آفتاب

یک کارشناس مسائل خاورمیانه: برگ برنده سوریه در دست ایران است

یک کارشناس مسائل خاورمیانه: برگ برنده سوریه در دست ایران است

یک کارشناس مسائل خاورمیانه اظهار کرد: ایران با نپذیرفتن پیش‌شرط آمریکا برای شرکت در اجلاس ژنو 2، ثابت کرد که بازیگر مهمی در منطقه بوده و برگ برنده سوریه در دست ایران است.

علی‌حیدر امیری در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه لرستان، اظهار کرد: با دعوت نشدن ایران از سوی سازمان ملل متحد به نشست ژنو 2، عملاً کلید شکست این کنفرانس رقم خورد و اگر آن‌ها واقعاً به دنبال حل بحران سوریه بودند باید بازیگر اصلی منطقه را که ایران بود دعوت می‌کردند.

وی خاطرنشان کرد: از مجموع 29 کشور حاضر در این نشست، 20 کشور از آمریکای لاتین و اروپا حضور داشتند که هیچ منافع و ارتباط ژئوپولیتیکی(سیاست‌های جغرافیایی)، ارضی، سیاسی و امنیتی با سوریه نداشتند.

امیری ادامه داد: آمریکا با فشار آوردن به «بان‌کی‌مون»، رئیس سازمان ملل متحد برای پس گرفتن دعوت خود از ایران، درصدد سلب حمایت ایران از سوریه برای سرنگونی«بشار اسد» بود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه اضافه کرد: ایران با نپذیرفتن پیش‌شرط آمریکا برای شرکت در اجلاس ژنو 2، ثابت کرد که بازیگر مهمی در منطقه بوده و برگ برنده سوریه در دست ایران است، از طرفی تا اظهارات ایران در حل بحران سوریه لحاظ نشود، هیچ موفقیتی برای نشست ژنو حاصل نمی‌شود.

وی عنوان کرد: آمریکا به دو دلیل می‌خواهد جنگ فرسایشی در سوریه ادامه داشته باشد، نخست اینکه این جنگ به نفع آمریکاست زیرا در این میان القاعده که تهدیدی برای منافع اروپا، آمریکا و اسرائیل است توسط «بشار اسد» از بین می‌رود و قدرت بالقوه یک محور مقاومت(سوریه حزب‌الله) نیز به زعم آمریکا تحلیل می‌رود.

امیری ادامه داد: دوم اینکه آمریکا هنوز جانشین مناسبی برای بشار اسد پیدا نکرده است؛ لذا تا مدیریت این مقوله و شفاف شدن آن ترجیح می‌دهد که کشت و کشتار در سوریه ادامه داشته باشد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه بیان کرد: اتمام جنگ در سوریه پیروزی بشار اسد، محور مقاومت، ایران و روسیه را به دنبال دارد و این سناریو به معنی تضعیف آمریکا در خاورمیانه است که این خوشایند نظام سلطه نیست؛ لذا سعی دارند با هماهنگی و دلارهای نفتی عربستان دامنه درگیری‌ها را به لبنان بکشند و حزب‌الله را تضعیف کنند و همین قضیه نیز شمشیری بر گردن دولت اسلام‌گرای اردوغان و نظام ملک عبد‍الله در اردن است.

انتهای پیام

کد N109600

وبگردی