آفتاب

تاریخ ایران پس از اسلام، دستمایه یک طنزنویس می‌شود

تاریخ ایران پس از اسلام، دستمایه یک طنزنویس می‌شود

احمد عربلو تاریخ ایران، پس از ورود اسلام یعنی از دوره طاهریان تا پایان روزگار محمدرضا پهلوی را به قالب طنز درمی‌آورد.

احمد عربلو از نگارش مجموعه داستان‌های تاریخی به زبان طنز خبر داد و در این باره به خبرنگار مهر گفت: قرار است این مجموعه را انتشارات «سوره مهر» منتشر کند و در اختیار نوجوانان علاقه‌مند قرار دهد. پژوهش و نگارش این مجموعه که هنوز مشخص نیست به چند جلد می‎‌رسد به من سپرده شده و تاریخ ایران، پس از اسلام را به زبان طنز روایت می‌کند. این کتاب‌ها، دوره طاهریان تا سقوط رژیم پهلوی در ایران را شامل می‎شود.

نویسنده «شاهنامه آخرش خوش است» که مجموعه 10 داستان درباره انقلاب اسلامی را شامل می‌شود، با اشاره به اینکه می‌توان کودکان و نوجوانان را در قالب داستان‌های طنزآمیز با تاریخ آشنا کرد، افزود: کتاب‌های درسی، نخستین کتاب‌هایی هستند که در اختیار بسیاری از بچه‌ها قرار می‌گیرند؛ اطلاعاتی که در این کتاب‌ها آمده، یکسری اطلاعات خشک و فاقد جذابیت است که نه در خاطر می‌ماند و نه بچه‌ها را به خواندن و آشنایی با تاریخ علاقه‌مند می‌کند اما داستان و طنز دو قالب خواندنی برای بچه‌ها هستند.

عربلو بر این باور است که تاریخ، میراث فرهنگی و موزه‌ها، این قابلیت را دارند که در قالب طنز به آنها پرداخته شود اما متاسفانه نویسندگان، فیلمسازان و کاریکاتوریست‌ها به این موضوع توجه چندانی نکرده و از این ظرفیت بهره نبرده‌اند.

به گفته نویسنده کتاب «آقامحمدخان قاجار»، اینکه کودکان و نوجوانان ما با گذشته و فرهنگ و آثار تاریخی خود ناآشنا هستند و بزرگ‌ترها، علاقه چندانی به حفظ زبان و فرهنگ و بناهای تاریخی خود ندارند و موزه‌ها به اماکنی بی‌روح تبدیل شده‌اند و آثار و اشیای بسیاری در خارج از ایران نگهداری می‌شود، همه و همه موضوعاتی است که طنزپردازان می‌توانند به آن توجه کنند.

کد N108702

وبگردی