آفتاب
اختصاصی

تحلیلگر مسائل هسته ای: امکان تعطیلی توانایی بومی شده هسته ای ایران وجود ندارد

تحلیلگر مسائل هسته ای: امکان تعطیلی توانایی بومی شده هسته ای ایران وجود ندارد

تهران- ایرنا- تحلیلگر مسائل بین المللی و هسته ای با بیان اینکه برخی اظهارنظرها درباره توقف فعالیت های هسته ای ایران در پی برنامه اقدام مشترک ژنو به دلیل بی اطلاعی یا با هدف خالی کردن دل مردم است، گفت: امکان تعطیلی تاسیسات هسته ای ایران و تونایی بومی سازی شده ایران وجود ندارد.

«حسن بهشتی پور» روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا در پاسخ به برخی از انتقادات مبنی بر توقف فعالیت های هسته ای ایران در پی اجرای گام نخست برنامه اقدام مشترک ژنو اظهار داشت:این برداشت از توافق اولیه درست نیست، چرا که فعالیت سانتریفیوژهای ما ادامه دارد و تنها موضوعی که متوقف شده، غنی سازی 20 درصد است.

وی اضافه کرد: بر اساس برنامه اقدام مشترک ژنو، ایران تعداد سانتریفیوژها را افزایش نمی دهد، البته ما نیازی هم به بیشتر از این تعداد سانتریفیوژ نداریم.



***ایران هر زمان که اراده کند می تواند غنی سازی 20 درصد را آغاز کند

این کارشناس مسائل هسته ای خاطرنشان کرد: مهمترین ویژگی توافق صورت گرفته بین ایران و 6 کشور غربی این است که هر زمان ایران اراده کند یا طرف مقابل به تعهدات خود پایبند نباشد، می تواند فعالیت های خود در زمینه غنی سازی 20 درصد را از سر بگیرد یا آنها را توسعه دهد.

به گفته بهشتی پور، در شرایط فعلی 10 هزار سانتریفیوژ کار می کنند که خللی درفعالیت های آنها ایجاد نخواهد شد.

وی با بیان اینکه در گام نخست برنامه اقدام مشترک ایران هیچ تعهدی بابت توقف توسعه تحقیقات برعهده نگرفته است، گفت: سانتریفیوژهای پیشرفته پی 2 به لحاظ سرعت پیشرفته تر از نمونه های پیشین یعنی پی 1 است و از تعداد موجود بیشتر نخواهد شد اما فعالیت های تحقیقاتی به لحاظ کیفی ادامه خواهد داشت.



***برخی بدون اطلاعات کافی اظهار نظر می کند

بهشتی پور یادآور شد: برخی بدون اطلاع کافی اظهار نظر می کنند و سخن از تعطیل شدن راکتور آب سنگین اراک می کنند، در حالیکه چنین نیست. طبق آخرین گزارشات ایران به آژانس بین المللی انرژی اتمی آب سنگین اراک در بهترین حالت تا سال 2015 آماده بهره بردای می شود و براساس توافق انجام شده قرار است توسعه این بخش در همین حد باقی بماند.

وی اضافه کرد: برخی می گویند 90 درصد کار ساخت تاسیسات آب سنگین اراک انجام شده است، در حالیکه چنین نیست و براساس گزارش ایران که پیش از توافق ژنو به آژانس ارسال شده است،هنوز کار زیادی برای آماده شدن این بخش باید انجام شود.

تحلیلگر مسائل سیاسی بخشی از توافقات ایران با شش کشور غربی مربوط به کنترل و نظارت بیشتر است که مجموعه این اقدامات در راستای اعتمادسازی است و بخشی از آنها را ایران به صورت داوطلبانه انجام می دهد.

به گفته این کارشناس هسته ای ،براساس برنامه اقدام مشترک تنها گسترش و توسعه فعالیت های هسته ای ایران آن هم برای زمان محدود متوقف می شود ،اما خللی دربرنامه های ما ایجاد نخواهد شد.



***ایران در توافق جامع بر خطوط قرمز خود تاکید می کند

بهشتی پور با بیان اینکه درقرارداد جامع جزئیات امر به طور دقیق و روشن تر مشخص خواهد شد،عنوان کرد: اما به طور قطع تیم مذاکره کننده ایران بر حفظ خطوط قرمز و حقوق ملت ایران تاکید خواهند کرد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی و هسته ای با اشاره به گفته های اوباما و ناتوانی اش در متوقف کردن فعالیت های هسته ای ایران یادآور شد:وی از عدم توانایی اش برای برچیدن تاسیسات هسته ای ایران سخن گفته است ،حتی به صراحت عنوان کرده که اگر می توانستیم این کار را می کردیم. بنابراین برای من جای تعجب است که چرا برخی از جریان های داخلی نسبت به مذاکرات احساس نگرانی می کنند.



***آنچه در طول 6 ماه انجام می شود به معنی تعطیلی نیست

بهشتی پور اضافه کرد: آنچه در مدت موقت 6 ماه انجام می شود، به هیچ وجه معنی برچیدن یا تعطیل نشدن فعالیت های هسته ای ایران را نمی دهد و به گفته مسوولان سازمان انرژی اتمی در عرض سه یا چهار ساعت قابل بازگشت به جایگاه گذشته است.

به گزارش ایرنا، توافق ژنو موسوم به برنامه اقدام مشترک ماحصل چهار دور مذاکرات ایران با 1+5، یک دور در نیویورک و سه دور در ژنو است.

گروه مذاکره کننده ایرانی بعد از این مذاکرات توانست سوم آذر 1392/ 22 نوامبر 2013 برای حل بحران غیرضروری هسته ای با طرف مقابل به راهکار 6 ماهه با عنوان «برنامه اقدام مشترک» دست یابد.

بر اساس این توافق ایران و 1+5 از تاریخ 20 ژانویه (30 دی) اقدامات مذکور در برنامه اقدام مشترک را به صورت متقابل، عملی و گام به گام برای 6 ماه اجرا می کنند تا در این مدت با ادامه مذاکرات، توافق جامع بین ایران و 1+5 حاصل شود.

بر مبنای توافق جامع که دورنمای آن در مذاکرات گام اول مشخص شده است، ایران می تواند به طور کامل از حقوق خود در بهره گیری از انرژی هسته ای با اهداف صلح آمیز بر اساس مواد مرتبط در معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای و با رعایت تعهدات خود طبق معاهده برخوردار شود.

سیام(4)**9173**1572
کد N108023

وبگردی