آفتاب

هند و آمریکا مذاکرات انرژی را از سرمی گیرند

هند و آمریکا مذاکرات انرژی را از سرمی گیرند

دهلی نو - ایرنا - هند و آمریکا دراولین قدم برای بهبود روابط دو جانبه که بدلیل دستگیری یک دیپلمات هندی در واشنگتن دچار تنش شده در مورد از سرگیری مذاکرات مهم انرژی به توافق رسیدند.

به گزارش ایرنا، براساس این توافق ˈارنست منیزˈ وزیر انرژی آمریکا ماه آینده به دهلی نو سفر خواهد کرد و انجام مذاکرات ازمنظر تامین نیاز هند به گاز ال ان جی از اهمیت بالایی برخوردار است.

منیز قرار است با ˈمنتک سینگ ˈ نایب رییس کمیسیون برنامه ریزی هند جهت از سرگیری مذاکرات دیدار کند.

توقف مذاکرات انرژی بین واشنگتن و دهلی نو ازمهمترین چالش های بوجود آمده درموضوع دستگیری دیپلمات هندی در آمریکا به اتهام تخلف در صدور روادید بوده است. پس از دستگیری و بی احترامی پلیس آمریکا به دیپلمات هندی، دولت هند اعلام کرد که روابط تجاری دو کشور به صورت معمول دنبال نخواهد شد.

با این حال تصمیم هند به از سرگیری مذاکرات در مورد بحث انرژی با آمریکا نشان دهنده نرمش دیپلماسی دهلی نو در چارچوب روابط بین الملل ارزیابی می شود.

در دیدار ماه گذشته ˈسلمان خورشید ˈ وزیر امور خارجه هند با ˈجان کری ˈ همتای آمریکایی اش درحاشیه مذاکرات ژنو-2، دو طرف بر اهمیت روابط دو جانبه تاکید کردند.

با این حال دولت هند هنوز مجوز ادامه فعالیت مدارس آمریکایی در هند را صادر نکرده است . منابع وابسته به دولت هند اعلام کرده اند هنوز موضوع تخلف مدارس آمریکایی در پرداخت مالیات در دست بررسی است.

مذاکرات انرژی هند و آمریکا در سال 2005 با هدف گسترش تجارت و سرمایه گذاری در این بخش آغاز شد.

هند با شناسایی مسایل و مشکلات صادرات گاز طبیعی از آمریکا به سرمایه گذاری دراین بازار علاقه مند است. همچنین هند واردات گاز ال ان جی از آمریکا را به عنوان یک تجارت پر سود برای هر دو کشور می داند.

هند به عنوان یک کشور دارای نرخ رشد بالا ، با مشکل تامین انرژی روبرو است. دستگیری و بی احترامی به ˈدویانی خوبراگاد ˈ دیپلمات هندی توسط آمریکا در اواخر سال گذشته میلادی واکنش شدید دهلی نو را بدنبال داشت. با وجود درخواست هند از آمریکا مبنی بر مصونیت دیپلماتیک دویانی ، مقامات آمریکایی هنوز به محاکمه او اصرار دارند.

آساق ** 2163 ** 275 **
کد N108533

وبگردی