و فارسی زبان توانست، اسلام واقعی و عدالت پیشه را به جهانیان معرفی کند.

این شخصیت دانشگاهی تاجیکستان تصریح کرد: قدرتهای جهانی همواره کشورهای عربی و مسلمان را با تهدید به خود وابسته کرده اند اما ایران اسلامی طی 35 سال از عمر انقلاب خود قاطعانه و بدون ترس در برابر قدرتهای جهانی ایستاد و هم اکنون نیز این کشور الگویی برای این کشورها شده است.

وی اظهار داشت: کشور فلسطین طی بیش از 60 سال زیر تهاجم ارتش غاصب رژیم اشغالگر قرار دارد ولی هیچ کشور عربی و مسلمان مانند ایران از فلسطین حمایت نکرده است.

نور آوا افزود: امام خمینی (ره) در حقیقت شخصیت بی نظیر سیاسی و مذهبی قرن بیستم بودند بطوریکه هیچ شخصیت سیاسی مانند ایشان تاکنون در میان مردم جهان محبوبیتی کسب نکرده است.

وی گفت: امام بزرگوار در تاجیکستان محبوبیت زیادی دارند و هر شهروند این کشور از این شخصیت به عنوان بنیانگذار اولین دولت اسلامی در دنیای معاصر نام می برند.

این استاد دانشگاه ملی تاجیکستان گفت: بخاطر مهر و محبت زیاد مردم ما نسبت به امام، بسیاری از آنها نام فرزندان خود را به اسم این ابرمرد تاریخ ˈروح الله ˈˈنامگذاری می کنند و این پدیده مطلوب تا به امروز در کشور ما ادامه دارد.

نورآوا گفت: شاعران و نویسندگان و روزنامه نگاران این کشور از قبیل ˈمحمدعلی عجمی، محمدی نوید، میرزا شکرزاده و نورعلی دولتˈ در باره امام خمینی (ره) اشعار، غزلها و مقالات علمی زیادی در کتابها و صفحات هفته نامه و مجله های کشور به چاپ رسانده اند.

آساق**ه.ص**1663*1577
کد N110161

وبگردی