آفتاب

کمالوندی: آمادگی پاسخگویی به همه سوالات آژانس را داریم

کمالوندی: آمادگی پاسخگویی به همه سوالات آژانس را داریم

تهران- ایرنا- سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان این که موضوع دور بعدی گفت و گو های ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی، همکاری های بیشتر طرفین است، گفت: همچنان که اعلام کرده ایم آماده پاسخگویی به همه سوالات در مورد فعالیت های هسته ای صلح آمیز خود هستیم .

« بهروز کمالوندی» روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا افزود: براساس بیانیه مشترک تهران که به امضای «یوکیا آمانو» مدیر کل آ‍ژانس بین المللی انر‍ژی اتمی و علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی در 20 آبان ماه امسال رسید، در گام نخست، 6 موضوع برای بررسی در نظر گرفته شده بود که از این 6 مورد، دو مورد مربوط به بازدید از معدن گچین و آب سنگین اراک بود که هر دو انجام شد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی خاطر نشان کرد: در چهار مورد هم باید اطلاعات ارایه می کردیم که سه مورد آن انجام شده است و تنها یک مورد باقی مانده که در چند روز آینده ارایه خواهد شد.

به گفته کمالوندی، اطلاعات گردآوری شده بخش پادمان آژانس جمع بندی و برای آژانس ارسال شده است.

سخنگوی سازمان انر‍ژی اتمی ادامه داد: مهلت انجام این اقدامات سه ماهه بوده که 20 بهمن ماه به پایان می رسد پس از 20 بهمن ارزیابی خواهیم کرد که همکاری های بعدی با آژانس بین المللی انرژی اتمی چگونه باشد؛ البته دراین مدت آژانس نظر خود را درباره این 6 موضوع ارایه می کند.

وی در مورد مذاکرات ایران و آژانس در 8 فوریه (19 بهمن) نیز گفت: ما در مورد گفت و گوهای بعدی عنوان گام دوم را به کار نمی بریم اما به طور قطع درباره مسایل بعدی و همکاری های آینده صحبت خواهیم کرد.

به گزارش ایرنا، یوکیا آمانو در حاشیه نشست امنیتی مونیخ اعلام کرد ایران و آژانس 8 فوریه مذاکراتی خواهند داشت تا در مورد مرحله دوم گام عملیاتی بحث کنند.

بر اساس توافق ایران و آژانس به نام چارچوب همکاری به همراه ضمیمه شش صفحه ای که در 20 آبان سال جاری به امضای صالحی و آمانو رسید، ایران تا سه ماه بعد از این تاریخ دسترسی و اطلاعات لازم را به آژانس ارایه خواهد کرد. آژانس نیز در زمینه پیشرفت در اجرای این اقدامات به شورای حکام گزارش خواهد داد.

بر همین اساس بازرسان آژانس روز شنبه 16 آذر وارد تهران شدند، گروه دو نفره ناظران آژانس روز یکشنبه 17 آذر از تاسیسات آب سنگین اراک بازدید کردند. این سومین بازدید، بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از تاسیسات آب سنگین اراک بود. همچنین بازرسان آ‍ژانس 9 بهمن/ 29 ‍ژانویه از معدن اورانیوم گچین بندرعباس بازدید کردند.

افزون بر این بازرسان آژانس عصر 8 بهمن/28 ‍ژانویه با «محمد امیری» مدیر کل امور پادمان های سازمان انرژی اتمی جلسه ای برای برنامه ریزی بازدید ازمعدن گچین داشتند.

سیام**9173**9157**1572
کد N108005

وبگردی