آفتاب

ورود امدادرسانان سازمان ملل به شهر حمص

ورود امدادرسانان سازمان ملل به شهر حمص

گروه بین‌الملل: همزمان با آغاز ورود امدادگران سازمان ملل به شهر حمص در سوریه به‌منظور خارج کردن شهروندان گرفتار شده در این شهر، آتش بس موقت میان دولت و شورشیان آغاز شد.

جهان > غرب آسیا- گروه بین‌الملل: همزمان با آغاز ورود امدادگران سازمان ملل به شهر حمص در سوریه به‌منظور خارج کردن شهروندان گرفتار شده در این شهر، آتش بس موقت میان دولت و شورشیان آغاز شد.

این در حالی است که مقام‌های دمشق اعلام کردند در دور جدید مذاکرات ژنو شرکت خواهند کرد.تلویزیون رسمی سوریه دیروز گزارش داد که در پی توافق میان دولت و سازمان ملل، کار خارج کردن شهروندان گرفتارشده در مناطق تحت کنترل گروه‌های مسلح، در شهر حمص آغاز شده و حدود 200نفر از شهروندان که اغلب آنان را زنان و کودکان تشکیل می‌دادند، از این شهر خارج شدند.

2 روز پیش سازمان ملل اعلام کرد که با دولت سوریه درباره خارج کردن شهروندان از مناطق درگیری در شهر حمص و وارد کردن کمک‌های انسان‌دوستانه به این مناطق به توافق رسیده است. درپی این توافق، شماری از خودروهای هلال‌احمر سوریه، خودروهای صلیب‌سرخ و سازمان‌ملل به‌منظور خارج کردن شهروندان مایل به خروج، وارد بخش قدیمی شهر حمص شدند.
طلال البرازی استاندار حمص دیروز اعلام کرده بود که این توافق میان سوریه و سازمان ملل انجام گرفته و هیچ ارتباطی با نشست دوم ژنو ندارد.

براساس این توافق، کودکان زیر 15سال و زنان بالای 55سال از مناطق درگیری خارج می‌شوند.همزمان با این رویداد کم سابقه، روسیه اعلام کرد که دوطرف به توافقی درباره برقراری آتش‌بس موقت دست یافته‌اند. الکساندر لوکاشیویچ سخنگوی وزارت خارجه روسیه با ابراز خرسندی از این توافق، اعلام کرد که دوطرف درگیر به توافقی درباره برقراری آتش‌بس 3روزه به‌منظور خروج ایمن شهروندان از حمص و رساندن کمک‌ها به افراد باقیمانده در این شهر دست یافته‌اند.

از سوی دیگر، سوریه اعلام کرد که در دور جدید مذاکرات ژنو، شرکت خواهد کرد. فیصل المقداد معاون وزیر خارجه سوریه با تأکید بر ضرورت ادامه تلاش‌های آغاز شده در دور نخست مذاکرات ژنو، اعلام کرد که باید مواد توافقنامه ژنو یک، بند به‌بند و با تسلسل به بررسی گذاشته شود.وی تأکید کرد که بازگرداندن امنیت به کشور اقتضا می‌کند که موضوع مبارزه با تروریسم و توقف خشونت‌ها در این مذاکرات به بحث گذاشته شود.

قرار است دور جدید مذاکرات ژنو برای حل و فصل بحران سوریه روز دوشنبه ازسرگرفته شود. دور نخست نشست دوم ژنو در 22ژانویه گذشته در شهر مونترو و سپس شهر ژنو در سوئیس آغاز شد و برای نخستین‌بار دوطرف منازعه در یک مکان و با حضور اخضر ابراهیمی فرستاده سازمان ملل به سوریه، گرد هم آمدند تا درباره این بحران به رایزنی بپردازند. به موازات این تحرکات، یک مقام سازمان ملل تأکید کرد که سوریه در روند انتقال مواد شیمیایی به خارج از کشور وقت کشی نمی‌کند.

هماهنگ‌کننده ویژه هیأت مشترک سازمان ملل و سازمان منع سلاح‌های شیمیایی تصریح کرد که اقدامات زیادی در این چارچوب انجام گرفته و تأخیر مسئله‌ای نیست که نتوان از آن عبور کرد، بلکه می‌توان در مهلت تعریف شده این مواد را از سوریه خارج کرد. سلاح‌های تفکیک‌شده شیمیایی سوریه قرار است تا سی‌ام ژوئن آینده (نهم تیر) از سوریه خارج شود. زیگرید کاگ در کنفرانسی خبری تصریح کرد که سوریه با سازمان منع سلاح‌های شیمیایی و سازمان‌ملل به‌منظور اجرای تعهداتش در چارچوب زمانی تعریف‌شده، همکاری کرده است.

کاگ افزود: در روند انتقال این مواد، شرایط امنیتی را هم باید درنظر گرفت. بان کی‌مون دبیرکل سازمان‌ملل هم روز پنجشنبه با ابراز اطمینان از اجرای تعهدات سوریه در مهلت تعریف شده، اعلام کرد که این روند به خوبی در حال انجام است؛ هرچند که اندکی تأخیر در آن حاصل شده است. پیش از این، آمریکایی‌ها سوریه را متهم کرده بودند که در روند انتقال این مواد وقت‌کشی می‌کند و در مقابل، مقام‌های دمشق گفته بودند که سوریه در مهلت زمانی تعریف‌شده مواد شیمیایی را منتقل می‌کند.

کد N109164

وبگردی