آفتاب

سوئیس برای تعیین وضعیت مهاجران همه پرسی برگزار می کند

سوئیس برای تعیین وضعیت مهاجران همه پرسی برگزار می کند

تهران - ایرنا - سوئیس روز یکشنبه(آینده) در مورد پیشنهادی برای محدود کردن مهاجرت به این کشور، همه پرسی برگزار می کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از ژنو، در صورت رای آوردن این پیشنهاد در این همه پرسی، دولت سوئیس موظف است که در مورد معاهداتی با اتحادیه اروپا در مورد نقل مکان آزاد کارگران خارجی دوباره به مذاکره بنشیند.

مثبت بودن نتیجه این همه پرسی همچنین سوئیس را که به برخورداری از سنت دیرینه انسان دوستی خود می بالد، رو در روی توافقات بین المللی در مورد وضعیت پناهندگی قرار می دهد.

نتایج یک نظرسنجی حاکی است که حمایت از طرح کاهش شمار مهاجران در سوئیس در حال افزایش است. این طرح، محدودیت های مطلقی را بر شمار اتباع خارجی که می توانند همه ساله به سوئیس نقل مکان کنند، اعمال می کند.

حزب خلق سوئیس که بیش از یک چهارم از کرسی های مجلس سفلی سوئیس را داراست، در هفته های اخیر به نگرانی ها در مورد مهاجرت گسترده اتباع خارجی به این کشور دامن زده است. پوسترهای تبلیغاتی در همین ارتباط که در سراسر این کشور پخش شده، درخت بزرگی را در حال فشردن نقشه سوئیس به نمایش می گذارد.

در همین حال، دولت سوئیس هشدار داده که این همه پرسی ممکن است به اقتصاد این کشور و روابطش با همسایگان خود در اتحادیه اروپا آسیب بزند. سوئیس عضو اتحادیه اروپا نیست، اما توافقات دوجانبه بی شماری را در زمینه همکاری با بروکسل منعقد کرده است. به موجب یکی از توافقات، اتباع کشورهای عضو اتحادیه اروپا می توانند در سوئیس زندگی و کار کنند و اتباع سوئیس نیز از حق مشابهی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا برخوردار هستند.

سوئیس دو سال پیش برای مهاجران از هشت کشور شرقی و مرکزی اروپا سهمیه هایی تعیین کرد؛ اقدامی که به شدت مورد انتقاد اتحادیه اروپا قرار گرفت.

در همین حال، همه پرسی روز یکشنبه در صورت رای آوردن برای مهاجرانی از غرب اروپا نیز سهمیه هایی در نظر می گیرد و محدودیت هایی برای همه اتباع خارجی در ارتباط با انتقال اعضای خانواده خود به این کشور یا دسترسی به خدمات اجتماعی سوئیس اعمال می کند.

معمولا در سوئیس از مردم خواسته می شود در مورد قوانین جدید تصمیم گیری کنند و نتیجه همه پرسی ها در این کشور، الزام آور است.

مترجمام**9109**1275
کد N109094

وبگردی