آفتاب

نامه70نماینده دمکرات آمریکا، تحولی نو درسیاست کنگره

نامه70نماینده دمکرات آمریکا، تحولی نو درسیاست کنگره

نیویورک-ایرنا- نامه مشترک بیش از70 عضو مجلس نمایندگان آمریکا به اوباما برای حمایت ازگفت وگو با جمهوری اسلامی و مخالفت با تشدید تحریم ها، تحول نو در سمت سوی سیاست کنگره و همچنین حزب دمکرات درخصوص تعامل با ایران است.

به گزارش ایرنا این برای نخستین بار است که این تعداد نماینده در مجلس نمایندگان که در میان آن ها گرایش های فکری مختلف داخل حزب دمکرات به چشم می خورند، مشترکا از سیاست گفت وگو با ایران و حل دیپلماتیک موضوع هسته ای پشتیبانی می کنند.

ناظران سیاسی در آمریکا می گویند این نامه شانس تصویب هرگونه طرح ضد ایرانی را در کنگره به شدت تضعیف خواهد کرد.

تا پیش از نگارش این نامه، جریان مخالف مذاکره با ایران امید داشت که با تصویب طرحی برای تشدید تحریم ها درمجلس نمایندگان بتواند زمینه را برای فشار به سنای آمریکا که موضعی معقول تر نسبت به روند مذاکرات هسته ای داشته افزایش دهد تا سرانجام سنا نیز به تشدید تحریم ها رای دهد.

اما تصویب طرح تحریم ها در مجلس نمایندگان به حمایت نمایندگان دو حزب نیاز داشت و اکنون با اقدام دست جمعی دمکرات ها عملا این موضوع امکان تصویب ندارد.

نکته قابل توجه درباره نامه دمکرات های مجلس، نگارش آن پس از انتشار نامه هیلاری کلینتون، وزیر خارجه پیشین و یکی از امیدهای حزب دمکرات برای انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا است.

هیلاری کلینتون در نامه خود خطاب به یکی از سناتورها نسبت به پیامدهای تشدید تحریم ایران هشدار داده و گفته بود: این کار می تواند ما را از دستاوردهای دیپلماتیکی که به سختی به دست آورده ایم محروم کند و جبهه متحد بین المللی را که ایجاد کرده ایم، بشکند.

به گفته ناظران، نگرانی از شکاف در ائتلاف آمریکا و اتحادیه اروپا در صورت تشدید فشارها در کنگره، یکی از دلایل نگارش نامه دسته جمعی نمایندگان دمکرات به رییس جمهوری آمریکا است.

با خنثی شدن تهدیدهای تندروهای کنگره و لابی صهیونیستی در واشنگتن، تحلیلگران تاکید دارند که دیپلماسی ظریف جمهوری اسلامی توانسته عناصر مخالف مذاکره را در واشنگتن در وضعیت آچمز قرار دهد.

از یکسو تندروهای واشنگتن می گویند توافق هسته ای ژنو برنامه غنی سازی ایران را متوقف نکرده و برای همین باید فشارها را افزایش داد و نگذاشت نظام تحریم ها که در سال های گذشته با تلاش فراوان علیه ایران بنا شده بود از هم بپاشد.

اما از دیگر سو، افزایش فشارها به ایران می تواند واکنش منفی اتحادیه اروپا را به همراه داشته و اروپایی ها با مقصر قلمداد کردن واشنگتن در ناکام گذاشتن مذاکرات، رسما مسیر خود را از آمریکا جدا کنند که این مساله قطعا به معنای فروپاشی ساختار تحریم های ضد ایرانی خواهد بود.

در سطحی دیگر، تحلیلگران می گویند نگارش نامه 70 امضایی نمایندگان دمکرات می تواند نشان دهنده تحولی در این حزب در خصوص تعامل با ایران باشد.

مخالفان مذاکره با ایران تنها به جمهوریخواهان محدود نبوده و برخی نمایندگان دمکرات کنگره که روابط نزدیکی با لابی صهیونیستی دارند نیز خواستار افزایش فشار به ایران بوده اند.

به نظر می رسد با نگارش نامه دستجمعی دمکرات های مجلس نمایندگان، روندی تازه در داخل این حزب در خصوص سیاست تعامل با ایران شکل گرفته باشد.

ناظران سیاسی می گویند در صورتی که باراک اوباما بتواند موضوع هسته ای را به طور مسالمت آمیز حل کرده و با ایران به تفاهم برسد، یک دستاورد تاریخی در کارنامه خود ثبت خواهد کرد.

این میراث نه تنها برای اوباما بلکه برای حزب دمکرات اهمیت خواهد داشت.

تردیدی نیست که این مساله می تواند کارت برنده ای برای حزب دمکرات در انتخابات آینده ریاست جمهوری باشد.

آیا این واقعیتی است که هیلاری کلینتون، نامزد احتمالی دمکرات ها برای انتخابات ریاست جمهوری 2016 درک کرده است و می خواهد برگ برنده ایران را در آن انتخابات بر روی میز قرار دهد؟

خصوصا ناظران یاداور می شوند که وی همان وزیر خارجه ای است که به شدت پیگیر فشار و افزایش تحریم ها علیه ایران بود و در واشنگتن به عنوان یکی از طرفداران لابی اسراییلی شناخته می شد.

از این رو به نظر نمی رسد همزمانی اعلام حمایت وی از دیپلماسی با ایران با انتشار نامه نمایندگان دموکرات تصادفی باشد.

این نکته ای است که پرسش های بسیاری درباره زمان نگارش دو نامه و جایگاه ایران در استراتژی حزب دمکرات به پیش کشیده است.

اروپام 2251 ** 1064
کد N109995

وبگردی