آفتاب

نگرانی غرب از احتمال حمله شبه‌نظامیان به المپیک سوچی

نگرانی غرب از احتمال حمله شبه‌نظامیان به المپیک سوچی

آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا و اروپا معتقدند که شبه‌نظامیان در جریان بازی‌های المپیک زمستانی سوچی در روسیه احتمالا حملاتی را انجام می‌دهند اما اهداف در دسترس‌تر را چون ایستگاه‌های حمل و نقل و معابر عمومی را هدف حمله خود قرار خواهند داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، تعداد زیادی از مقام‌های امنیتی اروپا و آمریکا در گزارش‌های اطلاعاتی اخیر خود در رابطه با حملات احتمالی مرتبط با بازی‌های المپیک سوچی اعلام کردند که احتمال بروز حملات در جریان این بازی‌ها کاملا وجود دارد و باید اقدامات موثری برای جلوگیری از بروز این حملات صورت گیرد.

یکی از مقام‌های آمریکایی آگاه از این گزارش‌ها گفت: من نگران برگزاری این بازی‌ها هستم چرا که شبه‌نظامیان از تمام امکانات خود برای برهم زدن آن استفاده خواهند کرد.

این مقام دولت آمریکا اعلام کرد: اهداف در دسترس‌تر خارج از محل برگزاری بازی‌های المپیک سوچی مورد هدف شبه‌نظامیان قرار خواهند گرفت.

متیو اولسون، مدیر مرکز ملی مقابله با تروریسم آمریکا در جلسه غیرعلنی در کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا گفت: گمان می‌کنیم که خطر بزرگتر از جانب تروریست‌ها، اهداف بالقوه خارج از محل برگزاری بازی‌ها و در خیابان‌ها و معابر عمومی خواهد بود.

سایر مقام‌های اطلاعاتی ‌آمریکا نیز اعلام کردند: مسکو احتمالا یکی از اهداف مورد نظر شبه‌نظامیان و عاملان تروریستی در جریان این بازی‌ها است.

اداره امنیت حمل و نقل آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، مسافرانی که قصد عزیمت به مسکو را دارند نباید مواد آتش‌زا، ژل، پودر و مایعات در چمدان‌های خود داشته باشند در غیر این صورت از سفر آن‌ها ممانعت به عمل خواهد آمد.

برخی دیگر از مقام‌های آژانس‌های امنیتی آمریکا مساله اهمیت افشای درخواست وزارت امنیت داخلی این کشور را کم‌اهمیت جلوه دادند که به خطوط هواپیمایی هشدار داده است تیوپ‌های خمیردندان را که هم‌اکنون از سوی تروریست‌ها به عنوان یک وسیله انفجاری استفاده می‌شود، مورد بررسی قرار دهند.

مقام‌های امنیتی اروپا و آمریکا هر دو بر این باورند که تهدید اصلی از جانب گروه شبه‌نظامی جنبش امارت قفقاز مستقر در همین منطقه علیه بازی‌های المپیک زمستانی سوچی وجود دارد.

مقام‌های اطلاعاتی و امنیتی دو طرف همچنین اعلام کرده‌اند که نمی‌توانند به شایعات مبنی بر اینکه رهبر این گروه که کشته شده است، تایید کنند. وی ژوئیه سال گذشته میلادی به حامیان و طرفدارانش اعلام کرده بود، تا بازی‌های المپیک سوچی را دچار اختلال کنند. حتی اگر این مرد کشته شده باشد، مقام‌های امنیتی معتقدند که حامیان و طرفدارانش به گفته وی جامه عمل می‌پوشانند و حملاتی را در جریان این بازی‌ها انجام خواهند داد.

انتهای پیام

کد N108401

وبگردی