آفتاب

نیویورک تایمز: ناکامی لابی صهیونیستی در امریکا درباره تحریم ایران

نیویورک تایمز: ناکامی لابی صهیونیستی در امریکا درباره تحریم ایران

تهران - ایرنا - روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی از واشنگتن با عنوان ˈ گروه قدرتمند طرفدار اسرائیل شتاب خود را کند شده می بیند ˈ به ناکامی تلاش های گروه فشار صهیونیستی در کنگره امریکا برای جلب حمایت بیشتر در ارتباط با ایران پرداخت.

این خبرگزاری نوشت : اخرین بار که قدرتمندترین گروه فشار طرفدار اسرائیل در کشور در یک رویارویی مهم با کاخ سفید شکست خورد زمانی بود که رونالد ریگان رییس جمهوری امریکا با وجود اعتراضات شدید این گروه، موافقت کرد هواپیمای شناسایی آواکس به عربستان سعودی فروخته شود.

از آن زمان ، گروه کمیته امور همگانی امریکایی- اسرائیلی در راستای تلاش خود برای جلب حمایت امریکاییان از طریق استفاده از شبکه ای قوی از هواداران ریشه دار و یک پایگاه غنی خیریه به رکورد چمگشیری از پیروزی های قانونگذاری دست یافت و سلسله لوایحی را از تصویب کنگره گذراند. معمولا این لوایح با اجماع به تصویب می رسیدند.

اما اکنون این گروه که به نام آیپک شناخته شده است، باردیگر خود را در یک رویارویی بسیار علنی با کاخ سفید می بیند.

اولویت مهم این لابی، تصویب یک لایحه سنا برای اعمال تحریم های جدید بود که با مقاومت شدید رئیس جمهوری اوباما روبرو شد و آیپک در یک عقب نشینی تلویحی از فشار بر دمکرات های سنا برای رای گیری در مورد این لایحه دست برداشت.

مقامات این گروه تاکید دارند که هنوز این قانون ممکن است در صورت شکست تلاش آقای اوباما برای نیل به یک توافق هسته ای با ایران از طریق مذاکره یا پشت پا زدن تهران به توافق موقت با غرب به تصویب برسد.

اوباما با موفقیت این موضوع را مطرح کرده است که تصویب تحریم های جدید علیه تهران در حال حاضر می تواند موجب قطع مذاکرات هسته ای شده و امریکا را در مسیر یک جنگ دیگر قرار دهد.

رییس جمهوری مسائلی را در مورد کارایی تاکتیک های آیپک و حتی نقش آن به عنوان صدای بدون چالش لابی طرفدار اسرائیل در واشنگتن مطرح کرده است.

رهبران یهودیان می گویند، گروه های طرفدار اسرائیل هرچند که همگی طرفدار تحریم های مضاعف هستند ولی در این مورد که تا چد حد تهاجمی باید آن را پیش برد اختلاف نظر دارند.

در حالی که هیچ یک از طرفین حاضر به ضایع شدن در یک نبرد یا آماده عقب نشینی نیستند ، کمپین تحریم ها متوقف شده است.

قانونگذاران تایید می کنند که جو سیاسی در کاپیتول هیل ( کنگره ) از زمانی که بانیان این لایحه و آیپک بر پیشبرد آن تاکید کردند، تغییر یافته است .

سناتور ریچارد بلومنتال نماینده دمکرات ایالت کنتیکت هوادار سرسخت اسرائیل که این لایحه را به همراه 43 نفر از 45 نماینده جمهوریخواه سنا امضا کرده، اکنون می گوید، سنا باید در رای گیری دست نگهداشته و به آقای اوباما فضای تنفس برای دیپلماسی بدهد.

بلومنتال گفت : یک تغییر بی چون و چرا و کتمان ناپذیر در برداشت از امنیت ملی رخ داده است . من نسبت به احساسات ، مقاومت و انحراف افکار عمومی به سمت هرنوع درگیری نظامی امریکا حساسم . ˈ

هفتاد نماینده دمکرات روز دوشنبه در نامه ای به آقای اوباما از تلاش های دیپلماتیک وی حمایت و با تحریم های جدید مخالفت کردند.

هیلاری کلینتون وزیر امورخارجه پیشین نیز به جمع کسانی که مصرانه خواستار عدم تصویب قانون بودند اضافه شد.

برخی از مشاوران کنگره پیش بینی می کنند که تاکتیک های سخت کاخ سفید ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد.

مترجمام 1403 ** 1917
کد N109282

وبگردی