آفتاب

دیده‌بان حقوق بشر داعش را به جنایات علیه بشریت متهم کرد

دیده‌بان حقوق بشر داعش را به جنایات علیه بشریت متهم کرد

دیده‌بان حقوق بشر گروه دولت اسلامی عراق و شام را به جنایات علیه بشریت در عراق متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی جدید اعلام کرد نیروهای دولت اسلامی عراق و شام چهارتن از اعضای نیروهای ویژه عراق (SWAT) را به طور غیر قانونی اعدام کرده‌اند که می‌تواند جزو جنایات علیه بشریت محسوب شود.

اخیرا یک فیلم ویدیوئی منتشر شد که نشان داد اعضای دولت اسلامی عراق و شام (داعش) یک خودروی حامل نیروهای ویژه عراقی را متوقف و آن را به آتش می‌کشند. آنها سپس چهارسرنشین این خودرو را بازداشت و در مقابل پرچم داعش، با آنها گفت‌وگو می‌کنند. نیروهای داعش سپس این چهار نفر را از پشت و در ناحیه‌ی سر هدف شلیک گلوله قرار می‌دهند.

جو استورک معاون سرپرست خاورمیانه در دیده بان حقوق بشر گفت: این کشتارهای وحشتناک جدیدترین مورد از جنایات گروه داعش است، با توجه به بمب‌گذاری‌ها و حملات انتحاری این گروه علیه غیر نظامیان در عراق، شواهد تکمیلی برای اثبات جنایات علیه بشریت آنها وجود دارد.

به دنبال انتشار این فیلم ویدیویی در رسانه‌ها گروه داعش مسئولیت آن را پذیرفت.

شاهدان جنگ اخیر در شهرهای فلوجه و الرمادی در گفت‌وگو با این سازمان تشریح کردند که نیروهای داعش در اول ژانویه 2014 وارد شهرها شده و با نیروهای امنتی عراق درگیر شدند. اما دیده بان حقوق بشر تاکنون نتوانسته است شمار دقیق تلفات دراین درگیری را مشخص کند.

هیات کمک رسانی سازمان ملل در عراق گزارشی اعلام کرد در ماه ژانویه 733 عراقی در این جنگ کشته شدند که 618 تن از آنها غیر نظامی بوده‌اند و این آمار تلفات استان الانبار را بدلیل سختی دسترسی به این منطقه شامل نمی‌شود.

این هیات علاوه بر این اعلام کرد: با توجه به آمارهای پرسنل پزشکی الانبار ، 138 غیر نظامی در درگیری‌های این استان کشته و 598 نفر زخمی شدند که از میان کشته شده‌ها، 79 تن در الرمادی و 59 تن در فلوجه بوده‌اند.

سازمان ملل هشدار داده است که درگیری در الانبار موجب بروز یک بحران انسانی شده که در نتیجه آن بیش از 140 هزار نفر به دلیل ترس از جنگ از خانه‌هایشان فرار کرده‌اند.

دیده بان حقوق بشر پیش ازاین نیز هشدار داده بود بمب‌گذاری‌های گروه داعش و حملات انتحاری آنها جزو جنایات علیه بشریت محسوب می‌شود که هر چه فوری باید متوقف شوند.

این سازمان علاوه براین از دولت عراق خواست تا هنگام مبارزه با اعضای این گروه به گونه‌ای عمل کند که منجر به تلفات غیرنظامیان نشود.

انتهای پیام

کد N108074

وبگردی