آفتاب

دولت پاکستان درخواست نمایندگان طالبان برای دیدار با مقام های سیاسی و نظامی را بررسی می کند

دولت پاکستان درخواست نمایندگان طالبان برای دیدار با مقام های سیاسی و نظامی را بررسی می کند

اسلام آباد - ایرنا - وزیر اطلاع رسانی پاکستان گفت: دولت این کشور در حالی بررسی درخواست ارایه شده نمایندگان کمیته صلح گروه تحریک طالبان از اعضای کمیته منتخب دولت بمنظور دیدار با نخست وزیر، فرمانده ارتش و رییس سازمان اطلاعات ارتش پاکستان است.

به گزارش ایرنا، سناتور ˈپرویز رشیدˈ روز جمعه در گفت وگو با خبرنگاران در اسلام آباد افزود: اسلام آباد منتظر توصیه های ابلاغی از سوی نمایندگان کمیته منتخب دولت در خصوص درخواست های ارایه شده توسط نمایندگان کمیته صلح گروه غیرقانونی تحریک طالبان پاکستان (موسوم به تی تی پی) است.

وی تاکید کرد: دولت پاکستان هر توصیه ای را که سبب توفیق و پیشبرد روند گفت وگوهای صلح شود ؛ اجرا و تسهیلات لازم را در این زمینه ارایه می دهد.

پرویز رشید یادآورشد: مساعدت های لازم به اعضای کمیته صلح دولت پاکستان از جمله فراهم کردن بالگرد در صورتی که تیم مذاکره کننده برای انجام گفت وگوهای صلح عازم مناطق قبایلی وزیرستان در شمال غرب پاکستان شوند، انجام می شود.

وی گفت: مذاکره های صلح میان دولت پاکستان و طالبان به تمام نقاطی که شبه نظامیان در آنجا نفوذ دارند ارتباط داشته و این روند هرگز خارج از آیین قانون اساسی نیست زیرا دولت با ازسرگیری گفت وگوهای صلح؛ تلاش می کند تا از فعالیت های غیرقانونی در کشور جلوگیری کند.

نمایندگان دولت پاکستان و گروه شبه نظامی تحریک طالبان شب گذشته (پنجشنبه) پس از برگزاری اولین دور از مذاکرات شان برای دست یابی به صلح، خواستار پایان خشونت ها در این کشور شدند.

مولانا ˈسمیع الحقˈ سرپرست کمیته معرفی شده از سوی طالبان وˈعرفان صدیقیˈ مشاور نخست وزیر و هماهنگ کننده تیم نمایندگی دولت پاکستان در گفت وگو با رسانه ها ابراز رضایت خود درباره این نشست اعلام کرده و گفتند : اولین دور از مذاکرات برای رسیدن به صلح بسیار مفید بود.

طالبان پاکستان هیچ یک از اعضا و یا سرکرده های خود را برای گفت وگو با دولت اسلام آباد معرفی نکرد.

گروه شبه نظامی تحریک طالبان پاکستان هفته گذشته ˈمولانا سمیع الحقˈ رییس حزب جمعیت علمای اسلام شاخه سمیع، ˈعمران خانˈ رییس حزب تحریک انصاف، ˈمولانا عبدالعزیزˈ و ˈمحمد ابراهیمˈ مسوول ایالتی حزب جماعت اسلامی در ایالت خیبرپختونخوا و ˈمفتی کفایت اللهˈ یک روحانی ارشد پاکستانی را به منظور از سرگیری مذاکرات صلح با دولت پاکستان معرفی کرد.

براساس این گزارش، عمران خان و مفتی کفایت الله از حضور در کمیته صلح به نمایندگی از گروه تحریک طالبان انصراف دادند و ˈمولانا فضل الرحمانˈ رییس حزب ˈجمعیت علمای اسلام شاخه فضلˈ نیز پیشنهاد حضور در کمیته نمایندگان طالبان را رد کرد.

آساق ** 1095 **1010
کد N108759

وبگردی