آفتاب

گردشگری محوری برای گسترش روابط ایران و هند

گردشگری محوری برای گسترش روابط ایران و هند

دهلی نو - ایرنا - بسیاری ازکارشناسان معتقدند علاقه ای که بین ملت ها ایران و هند وجود دارد می تواند باعث گسترش روابط دو کشور به خصوص از مسیر گردشگری شود.

به گزارش ایرنا، کشور پهناور هندوستان با حدود 200 میلیون مسلمان و 40 میلیون شیعه یکی از بزرگترین ظرفیت ها را برای اعزام گردشگر مذهبی به نقاط مختلف دنیا از جمله جمهوری اسلامی ایران دارد.

هرسال هزاران نفر از مسلمانان هند به عنوان گردشگر مذهبی به شهرهای زیارتی ایران سفر می کنند که با توجه به جمعیت عظیم و اشتراکات تاریخی بین دوملت ، ظرفیت های فراوانی برای جذب گردشگران هندی تا چند برابر وجود دارد.

مسلمانان بزرگترین اقلیت کشور هند هستند و زندگی شخصی و اجتماعی آنان از جمله در مراکز مذهبی مانند مساجد در بیشتر ایالت ها و شهرهای این کشور آمیخته با فرهنگ مشترک ایرانی - اسلامی است.

جمهوری اسلامی ایران علاوه بر سفارت در دهلی نو که دارای خدمات کنسولی است در شهرهای بمبئی مرکز ایالت ماهاراشترا در جنوب غرب و حیدرآباد مرکز ایالت آندراپرادش در جنوب شرق هند کنسولگری دارد.

ایران در فهرست منتشره در روزنامه لوس انجلس تایمز جزء 20 کشور مقصد گردشگری جهان در سال 2014 معرفی شده و به نظر می رسد با جاذبه های متعدد گردشگری ، از جمله اماکن مذهبی و زیارتی و نیز بناهای تاریخی و طبیعی می تواند سهم قابل توجهی در جذب گردشگران هندی داشته باشد.

شهر حیدرآباد هند که پیوند تاریخی با شهر اصفهان دارد علاوه بر جمعیت میلیونی هندی ها علاقه مند به ایران بیش از سه میلیون و 600 هزار سکنه مسلمان دارد که می توان توجه آن را برای سفر به شهرهای تاریخی ایران از جمله اصفهان جلب نمود.

به گفته کارشناسان پادشاهان سلسله قطب شاهیان در جنوب هند که اصالتا اهل همدان بوده اند و همزمان با دوره صفویه حکومت می کرده اند در این منطقه سکه ضرب نموده اند و نوعی اشتراک تاریخی بین اصفهان و حیدرآباد وجود دارد که بستر خوبی برای توسعه همکاری های فرهنگی و گردشگری میان دو کشور خواهد بود.

برخی آمارهای ارایه شده حاکیست سالانه ٤٠ هزار ایرانی به هندوستان سفر می کنند در حالیکه تعداد گردشگران هندی نصف این تعداد یعنی ٢٠ هزار نفر است.

تعداد کم پروازهای مستقیم از هند به ایران و فعالیت کم شرکت های توریستی برای جذب گردشگران هندی از جمله موانع حال حاضر جذب گردشگران از هند به ایران به شمار می آید.

این در حالیست که سالانه میلیون ها گردشگر هندی برای بازدید از اماکن زیارتی، تاریخی و فرهنگی به کشورهای مختلف جهان سفر می کنند و با توجه به اشتراکات فراوان فرهنگی و تاریخی بین ایران و هند بخش قابل توجهی از آنان در صورت ایجاد زمینه های لازم علاقه مندی زیادی برای سفر به کشورمان دارند.

آساق ** 2167 ** 275 **
کد N108002

وبگردی