آفتاب

دومین روز تظاهرات ضد دولتی در بوسنی با 130 زخمی

دومین روز تظاهرات ضد دولتی در بوسنی با 130 زخمی

در جریان دومین روز از تظاهرات ضد دولتی در بوسنی، بیش از 130 تن از جمله 104 افسر پلیس زخمی شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این تظاهرات اعتراضی که علیه بیکاری و عدم فعالیت سیاسی در بوسنی صورت گرفت، معترضان دولت سارایوو را به عدم اقدام مناسب برای حل بحران اقتصادی و معضل بیکاری از زمان جنگ بالکان در سال‌های 1992 تا 1995 متهم کرده‌اند.

پلیس برای متوقف و متفرق کردن معترضانی که سنگ و تخم‌مرغ به سوی افسران و نیروهای پلیس پرتاب می‌کردند، گاز اشک‌آور شلیک کرد. معترضان همچنین ساختمان دولت محلی در شهر توزلا، محل وقوع این تظاهرات را به آتش کشیدند. این شهر در سال‌های اخیر با تعطیلی کارخانجات و بیکاری گسترده مواجه شده است.

سخنگوی پلیس این شهر واقع در شمال بوسنی گفت: نیروهای پلیس پس از آن وارد عمل شدند که معترضان سطل‌های زباله را به آتش کشیده، دست به شورش و آشوب زده و شیشه مغازه‌ها را خرد کردند و شکستند.

اورژانس این شهر اعلام کرد که 104 پلیس که به شدت زخمی شدند و همچینن 30 غیرنظامی با جراحات خفیف‌تر، قربانیان این تظاهرات خشن هستند. صدها تن دیگر نیز در تظاهراتی در سارایوو، پایتخت بوسنی، همبستگی خود را با معترضان توزلا اعلام کرده و در شهرهای زنیکا، بیهاک و موستار نیز تظاهراتی گزارش شده است. در سارایوو، معترضان با پلیس که رفت و آمد مرکز شهر را متوقف کرده بود، درگیر شدند. در این تظاهرات نیز چهار افسر پلیس زخمی شدند.

نرمین نیکشیچ، نخست‌وزیر فدراسیون بوسنیایی - کروات بوسنی پس از دیدار با وزیران امنیت منطقه‌ای و دادستان‌ها گفت: ما نباید با تخریب اموال به حل و فصل مساله بپردازیم. ما میان کارگران و این آشوب‌طلبان تمایز قائلیم.

مقام‌های توزلا به مدارس اعلام کرده‌اند که امروز (جمعه) کلاس‌ها تشکیل نشود چرا که احتمال تداوم این تظاهرات وجود دارد.

انتهای پیام

کد N108341

وبگردی