آفتاب

دستور دادگاه عالی السالوادور برای بررسی قتل‌عام غیرنظامیان

دستور دادگاه عالی السالوادور برای بررسی قتل‌عام غیرنظامیان

دادگاه عالی السالوادور به دادستان کل این کشور دستور داد تا مساله قتل‌عام ده‌ها غیرنظامی در جریان جنگ داخلی 1981 توسط نیروهای ارتش را مورد بررسی و تحقیق قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، لوئیس مارتینز، دادستان کل از جانب دادگاه عالی السالوادور دستور گرفته که تحقیقات پیشین درباره قتل‌عام ده‌ها غیرنظامی این کشور آمریکای مرکزی در جریان جنگ داخلی 1981 را بار دیگر مورد بررسی قرار دهد.

این اقدام از سوی دادگاه عالی السالوادور یک اقدام غیرمنتظره است چرا که این پرونده مربوط به سال‌های 1980 تا 1992 در جریان جنگ داخلی این کشور محسوب می‌شود.

دادگاه عالی السالوادور اعلام کرد، دفتر دادستان کل تحقیقات خود را به کندی پیش می‌برد و بنابراین، قضات حکم کردند که این دادستان به نقض حقوق گروهی از غیرنظامیان دست زده که از سال 2006 علیه این قتل‌عام شکایت تنظیم کرده‌اند.

نیروهای ارتش السالوادور احتمالا 45 تن را که زنان و کودکان نیز شامل آن‌ها می‌شدند، در منطقه سن فرانسیسکو آنگولو کشتند.

دادگاه عالی السالوادور در بیانیه‌ای اعلام کرد: دادگاه به دادستان کل دستور داده تا تحقیقاتی جامع، کامل، جدی و قوی انجام دهد.

این حکم پس از انتخابات ریاست جمهوری یکشنبه در این کشور آمریکای مرکزی صادر شد که در آن رهبر سابق چریک‌های مارکسیست نتوانست در آن پیروز شود.

در جریان جنگ داخلی السالوادور حدود 75 هزار تن کشته شدند. این جنگ میان جبهه چپ‌گرای آزادی ملی فارابوندو مارتی و دولت‌های جناح راست که از سوی آمریکا حمایت نظامی شدند، صورت گرفت.

یک کمیته حقیقت‌یاب برخی از قتل‌عام‌های جنگ داخلی السالوادور را مورد بررسی قرار داد،‌ اما کنگره این کشور قانون عفوی را در سال 1993 تصویب و بررسی و پیگیری این جنایات را لغو کرد. هم‌اکنون دادگاه عالی این کشور در سال بررسی ملغی کردن این قانون عفو است.

انتهای پیام

کد N108109

وبگردی