آفتاب

حدود 200 شهروند از بخش محاصره شده حمص خارج می شوند

حدود 200 شهروند از بخش محاصره شده حمص خارج می شوند

تهران – ایرنا – یک مقام محلی شهر حمص پیش بینی کرد: حدود 200 نفر روز جمعه، در نخستین مرحله از اجرای توافق انساندوستانه برای تخلیه شهروندان غیرنظامی و ورود امدادگران به بخش محاصره شده این شهر، حمص را ترک کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از بیروت، ˈطلال البرازیˈ فرماندار حمص به شبکه تلویزیونی دولت سوریه گفت: پیش از شروع عملیات در حدود اواسط روز که بر اساس آن زنان، کودکان و کهنسالان بخش قدیم شهر حمص را ترک خواهند کرد، جو مثبت است.

در همین حال سازمان ملل متحد روز پنجشنبه از گزارش های دستیابی به توافق استقبال کرد و واشنگتن در باره خلوص نیت دولت سوریه ابراز تردید کرد.

بخش قدیمی شهر حمص به مدت بیش از یک سال است که تحت محاصره قرار دارد و به گفته کنشگران، 2500 تن که در این بخش به دام افتاده اند، با گرسنگی و سوء تغذیه دست و پنجه نرم می کنند.

برازی افزود: نخستین گروهی که از محاصره در شهر حمص خارج خواهند شد، شامل کودکان زیر 15 سال، مردان بیش از 55 ساله و زنان می شود.

به گفته وی، مراکزی برای پذیرش و درمان افرادی که بخش قدیمی شهر را ترک می کنند، برپا شده است. گرچه افراد خارج شده از محاصره می توانند آزادانه به همه جا بروند.

وی گفت: ما آمادگی پذرش هر تعداد حتی بیش از 400 تن را داریم، اما بر اساس اعلام روز پنجشنبه سازمان ملل متحد، پیش بینی می شود شمار آنها 200 تن یا کمتر باشد.

وی با ابراز امیدواری در باره موفقیت آمیز بودن نخستین مرحله از تخلیه شهروندان از حمص گفت: این عملیات تا اطمینان یافتن از خروج امن همه شهروندانی که خواستار ترک بخش قدیمی شهر هستند، ادامه خواهد یافت.

برازی افزود: جو مثبت است.

هیات های نمایندگی طرف های درگیر در سوریه، هفته گذشته برای نخستین بار در کنفرانس صلح ژنو 2 ملاقات کردند. اما نتوانستند در مورد هیچ موضوعی حتی کمک انساندوستانه به حمص به توافق برسند که به نظر دیپلمات ها مرحله نسبتا آسان نخست می توانست باشد.

دور بعدی مذاکرات صلح قرار است هفته آتی برگزار شود.

، Talal al-Barazi ،

خاورم**1486**1586
کد N108671

وبگردی