آفتاب
به مناسبت ولادت اباالمهدی(ع)؛

مدین "مدینه" منور از طلوع آفتاب یازدهم/ آینه حسن خداوندی جلوه گر شد

مدین "مدینه" منور از طلوع آفتاب یازدهم/ آینه حسن خداوندی جلوه گر شد

قم - خبرگزاری مهر: امروز شهر مدینه از طلوع آفتاب یازدهم، ابالمهدی حسن بن علی العسکری(ع) منور شده است و جهان از شعاع انوار وجودش غرق در روشنایی.

به گزارش خبرنگار مهر، امام حسن عسکری(ع) در هشتم ربیع الثانی به سال 232 هجری در شهر مدینه در خانه امام هادی(ع) متولد می‌شود تا جهان بی نصیب از حسن غفاری‌اش نماند، آنچنان که خود حضرت در این خصوص می‌فرمود: هر کس پارسایی خصلت او و بخشندگی سرشت و بردباری خوی او باشد، دوستانش بسیار شوند و فراوان از او ستایش گردد.

امام حسن بن علی العسکری(ع) دارای سجایای اخلاقی و خصائل رفتاری نکوی بسیاری است، از همین رو ایشان به القاب متعددی شهرت یافته اند که از جمله آنها می توان به سراج، زکی، خالص، هادی، تقی، فاضل، رفیق،مرضی،امین، نقی، طاهر و ... اشاره کرد.

امام یازدهم(ع) اقدامات موثری برای حفظ اسلام در برابر فرقه های مختلف انجام داد

پیشوای یازدهم شیعیان اگر چه مدت عمر کوتاهی داشت اما در همان زمان مختصر هم توانست اقدامات موثری و عملی در پاسداری از دین و حفظ اسلام انجام دهد و آن حضرت در دوران عمر بابرکت خود همواره با طاغوت و فرقه هایی که به نام اسلام، اسلام ناب محمدی (ص) را تحریف می کردند، مبارزه می‌کرد.

حفظ وحدت و اتحاد بین مسلمانان با ریشه یابی اختلافات و تفرقه های موجود و آگاه ساختن شیعیان از خطرات موجود، تربیت شاگردان متدین و متعهد، تشکیل جلسات توجیهی سیاسی، رهبری مبارزات سری سیاسی و ... از جمله اقدامات مهم و موثر امام حسن عسکری (ع) در دوران عمر مبارکشان است.

اما به گفته بسیاری از بزرگان و صاحب نظران حوزه دین، بدون شک یکی از مهمترین اقدامات امام یازدهم(ع) آماده سازی شرایط غیبت برای شیعیان است به طوری که آن حضرت برای تبیین این موضوع در میان شیعیان اقدامات عملی بسیاری انجام داد.

امام حسن عسکری(ع) با اقدامات خود شرایط را برای دوران غیبت آماده می کرد

امام عسکری(ع) در مواقعی از پشت پرده با مردم سخن می‌گفتند و به این ترتیب آنان را با بهره گیری از رهنمودها و فرمایشات امام زمان از پشت پرده غیبت آشنا می‌کردند، همچنین در مواقعی برای پاسخگویی به سئوالات شیعیان در مورد مسائل مختلفی که برای آنان پیش می‌آمد، از وجود نمایندگان و نائبان خود استفاده می‌کردند.

در این خصوص حجت الاسلام سید جلال رضوی، نائب رئیس مجمع نمایندگان حوزه های علمیه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: مهم‌ترین اقدام امام یازدهم(ع) این بود که به شیعیان نشان دادند در زمان غیبت صغری و کبری امام زمان(عج) از وجود امام همانند خورشیدی که پشت ابر است بهره‌ گیرند.

وی با بیان این که زمینه سازی برای ظهور از برنامه های امام حسن عسکری(ع) بود، تصریح کرد: ایشان فعالیت زیادی برای درک دوران غیبت انجام می دادند و اگر بصیرت افزایی و معرفت محوری امام نبود ممکن بود جامعه به انحطاط کشیده شود.

حجت الاسلام رضوی یادآور شد:‌ محور ایمان افزایی و برنامه محوری و بصیرت افزایی و فعالیت های شجاعانه امام حسن عسکری(ع) زمینه ساز آمادگی جامعه برای غیبت کبری امام زمان (عج) بود.

......................................
الهام رحیمی

کد N109402

وبگردی