آفتاب

کمیته جهانی حمایت از روزنامه نگاران، ترکیه را متهم کرد

کمیته جهانی حمایت از روزنامه نگاران، ترکیه را متهم کرد

آنکارا - ایرنا - ˈکمیته جهانی حمایت از روزنامه نگارانˈ (سی.پی.ژی) ، دولت ترکیه را به محدودیت آزادی بیان و فعالیت آزادانه خبرنگاران متهم کرد.

به گزارش ایرنا، بر اساس گزارش سالانه این کمیته که روز شنبه در رسانه های ترکیه بطور گسترده منتشر شد ، آمده است که به علت مداخله دولت آنکارا ، آزادی بیان ، عقیده و فعالیت خبرنگاران در ترکیه بسیار محدود شده است .

این گزارش آورده است : به همراه ترکیه کشورهای مصر، اکوادور، لیبریا، روسیه، ویتنام، زیمبابوه و بنگلادش در زمینه آزادی رسانه های از جمله کشورهای خطرناک محسوب می شوند.

این گزارش اضافه کرد که ترکیه در سال 2013 میلادی از لحاظ تعداد خبرنگاران زندانی در صدر کشورهای جهان قرار داشته و تلاش برای ˈخود سانسوریˈ در رسانه های این کشور با تحقیقات گسترده و شکایات از خبرنگاران، بطور گسترده اعمال می شود.

کمیته جهانی حمایت از روزنامه نگاران در گزارش خود آورده است که در پی تظاهرات مردمی در تابستان سال گذشته در ترکیه، فشار بر خبرنگاران مستقل و مخالفان شدت یافته است .

نیروهای دولتی ترکیه در جریان این تظاهرات، خبرنگاران داخلی و خارجی را برای تهیه آزادانه اخبار تحت فشار قرار داد و حتی تعدادی از آنان را بازداشت کرد. شورای عالی نظارت بر رادیو و تلویزیون ترکیه، چهار شبکه تلویزیونی این کشور را که اخبار تظاهرات مردمی را پخش می کردند، جریمه کرد.

این گزارش با اشاره به اینکه ˈرجب طیب اردوغان ˈ نخست وزیر ترکیه آشکارا رسانه های جهانی را متهم به دست داشتن در این تظاهرات این کشور کرده بود، اعلام کرد: نخست وزیر ترکیه به صراحت نام برخی از شبکه های خبری را در این راستا عنوان کرده است.

این گزارش با اشاره به اینکه بسیاری از خبرنگاران به دلیل انتشار اخبار انتقادی از دولت آنکارا در زمینه تظاهرات مردمی تابستان سال گذشته، از کار برکنار شدند و یا مجبور به استعفاء شدند، اضافه کرد که بر اساس گزارش سندیکای خبرنگاران ترکیه حداقل 22 خبرنگار اخراج و 37 خبرنگار نیز مجبور به استعفاء شدند.

ˈسازمان گزارشگران بدون مرزˈ نیز پیش از این از ترکیه به عنوان بزرگترین زندان خبرنگاران یاد کرده بود.

این سازمان (RSF) اعلام کرد: در مجموع 72 نفر از اصحاب رسانه هم اکنون در ترکیه در بازداشت هستند که از این تعداد دستکم 42 خبرنگار و چهار نفر دیگر نیز از دستیاران رسانه ها هستند.

این سازمان با تاکید بر اینکه شنود تلفنها، بازداشت گسترده خبرنگاران، تحقیر منابع خبری و تهدید رسانه ها خاورم ***2012* 230**1651
کد N109776

وبگردی