آفتاب
رایزن فرهنگی ایران در آلمان:

انقلاب اسلامی الگوی جدیدی در حکومت داری و دمکراسی است

انقلاب اسلامی الگوی جدیدی در حکومت داری و دمکراسی است

برلین - ایرنا - رایزن فرهنگی ایران در آلمان ایجاد نظام جمهوری اسلامی در کشور را مهمترین دستاورد انقلاب شکوهمند اسلامی دانست و گفت: انقلاب اسلامی الگوی جدیدی در عرصه حکومت داری و مدل نوینی در دمکراسی است.

حجت الاسلام والمسلمین مهدی ایمانی پور در آستانه 35سالگی انقلاب اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در برلین، درخصوص مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی در طول این سال ها، افزود: مدل جدید حکومت داری انقلاب اسلامی در ایران طی 35 سال گذشته،پارادایمی را که نظام سلطه در اذهان جهان ایجاد نموده بود، برهم زد.

وی خاطرنشان کرد: در واقع سال ها تلاش شده بود تا اینکه دمکراسی لیبرال بعنوان تنها مدل مقبول و ممکن در حکومت های مردم سالار، تبلیغ و ترویج شود اما مولود مبارک انقلاب اسلامی یعنی نظام جمهوری اسلامی ایران این معادله را بر هم زد و در عمل، تئوری لیبرال دمکراسی را به چالش کشید.

ایمانی پور اظهار داشت: البته تبلیغات گسترده ای برای غیر عملی جلوه دادن و یا ناموفق پنداری مردم سالاری دینی صورت گرفته و می گیرد و از متناقض خواندن واژه مردم سالاری دینی در مناظره های علمی گرفته تا تلاش برای براندازی و اخلال در نظام جمهوری اسلامی ایران به منظور ناکارآمد جلوه دادن تئوری مردم سالاری دینی، اقدامات ناموفقی بوده که در سالهای گذشته به کرات صورت پذیرفته است.

رایزن فرهنگی ایران در برلین تصریح کرد: این درحالی است که به اذعان متفکران و ناظران بین المللی دوام و پذیرش مردمی نظام جمهوری اسلامی امروز بهترین دلیل بر موجه بودن آن است.

ایمانی پور دیگر دستاورد مهم انقلاب شکوهمند ایران و نظام اسلامی برخاسته از آن را خودباوری در عرصه های داخلی و بین المللی دانست و گفت: استقلال فکری ملت ایران و سایر ملل جهان و براندازی نظام های دیکتاتوری بارزترین جلوه این خودباوری است.

وی ادامه داد: به نظر می رسد خودباوری و اتکای ملت ایران به آموزه های دینی و باور به قدرت لایزال الهی، ملت شریف ما را در آستانه بازیابی تمدن دیرپای اسلامی و پی ریزی تمدن نوین اسلامی قرار داده است و صد البته آنچه جمهوری اسلامی ایران را جلودار این حرکت تمدن ساز نموده است، رهبری هوشمندانه ملت توسط معمار کبیر انقلاب اسلامی و خلف صالح ایشان است.

رایزن فرهنگی ایران در برلین در پاسخ به اینکه نگاه جامعه آلمان به پدیده انقلاب اسلامی و نظام ج. ا. ایران را چگونه می بینید، با اشاره به اینکه تاکنون کار علمی منصفانه و دقیقی برای افکارسنجی جامعه آلمان درخصوص انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران صورت نپذیرفته است، گفت: بدیهی است با تبلیغات گسترده ای که برای ایران هراسی و اسلام هراسی صورت می پذیرد، پیشداوری های ناصوابی درخصوص ایران وجود دارد.

ایمانی پور در عین حال خاطرنشان کرد: برغم همه اینها تمام کسانی که فرصت یافته اند تا جامعه ایران را از نزدیک مشاهده کنند، بشدت از سیاه نمایی رسانه ها درخصوص جمهوری اسلامی ایران ابراز انزجار می کنند و علاوه بر این در جلساتی که با روزنامه نگاران و نخبگان داریم، نظرات واقع بینانه ای دارند اما اغلب از اظهار علنی آن ابا دارند.

به گفته ایمانی پور، فضاسازی هایی که در چارچوب اسلام هراسی صورت می پذیرد، مشکلاتی را برای خود جامعه آلمان نیز ایجاد می کند به طوری که اکنون جامعه آلمان در تعامل با مهاجرین مسلمانی که خود را شهروند این کشور می دانند، دچار مشکل است و دیر یا زود ناگزیر خواهد بود از حجم این گونه تبلیغات بکاهد.

وی تصریح کرد: بدیهی است بیان واقعیت ها و ارائه تصویری روشن و حقیقی از نظام جمهوری اسلامی ایران یکی از رسالت های ما است که نیاز به تلاش گسترده و همه جانبه ای دارد و به نظر می رسد این روزها، زمینه مساعدتری برای آن بوجود آمده است.

ایمانی پور در پاسخ به اینکه چه تلاش هایی از سوی رایزنی فرهنگی ایران در برلین در این باره صورت پذیرفته است،با اشاره به اینکه تلاش هایی که صورت گرفته و یا می گیرد، اشکال متفاوتی دارد، گفت: این تلاش ها در برخی موارد جنبه های زمینه ساز دارد و در مواردی نیز با هدف گذاری مستقیم انجام می پذیرد.

وی از اعزام گروه هایی از نخبگان علمی و فرهنگی آلمان به ایران،اعطای فرصت های مطالعاتی، برگزاری نمایشگاه های مرتبط با ایران امروز،حضور و یا برگزاری نشست های علمی درخصوص اسلام و ایران، حمایت از انتشار مجلات و کتب مرتبط با ایران و حضور در عرصه اینترنت و فضای مجازی به عنوان اقداماتی نام برد که تاکنون صورت پذیرفته است.

ایمانی پور گفت: البته کار در این عرصه با مشکلاتی نیز مواجه است و سردی روابط سیاسی و فضاسازی های موجود ما را به اتخاذ شیوه های نوین و بهره گیری بیشتر از فرصت های بومی رهنمون می سازد.

به گفته رایزن فرهنگی ایران در برلین، تلاش هایی برای توسعه لابی ایرانی و همکاری با ایرانیان مقیم آلمان در دست انجام است و خوشبختانه امیدهای جدیدی برای توسعه همکاری با ایرانیان مقیم و نهادهای بومی، اعم از دولتی و غیردولتی به چشم می خورد که نوید توسعه روابط فرهنگی میان دو کشور را می دهد.

وی تاکید کرد: آنچه مسلم است بسط روابط فرهنگی میان دو کشور به برطرف شدن سوءتفاهمات و اصلاح نگاه جامعه آلمان به جمهوری اسلامی ایران و در نهایت کشف واقعیات توسط مردم، کمک شایانی خواهد کرد.



** برگزاری همایش ˈاسلام و دمکراسیˈ در برلین

رایزن فرهنگی ایران در این گفت وگو همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص اینکه چه برنامه هایی برای دهه فجر امسال در آلمان پیش بینی شده است، گفت: با توجه به مقدماتی که عنوان شد، پرسش های فراوانی درمورد رابطه ˈاسلام و دمکراسیˈ در غرب وجود دارد و به خواسته یا ناخواسته تفاسیر مختلفی از دمکراسی وجود دارد و شبهات زیادی درخصوص امکان وقوع مردم سالاری دینی مطرح می شود.

ایمانی پور افزود: قصد داریم در روز جمعه 14 فوریه با برگزاری همایش ˈاسلام و دمکراسیˈ در برلین، دیدگاههای کارشناسانی از آلمان، اتریش و ایران را به بحث بگذاریم و نمونه موفق مردم سالاری دینی را در سی و پنجمین سالگرد آن مطرح نمائیم.

به گفته رایزن فرهنگی ایران در برلین، در همایش اسلام و دمکراسی به مناسبت سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، پروفسور گردسن، دکتر یوسفی، دکتر گرهارد و دکتر برئزانسکی سخنرانی خواهند داشت.

وی افزود: علاوه بر این نشست، برنامه جشن پیروزی انقلاب را در روز شنبه 19 بهمن با حضور ایرانیان مقیم در مرکز اسلامی ایرانیان برگزار خواهیم کرد. البته جشن های مشابهی در شهرهای مختلف آلمان توسط ایرانیان مقیم و جمعیت های اسلامی برگزار شده و یا خواهد شد به ویژه در شهرهای هامبورگ، فرانکفورت، مونیخ و کلن شاهد برگزاری مراسمی در ارتباط با سی و پنجمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران هستیم.

اروپام** 1701** 1337
کد N109526

وبگردی