آفتاب
تحولات تونس/

جشن قانون اساسی جدید با حضور سران خارجی/ خشم اولاند از سخنان لاریجانی با زدن گوشی بر روی میز

جشن قانون اساسی جدید با حضور سران خارجی/ خشم اولاند از سخنان لاریجانی با زدن گوشی بر روی میز

جشن تصویب قانون اساسی جدید تونس روز گذشته با حضور سران و مقامات برخی کشورها همچون روسای جمهور فرانسه و لبنان و رئیس مجلس شورای اسلامی ایران و البته در پی خروج هیئت آمریکایی از محل اجلاس برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، شب گذشته مراسم رسمی جشن تصویب قانون اساسی جدید تونس با حضور سران و مقامات برخی کشورها در ساختمان شورای موسسان تونس برگزار شد.

در این نشست شخصیتهایی همچون "فرانسوا اولاند" رئیس جمهور فرانسه و "میشل سلیمان" رئیس جمهور لبنان به دعوت "منصف المرزوقی" رئیس جمهور تونس حضور داشتند.

همچنین در این مراسم رهبران کشورهای آفریقایی گینه، چاد، سنگال و مالی و برخی مقامات دیگر کشورها نیز حضور داشتند.

منصف المرزوقی در این مراسم از تمجید از پیروزی های ملت تونس، تصویب قانون اساسی جدید را به منزله رهایی از دیکتاتوری دانست.

"مصطفی بن جعفر" رئیس مجلس موسسان تونس نیز قانون اساسی جدید را نتیجه توافق میان جریانهای سیاسی و موفقیت گفتگوهای ملی دانست.

فرانسوا اولاند نیز در اظهاراتی از قانون اساسی جدید تونس که در آن به تفکیک قوا، آزادیهای دینی و دموکراسی اشاره شد، تمجید کرد. وی قانون اساسی جدید تونس را تنها قانون اساسی در جهان دانست که به جوانان به عنوان قدرت اصلی پیشتیبانی کننده کشور اشاره کرده است.

میشل سلیمان نیز با تمجید از بخشهایی از قانون اساسی جدید تونس که در آن به حقوق زنان اشاره شده، تاکید کرد: قانون اساسی کشورهای مختلف در منطقه باید دموکراسی را مورد توجه قرار دهد.

از سوی دیگر، در این مراسم "علی لاریجانی" رئیس مجلس شورای اسلامی ایران نیز به پشت تریبون رفت و اظهاراتی را درباره انقلابهای جدید منطقه بیان کرد.

وی در اظهارات خود آمریکا و رژیم صهیونیستی را به تلاش برای "عقیم کردن انقلابهای عربی" متهم کرد.

لاریجانی تاکید کرد: باید کشورهایی را که در آنها انقلاب رخ داده تحت نظارت داشته باشیم و دست کشورهای استکباری را در آنها قطع کنیم.

وی افزود: آمریکا تلاش کردند که انقلابهای عربی را عقیم کرده و از مسیر اصلی منحرف کنند تا در نهایت اسرائیل از آن بهره ببرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ایران تنها راه حل کشورهای منطقه را پایبندی به مقاومت و وحدت اسلامی دانست.

این اظهارات با خشم شدید اعضای هیئت آمریکایی و ترک مراسم جشن تصویب قانون اساسی جدید تونس همراه شد که با توجه به تنها بودن مقامات آمریکایی در انجام این تحرک موهن، موجبات انزوای آنها را به وجود آورد.

روزنامه الجدیده تونس هم نوشت فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه پس از شنیدن اظهارات ترجمه شده لاریجانی، گوشی را محکم به زمین زد تا اینگونه خشم خود را از اظهارات ضد آمریکایی صهیونیستی لاریجانی ابراز کند.

کد N109916

وبگردی