آفتاب

رکود تجارت طلا در پی کاهش ارزش لیر ترکیه

رکود تجارت طلا در پی کاهش ارزش لیر ترکیه

آنکارا – ایرنا – تجارت طلا در ترکیه که در دوره اخیر به یکی از رشته های تجاری پرسود این کشور در آمده بود در سال جاری میلادی با کاهش جدی ارزش لیر ترک در قبال دلار و منتقی شدن صادرات به ایران و امارات عربی متحده، با رکود رو به رو و واردات طلای ترکیه نیز به شدت کاهش یافته است.

به گزارش روز شنبه ایرنا ، ترکیه در سال گذشته میلادی در هر ماه به طور متوسط حدود 25 تن واردات طلا داشت که در اولین ماه سال جاری میلادی این رقم به شش تن کاهش یافت.

مهمترین عامل در کاهش جدی میزان این فلز گران بها افت صادرات طلا و زیور آلات ترکیه و مهمتر از آن ، کاهش جدی ارزش لیرترک در قبال دلار آمریکا عنوان شده است.

براساس آمار، بازار سنگ های قیمتی بورس استانبول ترکیه در ماه ژانویه سالجاری شش تن و 9 کیلوگرم طلا وارد کرده است.

این درحالی است که واردات طلای ترکیه در ماه دسامبر یعنی آخرین ماه سال گذشته میلادی بالغ بر 31 تن و 600 کیلوگرم گزارش شده است.

ترکیه در سال گذشته میلادی 302 تن و 315 کیلوگرم واردات طلا داشت که بالاترین میزان واردات طلا در یک سال در تاریخ این کشور به شمار می رود.

میانگین واردات طلای ترکیه در سال گذشته برای هر ماه بالغ بر 25 تن شد.

داده های بورس استانبول حاکیست در 10 سال اخیر میانگین واردات طلای ترکیه در هرسال بالغ بر 169 تن و 275 کیلوگرم بوده است.

ترکیه کمترین واردات طلا را در این دوره در سال 2009 میلادی داشته است. در آن سال ترکیه 37 تن و 592 کیلوگرم طلا وارد کرد.

تحلیلگران، با اشاره به اینکه واردات طلای ترکیه در ماه ژانویه از نظر ارزشی حدود 200 میلیون دلار بود که نسبت به ژانویه سال گذشته نصف شده است، می گویند نوسان در واردات طلا، بهبود در تراز پرداختهای این کشور را که مهمترین عنصر شکنندگی در اقتصاد ترکیه است، به طور منفی تحت تاثیر قرار می دهد.

به باور این تحلیلگران در صورت ادامه رکود در واردات ترکیه، کسری در تراز پرداخت های ترکیه در سالجاری نسبت به سال گذشته بهبود نشان خواهد داد که البته پایدار نیست و ترکیه برای کاهش کسری در تراز پرداخت های خود نیاز جدی به افزایش سطح پس اندازهای داخلی دارد.

نسبت پس انداز داخلی در ترکیه در حدود 12 درصد است که این ترکیه را مجبور می سازد برای به حرکت در آوردن چرخ های اقتصادی خود به استقراض خارجی روی آورد.

ترکیه از نظر داشتن بیشترین کسری در تراز پرداختها یکی از پنج کشور جهان است و همه ساله در حدود 70 میلیارد دلار کسری دارد که این پول باید با استقراض خارجی و یا جذب سرمایه مستقیم تامین شود.

خاورم/2011**230 **1515
کد N109775

وبگردی