آفتاب

تقدیر از سخنرانی ضد صهیونیستی و ضد امریکایی علی لاریجانی در مجلس تونس

تقدیر از سخنرانی ضد صهیونیستی و ضد امریکایی علی لاریجانی در مجلس تونس

سخنرانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جشن تصویب قانون اساسی جدید تونس با واکنش مثبت نمایندگان مواجه شد.

به گزارش خبرآنلاین، احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی سخنرانی لاریجانی در مجلس تونس را شایسته قدردانی دانست و از وی تشکر کرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی روز گذشته در مراسم مجلس موسسان تونس مواضع انقلابی را مطرح و از رژیم صهیونیستی و برخی اقدامات استکبار جهانی انتقاد کرده بود. اظهارات لاریجانی در مخالفت با رژیم صهیونیستی موجب خروج هیات آمریکایی از جلسه شده بود.

رئیس مجلس درجشن تصویب قانون اساسی جدید تونس، با اشاره به تلاش‌های قدرت‌های جهانی و رژیم صهیونیستی برای انحراف انقلاب‌های منطقه، گفت: مقاومت تنها راه مقابله با کشورهای زورگو است.

دکتر علی لاریجانی در نطق خود در مجلس نمایندگان تونس که با حضور ده‌ها رئیس جمهور و رئیس مجلس از کشورهای مختلف جهان برگزار شد به مسئولان تونسی تصویب قانون اساسی جدید را تبریک گفت و افزود: باید در مقابل مردم تونس سر تعظیم فرود آورد و به ارواح شهدای این کشور درود فرستاد.نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در اینجا دو سوال مطرح می شود که سوال اول این است که این دیکتاتورهای حقیر را چه کسانی حمایت می کردند و چه کسانی این دیکتاتورها را نگه می داشتند آیا این دیکتاتورها روی پای خود ایستاده بودند یا اینکه پشت سرشان کشورهای دیگر ایستاده بودند.
وی افزود: در جنگ جهانی اول کشورهای زورگو ابتدا خودشان کشورهای دیگر را چپاول کردند و بعد که خواستند برود دیکتاتورهایی را در راس این کشورها گذاشتند و از آنها حمایت کردند.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: 35 سال پیش ما هم در مقابل یک دیکتاتور ایستادیم و این دیکتاتور که از حمایت آمریکا برخوردار بود سالهای سال کشور ما را به عقب راند.
وی یادآور شد: البته انقلاب ایران خیلی طولانی بود و ما پس از این انقلاب مشکلات زیادی داشتیم و حتی کشورهای بزرگ بعد از انقلاب هم ما را رها نکردند و اول از همه 8 سال جنگ را به ما تحمیل کردند و ماجراجویی های مهم را بوجود آوردند، سال های اخیر نیز با طرح مسئله هسته ای درحالیکه می دانستند ما به دنبال ساخت سلاح نیستیم اما به دلایل مختلف سنگ اندازی کردند یعنی همان کشورهای قدرتمند که دیکتاتورها را بر ملت ها تحمیل می کنند بعد از انقلاب هم ما را رها نمی کنند.
لاریجانی گفت: باید کشورهایی که انقلاب می کنند مراقب باشند تا کشورهای بزرگ دوباره به کشورشان برنگردند چراکه اگر آنها را از در بیرون بیندازید از پنجره وارد می شوند.

وی افزود: سوال دوم این است که در مقابل کشورهای زورگو چه باید کرد؛ به نظر ما راهی جز مقاومت نیست و اگر امروز ملت فلسطین می خواهد به آرمان ها و سرزمین خود برسد راهی جز مقاومت ندارد.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: کشورهای بزرگ برای فلسطین جلسه برگزار و شیرینی توزیع می کنند اما در نهایت کاری برای ملت فلسطین نمی کنند.
لاریجانی افزود: ما پس از انقلاب از ملت مظلوم فلسطین حمایت کردیم، امام اسرائیل را غده سرطانی در منطقه توصیف کردند، ایشان درست می گفتند چراکه در پس بسیاری از جریان ها در منطقه دست آمریکا و اسرائیل وجود دارد.
وی گفت: حتی پس از انقلاب هایی که در منطقه رخ داد آمریکا و اسرائیل تلاش کردند تا برخی انقلاب ها را منحرف و عقیم کنند تا اسرائیل از آن سود ببرد.
لاریجانی راه فائق آمدن بر این مشکلات را وحدت بین مسلمان ها دانست و افزود: ملت های مسلمان ملت های دست دوم و سوم نیستند و اگر وحدت داشته باشند کشورهای زورگو نمی توانند به آنها زور بگویند.
رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین ادامه داد: در دنیای اسلام دو موضوع مثل دو تیغه قیچی امت اسلامی را تحت فشار قرار داده است که اولین تیغه آن قدرت های بزرگ هستند که از بیرون به آنها فشار می آورند و تیغه دیگر تروریست ها و افراطی هایی هستند که از درون به امت اسلامی لطمه می زنند.
لاریجانی افزود: همه فرق اسلامی خدای واحد را می پرستند یک پیامبر دارند و به سوی یک قبله نماز می گذارند اما چه شده که امروز جریان هایی اینها را به جان هم انداخته است و هر گروهی گروه دیگر را تکفیر و طرد می کند و این همان چیزی است که باعث می شود آمریکا و اسرائیل آز آن نفع ببرند.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: انقلاب مردم تونس صدای بلندی است در مقابل همه صداهایی که مخالف اعتلای امت اسلامی بود.
لاریجانی افزود: جمهوری اسلامی ایران از شروع انقلاب تونس در کنار این کشور بوده است و امروز هم ما در کنار ملت تونس خواهیم بود و افتخار می کنیم که امروز مردم سالاری در تونس دارای سندی مهم شده است

رفتار آمریکا با ایران کینه ورزانه است
رئیس مجلس در نشست خبری، رفتار آمریکا با ایران را کینه ورزانه خواند و گفت: مذاکرات با 1+5 صرفا در موضوع هسته‌ای است.

علی لاریجانی در پایان سفر کشور تونس در نشست خبری گفت:‌ نکته مهم در مذاکرات این است که طرفهای دیگر نباید نظامات جدید برای ایران تعیین کنند. نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره این که آیا این خبر صحت دارد که گفته می شود میان آمریکا و اتحادیه اروپا یک نوع تقسیم کار صورت گرفته است که آمریکا در مقابل ایران نرمش داشته باشد و فرانسه موضع سرسختانه نشان دهد؟ گفت:‌ نمی دانم تقسیم کار شده است یا خیر،اما موضع آمریکا نرم نیست و رفتار آنها در عمل نشان می دهد که کینه ورزانه است.
رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین درباره مناسبات تهران و آنکارا گفت: روابط ما همواره دوستانه و برادرانه است و گرچه در بعضی زمینه ها با آنها اختلاف داریم اما در زمینه اقتصادی و رایزنی های سیاسی این مناسبات عمیق است.
لاریجانی درباره سوریه گفت:‌ موضع جمهوری اسلامی ایران از ابتدا این بود که مسئله سوریه باید از طریق سیاسی حل شود و آنچه مردم سوریه بخواهند همان باید انجام شود ،یعنی سرنوشت مردم سوریه از صندوق های رای بیرون بیاید و نه از لوله های اسلحه.
وی افزود: در ماجرای سوریه برخی کشورها خواستند یک لیبی جدید درست کنند.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به طور اصولی از دخالت در دیگر کشورها و شئون ملت ها مخالف هستیم و فرقی هم نمی کند چه در عراق ،چه در افغانستان و سوریه.
لاریجانی گفت: صحنه جهانی اینک متوجه شده است که راه حل سیاسی برای مسئله سوریه جواب می دهد ولی زیان های زیادی را متوجه ملت سوریه کرده اند که امیدوارم در نهایت، راه حل سیاسی به نتیجه برسد.
وی درباره احتمال نزدیکی ایران و آمریکا گفت: مذاکرات ما با گروه 5+1 صرفا در موضوع هسته ای است اما مسئله روابط ایران و آمریکا تاریخچه ای طولانی دارد.
این نماینده مردم در مردم در مجلس نهم ادامه داد: ما نمی توانیم چشمان خود را بر روی رفتاری که آمریکایی ها در گذشته به ملت ایران و منطقه کرده اند ببندیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین خواستار افزایش سطح مناسبات ایران و تونس شد و گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا از دانش های جدید و پیشرفته ای که در اختیار دارد آنها را به کشورهای دوست مانند تونس انتقال دهد.

/2727

کد N109753

وبگردی