آفتاب

تحلیلگر روس: ایران با اتکا به تجربه انقلاب اسلامی بر همه موانع ساختگی غرب غلبه کرد

تحلیلگر روس: ایران با اتکا به تجربه انقلاب اسلامی بر همه موانع ساختگی غرب غلبه کرد

مسکو - ایرنا- ˈورونیکا کراشنینیکوواˈ مدیرعامل انستیتو ابتکارات و تحقیقات سیاست خارجی روسیه گفت: انقلاب اسلامی زمینه و شرایط لازم برای پیشرفت ایران در عرصه های مختلف را فراهم کرده و ایرانیان با اتکا به تجربه های انقلاب بر همه موانع ساختگی غرب فایق آمده اند.

کراشنینیکووا روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: ایران امروز با وجود تمام مشکلات مصنوعی که برخی قدرت های غربی برای آن ایجاد کرده اند در حوزه های مختلف به موفقیت های چشمگیری دست یافته است.

وی افزود: اگر تاریخ معاصر ایران را مطالعه کنید به این نتیجه می رسید که در سه دهه و نیم اخیر پس از پیروزی انقلاب اسلامی، آمریکا و متحدانش به بهانه های مختلف و بیشتر واهی انواع مشکلات را برای ایران ایجاد کرده اند.

مدیرعامل انستیتو ابتکارات و تحقیقات سیاست خارجی روسیه با بیان این که هدف امام خمینی (ره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی از برپایی این انقلاب قطع کامل وابستگی ایران به قدرت های دیگر بود، اظهار داشت: آمریکا به هیچ وجه نمی توانست این هدف را هضم کند.

وی گفت: آمریکا از ایران سالانه دهها میلیارد دلار سود خالص می برد و این کشور نفت خیز حداقل فرصت های شغلی برای بیش از یکصد هزار آمریکایی را فراهم می آورد که کمک بسیار بزرگی به پیشرفت طرح های آمریکا در عرصه های مختلف بود.

کارشناس روس یادآوری کرد: ایران مجری پیچیده ترین سیاست های آمریکا در منطقه مانند جاسوسی از شوروی سابق با اختصاص منابع مالی از کیسه ملت بود و در واقع واشنگتن بطور رایگان علیه ابرقدرت دیگر اقدام می کرد.

وی اضافه کرد: همه اینها از جیب ملت ایران پرداخت می شد و در یک روز زیبا برای ملت همه رویاهای سران کاخ سفید محو و ناپدید شد.

کراشنینیکووا نتیجه گیری کرد: علت نارضایتی آمریکا و ایجاد مشکلات مختلف برای ملت ایران در قالب تحریم های اقتصادی و صنعتی و تکنولوژیکی هم همین مساله بود.

وی افزود: آمریکا صدام را برای حمله به ایران تحریک کرد و رژیم عراق از انواع سلاح های پیشرفته متحدان آمریکا در غرب و منطقه همچون فرانسه و کویت و عربستان سعودی برخوردار شد.

کارشناس روس گفت: در این راستا دهها میلیارد دلار به بغداد کمک مالی شد و هدف این اقدامات فقط متوقف کردن روند پیشرفت ایران و جلوگیری از رشد و ترقی این کشور بود.

مدیرعامل انستیتو ابتکارات و تحقیقات سیاست خارجی روسیه گفت: اما این نقشه کارساز نشد و ایران توانست تمام حملات و تجاوزها به سرزمین های خود را دفع و وجبی از خاک خود را به بیگانگان ندهد که تحسین برانگیز است.

کارشناس روس افزود: متاسفانه شوروی سابق هم که در آن زمان قراردادهای تسلیحاتی با عراق داشت به این رژیم کمک کرد.

وی گفت: اما همه این نقشه ها شکست خورد و ایران پس از گذشت بیش از دو دهه از این جنگ سخت توانست پایه های اقتصاد خود را محکم کرده و در عرصه های مختلف تکنولوژیکی همچون فناوری هسته ای، نانو، علوم فضایی و طراحی و ساخت تسلیحات و تجهیزات نظامی به پیشرفت های بزرگی دست بیابد.

کارشناس روس افزود: همه این پیشرفت ها در شرایطی به وجود آمده که در اردوگاه غرب لحظه ای از اجرای سیاست ایذایی علیه ایران و ایجاد موانع مختلف به بهانه های واهی آسوده ننشسته اند.

وی گفت: اگر در یک دهه اخیر به عنوان نگرانی از ماهیت برنامه هسته ای ایران انواع تحریم ها را علیه این کشور اعمال و قوانین داخلی خود برای تحریم ایران به زور بر کشورهای دیگر تحمیل کرده اند، در آینده حتما به بهانه دیگری برای این کشور مشکلات به وجود می آورند.

کراشنینیکووا گفت: اما با پشتکاری که از ملت ایران سراغ دارم و پتانسیل های بسیار بزرگ اقتصادی و صنعتی این کشور با رهبری آیت الله خامنه ای پیشرفت های ایران ادامه خواهد داشت.

مدیرعامل انستیتو ابتکارات و تحقیقات سیاست خارجی روسیه با تحسین سیاست های دولت ایران گفت: دولت روحانی در یک فرصت شش ماهه توانست راه بسیار طولانی را بپیماید و مهم ترین کار این دولت گشودن گره کور مساله هسته ای بود.

وی اضافه کرد: این گره کور به دلیل ماهیت برنامه هسته ای نبود زیرا که این برنامه یک برنامه صلح آمیز و بدون هر گونه اجزای نظامی همچون ساخت کلاهک هسته ای یا بمب اتمی است و در واقع توسط آمریکا و چند متحد نزدیک آن به وجود آمده بود.

وی گفت:در سایه سیاست های سنجیده و تعاملی دولت ایران، همکاری آن با آژانس بین المللی انرژی اتمی و مذاکرات با گروه 1+5 اختلافات و سوء تفاهم ها در باره مساله هسته ای ایران در حال حل و فصل است و امیدواریم در آینده نزدیک ایران بتواند با کنار گذاشتن این مشکل بر سرعت پیشرفت خود بیفزاید.

وی اضافه کرد: حل و فصل مسایل هسته ای ایران برای منطقه و امنیت و ثبات آن به ویژه حل مسایل خاورمیانه بسیار مهم خواهد بود و این کشور می تواند در حل و فصل مسایلی همچون افغانستان و سوریه راهکارهای مناسبی را ارائه دهد که اجرای آنها باعث تحکیم پایه های ثبات در منطقه خواهد شد.

کارشناس روس گفت: روسیه از افزایش نقش ایران در منطقه استقبال می کند زیرا با نفوذ بیگانگان در منطقه و دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه مخالف است و آن را در مسیر بی ثباتی و ایجاد هرج و مرج می داند که هیچ نتیجه خوبی برای کشورهای منطقه به دنبال نخواهد داشت.

اروپام/2242**518** 1337
کد N109896

وبگردی