آفتاب

وزیر خارجه اسپانیا :بحران سوریه در حال سرایت به کشورهای دیگر است

وزیر خارجه اسپانیا :بحران سوریه در حال سرایت به کشورهای دیگر است

مادرید- ایرنا- ˈخوسه مانوئل گارسیا مارگالوˈ وزیر خارجه اسپانیا با بیان هشدار این که بحران سوریه در حال سرایت به کشورهای دیگر است، تاکید کرد که این بحران تنها از طریق دیپلماسی و سیاسی حل می شود و راه حل نظامی ندارد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری افه ، گارسیا مارگالو امروز در کمیسیون خارجه مجلس نمایندگان در باره آخرین جلسه شورای امور خارجه اتحادیه اروپا تصریح کرد که بحران سوریه ، بدترین بحران پس از جنگ جهانی دوم و یک فاجعه انسانی است که حد و مرز آن ناشناخته می باشد.

وی خاطرنشان کرد که در جریان کنفرانس ژنو 2 در ماه گذشته تلاش شد که در مسائل خاص تری برای تسهیل مذاکرات بین دو طرف پیشرفت شود و برای این امر ، از ترک کامل یا جزیی دشمنی،از حذف مناطق محاصره شده برای رسیدن کمک های بشردوستانه و آزادی زندانیان صحبت شد.

وزیر خارجه اسپانیا گفت که سوریه باید با الگو گرفتن از گذر اسپانیا به دموکراسی ، بر آشتی ملی و تلاش برای پیشرفت مذاکرات ژنو 2 تاکید کند.

وی یاد آوری کرد که در سخنرانیش در نشست ژنو 2 ، تجربه اسپانیا برای حل تنش ها را تشریح و از استفاده از این تجربیات برای کمک در حل این مساله دفاع کرد.

گارسیا مارگالو پس از تاکید بر این که بحران سوریه، تنها یک راه حل دارد و ان هم راه حل سیاسی است نه نظامی، افزود : در جنگ داخلی اسپانیا ، رو در رویی های مسلحانه ای بین اسپانیایی ها صورت گرفت و در زمان گذر اسپانیا به دموکراسی اسپانیایی ها به جایی رسیدند که طولانی ترین زمان صلح در تاریخ این کشور است.

وی ادامه داد : این صلح به دلیل عقلانیت،آشتی اسپانیایی ها ، مرگ دیکتاتورˈ فرانسیسکو فرانکوˈ و اقدام ˈآدولفو سوارزˈ (اولین نخست وزیر اسپانیا در زمان دموکراسی ) و انتخابات سراسری امکان پذیر شد.

وزیر خارجه تصریح کرد :در مقابل چنین چشم اندازی ، موضع دیپلماسی اسپانیا ، برگزار کردن سه کنفرانس پی در پی با مخالفان دولت سوریه بود که آخرین آنها ،در اوایل ماه گذشته میلادی در شهر ˈکردوباˈ (جنوب اسپانیا ) برگزار شد .

اروپام **1234** 1917
کد N109215

وبگردی