آفتاب

روزنامه تریبونا : کوزوو برای تشکیل ارتش تلاش می کند

روزنامه تریبونا : کوزوو برای تشکیل ارتش تلاش می کند

بلگراد-ایرنا- روزنامه ˈتریبوناˈ چاپ پریشتینا درگزارشی نوشت: دولت کوزوو امکانات انتقال نیروی امنیتی کوزوو به ارتش را مانند مدل سپاه ملی آمریکا مورد بررسی قرار می دهد.

به گزارش ایرنا، این روزنامه افزود که آگیم چکو وزیر نیروی امنیتی کوزوو در نشست دولت که در پشت درهای بسته انجام شد، گفت: ساختار نیروی امنیتی در ساختار جدید که همانند سپاه ملی آمریکا سازماندهی خواهد شد، به ارتش تبدیل می شود.

چکو در این نشست اشاره کرد که ماموریت نیروی امنیتی کوزوو مانند سپاه ملی آمریکا در حفظ امنیت داخلی و موارد اضطراری خواهد کرد.

روزنامه تریبونا به نقل ازاظهارات چکو نوشت که ساختار جدید نیروی امنیتی کوزوو برای ناتو که نیروهای آن جهت حفظ امنیت در کوزوو مستقر هستند، هیچ مشکلی را ایجاد نخواهد کرد.

این روزنامه نوشت که وزیر امنیت کوزوو در نشست دولت به همتاهای خود گفت که کوزوو توانایی داشتن ارتش را دارد وهر زمانی که قانونی در این رابطه تصویب شود و قانون اساسی تغییر یابد، در همان روز نیز کوزوو ارتش خواهد داشت.

آگیم چکو نیز پیشتر گفته بود که تبدیل نیروی امنیتی این منطقه به ارتش یک فرآیند طولانی است وبه زمان وهماهنگی نیاز دارد وحکومت پریشتینا برای عملی کردن این فرآیند با شرکای بین المللی خود همکاری نزدیک دارد.

وی همچنین گفته بود که ارتش آینده کوزوو می تواند ضمن تامین امنیت داخلی درحفظ و برقراری صلح در سراسر جهان نیز کوشا باشد.

زوران دراگیشیچ تحلیلگر نظامی و استاد دانشکده امنیت صربستان پیشتر در این مورد درجمع خبرنگاران در بلگراد با اشاره به تشکیل ارتش کوزوو درآینده نزدیک گفته بود: چنین اقدامی یک روند برای تکمیل کردن استقلال کوزوو به شمار می رود که مطمئنا برای صربستان مطلوب نیست.

وی دراین مورد گفته بود: با این حال بلگراد نمی تواند از اقدام تشکیل ارتش کوزوو جلوگیری کند، زیرا از این اقدام کوزوو آمریکا حمایت می کند.

دراگیشیچ با خاطر نشان ساختن اینکه فقط یک تیپ ارتش صربستان به مراتب قویتر از تمامی نیروهای مسلح کوزوو است، گفت که هیچ خطری ارتش صربستان را تهدید نمی کند.

استاد دانشکده امنیت صربستان با اشاره به اینکه نیروی امنیتی کوزوو 2500 نیرو دارد و امکان افزایش آن نیز وجود دارد، گفت که این نیروها جنبه نمادین دارد و می تواند به عنوان ابزاری برای سیاست خارجی کوزوو جهت شرکت کردن در ماموریت های صلح بین المللی قرار بگیرد.

پارلمان کوزوو در فوریه سال 2008 بطور یکجانبه استقلال این منطقه از صربستان را اعلام کرد.

بلگراد با ادعای این که کوزوو استان جنوبی صربستان است، استقلال آن را قبول ندارد و خواهان باطل کردن سند استقلال از راه های صلح آمیز است.

مقامات بلندپایه صربستان بارها تأکید کرده اند که حکومت بلگراد هرگز استقلال کوزوو را برسمیت نمی شناسد و دولت صربستان همیشه در کنار صرب های کوزوو قرار دارد.

کوزوو از ژوئن سال 1999تحت قیمومیت هیات غیرنظامی سازمان ملل متحد قرار دارد و نیروهای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تحت عنوان کی فور نیز مسؤولیت تأمین امنیت آن را به عهده دارند.

اروپام**2061**536
کد N108758

وبگردی