آفتاب

نخست‌وزیر مالی از آغاز مذاکره با شورشیان طوارق ظرف چند روز آینده خبر داد

نخست‌وزیر مالی از آغاز مذاکره با شورشیان طوارق ظرف چند روز آینده خبر داد

نخست‌وزیر کشور مالی گفت، قصد دارد به منظور پایان دادن به شورش‌های مکرر شبه‌نظامیان طوارق در چند روز آتی با آ‌ن‌ها مذاکره کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، جدایی‌طلبان طوارق به همراه شبه‌نظامیان مرتبط با القاعده از ناآرامی‌های به وجود آمده در پی کودتایی برای به دست گرفتن کنترل شمال مالی سوء استفاده کرده و این کشور غرب آفریقا را در سال 2012 میلادی به آشوب کشیدند.

نیروهای فرانسوی سال گذشته میلادی این شبه‌نظامیان را بیرون رانده، انتخابات برگزار کردند و هیاتی متشکل از نیروهای حفظ صلح سازمان ملل در این کشور گشت‌زنی می‌کنند.

اما مذاکرات میان مالی و طوارق و شورشیان عرب به دلیل درخواست‌های سیاسی متوقف شد. شورای امنیت سازمان ملل نسبت به ناکامی در رسیدن به توافق هشدار داده و گفت: این مساله خطر افراطی شدن شبه نظامیان و از بین رفتن دستاوردهای امنیتی را به همراه دارد.

عمر تاتام لی، نخست وزیر مالی در کنفرانسی خبری در پاریس گفت: ما چند روز پیش یک نقشه سیاسی را به شورای امنیت تحویل داده‌ایم. ما تصمیم گرفته‌ایم تا به سمت جلو پیش برویم و ارتباط و مذاکره با گروه‌های مسلح را به منظور دستیابی به توافق افزایش دهیم.

ابراهیم بوبکر کیتا، رئیس جمهوری مالی بیشتر به دلیل شهرتش در موضع‌گیری سخت و جدی علیه شورشیان در جریان قیام‌های پیشین انتخاب شد و در حال حاضر تحت فشار است تا با شورشیان سازش نکند.

اما وی ظاهرا موضع صلح جویانه‌ای را اتخاذ کرده و گفت: سه نشست در حشور حافظان صلح سازمان ملل با گروه‌های مسلح و اعضای سازمانهای جامع مدنی در شمال مالی در چند روز آتی آغاز می‌شود. همه چیز باید سریع‌ پیش رود. با وجود تمامی مشکلات شرایط در حال حاضر نسبت به ماه‌های گذشته بهتر است.

این نشست‌ها با هدف درس گرفتن از اشتباهات گذشته در مورد ناکامی‌ مذاکرات صلح، بازگرداندن شورشیان به پادگان‌ها و بازگرداندن سرویس‌های اجرایی و احتمالی به شمال مالی است.

مقامات گفتند، نتایج این نشست‌ها احتمالا در ایجاد یک نشست سازش مجدد میان گروه‌های مختلف و دولت مرکزی استفاده خواهد شد.

انتهای پیام

کد N109728

وبگردی