آفتاب

15 هزار تن از شهروندان سودان جنوبی به کنیا گریخته‌اند

15 هزار تن از شهروندان سودان جنوبی به کنیا گریخته‌اند

آژانس آوارگان سازمان ملل اعلام کرد، به دنبال ناآرامی‌ها در سودان جنوبی حدود 14 هزار و 800 آواره از این کشور به اردوگاه‌های کنیا فرار کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، کمیسیونر عالی آژانس آوارگان سازمان ملل در گزارشی گفت: روز چهارشنبه 242 تن از سودان جنوبی از طریق مرز "ناداپال" وارد کنیا شدند. این در حالی است که روز سه‌شنبه 470 آواره سودان جنوبی به این کشور آمدند و این یک کاهش چشمگیر است.

به دنبال ایجاد تنش در پی مناقشات سیاسی میان نیروهای سالوا کر، رئیس‌جمهوری سودان جنوبی و ریک مچار، معاون سابقش این درگیری به راه افتاد.

بر اساس گزارش‌های سازمان ملل، از 15 دسامبر سال 2013 میلادی که این درگیری آغاز شده، گمان می‌رود که هزاران تن از مردم سودان جنوبی کشته و حدود 900 هزار تن دیگر از خانه‌هایشان فرار کرده باشند. این درگیری 123 هزار تن را به کشورهای همسایه فراری داده است.

سالوا کر و ریک مچار، ماه گذشته میلادی با میانجی‌گری سازمان اختیارات منطقه‌ای بین دولتی در خصوص تحولات در پایتخت اتیوپی، آتش‌بسی را امضا کردند.

دور آتی مذاکرات صلح قرار است 10 فوریه سال جاری میلادی از سرگرفته شود و این بلوک منطقه دعوت نامه‌هایی را به هر دو طرف از جمله زندانیان سیاسی آزاد شده برای شرکت در این نشست، فرستاده است.

به گزارش آژانس آوارگان سازمان ملل، نظارت دقیق بر ورود آوارگان از زمان آغاز این درگیری، شروع شده است. 14 هزار و 809 تن تاکنون به کنیا فرار کرده‌اند. اردوگاه "کاکوما" ظرفیت اسکان 142 هزار و 250 آواره را دارد و دولت کنیا قصد دارد تا اردوگاه جدیدی را برای اسکان آوارگان دیگر ایجاد کند.

کنیا و کمیسیونر عالی آژانس آوارگان سازمان ملل مرکز پذیرش آوارگان را در نزدیکی مرز کنیا و سودان جنوبی تاسیس کرده‌اند تا آوارگانی را که از سودان جنوبی فرار می‌کنند، ثبت‌نام کنند.

این بحران باعث شده تا بسیاری از غیرنظامیان خانه و کشور خود را ترک و به دنبال دریافت پناهندگی در کشورهای همسایه از جمله کنیا، اوگاندا، سودان و اتیوپی باشند.

به گزارش سازمان ملل 90 درصد از این آوارگان در کنیا را جوانان، 13 درصد را زنان و هفت درصد را مردان تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام

کد N108479

وبگردی