آفتاب
شکوری راد در گفت‌و‌گو با ایلنا:| 143709

مداحان در هشت سال گذشته به جای نخبگان و دانشگاهیان حرف زدند

مداحان در هشت سال گذشته به جای نخبگان و دانشگاهیان حرف زدند

رییس جمهور تلاش دارد ۲۲ بهمن به عنوان یک روز ملی جایگاه شایسته خود را داشته باشد/باید فضای امنیتی که در جامعه ایجاد شده است هر چه زود‌تر برچیده شود تا نخبگان بتوانند راحت‌تر اظهار نظر کنند/صدا و سیما در عرصه سیاسی جانبدارانه عمل کرده است/دولت گذشته شهامت عذرخواهی نداشت.

یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: درخصوص مذاکرات با 5+1 و توافقنامه ژنو باید دوطرف در قالب کرسی‌های آزاد اندیشی مسئله را بررسی کنند البته به شرط اینکه کسی که اظهار نظر علمی می‌کند متهم نشود آن هم در شرایطی که بازار انواع اتهامات داغ است.

علی شکوری راد در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، دعوت رئیس جمهور برای شرکت در راهپیمایی ۲۲ بهمن را یک ابتکار عمل از سوی دولت یازدهم خواند و گفت: دولت با این کار تلاش می‌کند که راهپیمایی ۲۲ بهمن به عنوان یک روز ملی جایگاه شایسته خود را داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه باید در این روز ملی شرایط برای شرکت همه افراد در راهپیمایی وجود داشته باشد، گفت: دستگاه‌های تبلیغاتی نیز باید به گونه‌ای رفتار کنند که مردم با رغبت زیاد در راهپیمایی حضور داشته باشند چرا که این برای کشور ارزش زیادی خواهد داشت به ویژه در شرایط فعلی که در حال انجام توافقات بین المللی هستیم این حضور برای خروج از بحران و انسجام درونی قطعا می‌تواند موثر باشد.

شکوری راد خاطرنشان کرد: رئیس جمهور با علم به اینکه این راهپیمایی می‌تواند پشتوانه قوی برای مذاکرات باشد از مردم برای شرکت در این روز ملی دعوت کرد. به هر حال عبور از بحران‌های کنونی نیازمند همدلی و همزبانی است و حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن تداوم حماسه سیاسی مردم در انتخابات ۲۴ خرداد خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه شرکت مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن به معنای حمایت مردم از انقلاب، نظام و برنامه‌هایی است که در دولت جدید وجود دارد، گفت: نباید از حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن برداشت دیگری شود و نبایدعده‌ای حضور مردم را به نفع خودشان مصادره کنند. در این راستا دستگاه‌های تبلیغاتی باید کمک کنند تا مردم خاطره ۳۵ سال پیش را که باهمت خودشان رقم خورده بار دیگر تکرار کنند.

شکوری راد در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه در سال‌های گذشته با اعمال سیاست‌های پوپولیستی نخبگان کشور به حاشیه رانده شده‌اند، گفت: در این هشت سال در حالی که بسیاری از مداحان در بهترین شرایط بودند و حرف‌های خود را می‌زدند اما نخبگان و دانشگاهیان اجازه حرف زدن نداشتند.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد آقای روحانی می‌خواهد شرایط را تغییر دهد، گفت: وقتی به جای افرادی که تنها نقش ایجاد تشنج در کشور را دارند، نخبگان نسبت به مسائل کشور اظهار نظر کنند قطعا جامعه می‌تواند به سمت درستی حرکت کند.

وی ادامه داد: اظهارات آقای روحانی در جمع دانشگاهیان درست بود؛ رئیس جمهور هیچ‌گاه نگفت همه مخالفان توافق نامه ژنو بی‌سواد هستند.

شکوری راد گفت: به نظر من اگر بخواهیم فضا مناسب‌تر باشد باید دوطرف در قالب کرسی‌های آزاد اندیشی مسئله را بررسی کنند البته به شرط اینکه کسی که اظهار نظر علمی می‌کند متهم نشود آن هم در شرایطی که بازار انواع اتهامات داغ است.

شکوری راد یادآور شد: به نظر می‌رسد بیانات رهبر انقلاب در سال۷۳ مبنی بر اینکه خدا لعنت کند کسانی که دانشگاه‌های ما را غیر سیاسی کرده‌اند باید دوباره تکرار کنیم چرا که در این سال‌ها کشور ما از نظرات نخبگان محروم شد و فضا برای دانشگاهیان و روشنفکران و نخبگان و حتی هنرمندان امنیتی شد و از فضای سیاسی فاصله گرفتیم پس باید سایه فضای امنیتی که در جامعه ایجاد شده است هر چه زود‌تر برچیده شود تا نخبگان بتوانند راحت‌تر اظهار نظر کنند.

وی افزود: مسئله‌ای که آقای روحانی را در اظهار نظر اخیر خودبرانگیخت این بود که وی مشاهده کرد که علی رغم افزایش نسبت جمعیت دانشگاهیان و نخبگان پس از انقلاب اما صدای آن‌ها نسبت به سالهای اوایل انقلاب ضعیف‌تر به گوش می‌رسد.

شکوری راد با انتقاد از اینکه عده‌ای بحث سبد کالا را به توافقات ژنو ارتباط می‌دهند و آن را دستاویزی برای غفلت از این توافقات تلقی می‌کنند، گفت: تلاش دولت برای ارائه سبد کالا این بود که فشار اقتصادی که هم اکنون بر گرده مردم است کم شود البته شاید این اقدام به خوبی اجرا نشد و عوارضی نیز داشت که البته رئیس جمهور نیز در گفتگوی اخیر تلویزیونی خود شهامت عذر خواهی در این خصوص را داشت درحالی که من به خاطر ندارم که دولت قبل علی رغم بحران‌های بسیار زیادی که برای کشور ایجاد کرده بود بابت چیزی عذر خواهی کرده باشد.

وی با اشاره به اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد که بدنه جامعه نیز از توافقات ژنو راضی هستند، گفت: مردم این توافقات را ابتکار عمل مثبت دولت تدبیر و امید می‌دانند که می‌تواند آینده بهتری را برای آن‌ها رقم بزند احساس عمومی مردم نسبت به این توافقات مثبت است و آن‌ها فکر می‌کنند پس از یک دوره سخت، دولت برای آن‌ها خدمات خوبی ارائه می‌کند پس ادعای اینکه ارائه سبد کالا برای پوشش توافقات ژنو است بی‌پایه و اساس خواهد بود.

شکوری راد همچنین در خصوص اقدام صدا و سیما در تاخیر پخش گفت گوی تلویزیونی رئیس جمهور با مردم نیز گفت: صدا و سیما درگذشته رفتارهای قابل دفاعی از خود نشان نداده است که بتوانیم بگوییم امروز می‌تواند برای تعیین مجریان سوال کننده از رئیس جمهور صالح باشد. اگر این سازمان در گذشته عملکرد بی‌طرفانه‌ای داشت بهتر بود که رئیس جمهور هم انتخاب مجریان را به سازمان صداو سیما می‌داد اما این سازمان با عملکرد خود نشان داد که نمی‌تواند در این خصوص تصمیم حرفه‌ای بگیرد.

وی با تاکید براینکه به نظر من ایستادگی دفتر رئیس جمهور برای انتخاب مجریان برنامه تلویزیونی رئیس جمهور در شرایط کنونی درست بود، گفت: مردم این مسئله را یک اقدام مثبت برای رئیس جمهور و ضعف مدیریت سازمان صداوسیما که عملکرد خوبی نداشته تلقی می‌کنند چرا که این سازمان در عرصه سیاسی بدون توجه به آرای مردم جانبدارانه عمل کرده است درحالی که طبق قانون اساسی باید نظرات همه مردم و اقشار جامعه رامنعکس کند.

کد N108745

وبگردی