آفتاب

مردم در ۲۲ بهمن پاسخ مقامات آمریکایی را می‌دهند

مردم در ۲۲ بهمن پاسخ مقامات آمریکایی را می‌دهند

همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به درخواست‌ها برای واکنش دستگاه دیپلماسی به اظهارت گستاخانه شرمن و کری گفت: این حرف‌ها ارزشی ندارد و مردم در ۲۲ بهمن پاسخ اظهارات مقامات آمریکایی را می‌دهند.

ایران > سیاست‌خارجی- همشهری آنلاین:
وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به درخواست‌ها برای واکنش دستگاه دیپلماسی به اظهارت گستاخانه شرمن و کری گفت: این حرف‌ها ارزشی ندارد و مردم در ۲۲ بهمن پاسخ اظهارات مقامات آمریکایی را می‌دهند.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در ‌گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس و در پاسخ به این سوال که ملت ایران در روز 22 بهمن چه پاسخی باید به اظهارات گستاخانه وندی شرمن و جان کری باید بدهند اظهار داشت: من احساس می‌کنم این افراد برای مصرف داخلی خود حرف‌هایی می‌زنند و خودشان هم می‌دانند این صحبت‌ها هیچ ارزشی ندارد.

ظریف ادامه داد: آنها می‌خواهند افراد داخل کنگره و گروه‌های فشار دیگران را راضی کنند از این رو این حرف‌ها را به اشکال مختلف مطرح می‌کنند؛ مردم ما پاسخ آنها را داده‌اند و مقاومت ملت ایران باعث شده که اوباما رسماً اعلام کند اگر در اختیار من بود اجازه نمی‌دادم یک پیچ و مهره از برنامه هسته‌ای ایران باقی بماند.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه آمریکا به این نتیجه رسیده که چنین امری غیر ممکن بوده و آنها نمی‌توانند به چنین اهداف برسند تصریح کرد: مردم پاسخ خود را در انتخابات داده‌اند، چراکه آنها پیش‌بینی می‌کردند که مردم در انتخابات حضور پیدا نمی‌کنند اما مردم در انتخابات حضور 70 درصدی داشتند.

وی خاطرنشان کرد: مردم یک بار دیگر در 22 بهمن پاسخ آنها را خواهند داد لذا ما با اعتماد به نفس و بدون نگرانی از های و هوی‌ها بر سر مذاکره برویم و خیالمان راحت است از این رو متن مذاکره را بیرون دادیم اما کاخ سفید یک متن غیر واقعی را منتشر کرد.

ظریف با بیان اینکه آمریکایی‌ها در برابر ملاحظات داخلی خود حرف‌هایی می‌زنند در عین حال یادآور شد آنچه که بنده از دوستان خود در داخل توقع دارم این است که این حرف‌ها را خیلی جدی نگیرند چراکه آنها نیز برای افکار عمومی خود نیازهایی دارند؛ باید درک کنیم در شرایطی که آنها حرف‌های خارج از قاعده مطرح کرده‌اند که در شأن مردم ایران نبوده است در حال حاضر ناگزیرند پای میز مذاکره غنی‌سازی ایران را بپذیرند، آنها 10 سال گفتند نباید یک سانتریفیوژ در ایران بچرخد اما امروز با ایران توافقی را اجرا می‌کنند که براساس آن 19 هزار سانتریفیوژ می‌چرخد.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: واقعیت این است که آنها مجبورند تلاش کنند تا واقعیت را به شکل دیگری نشان دهند لذا آنچه که من از دوستان خودمان توقع دارم این است که انقدر احساس نگرانی نکنند.

وی همچنین درباره بی‌سواد خواندن منتقدان توافق‌نامه ژنو از سوی رئیس جمهور به خبرنگار فارس گفت: کسانی که انتقاداتی غیر واقعی مطرح می‌کنند بسیار تاسف‌آور است، برخی دوستان به جای اینکه متن توافق‌نامه‌ای که دولت خودشان منتشر کرده را مورد استفاده قرار دهند به یک کاغذ بی‌ارزشی که از کاخ سفید صادر شده، استناد می‌کنند آیا واقعا دوستان سوال می‌کنند که اعتبار کاخ سفید از دولت جمهوری اسلامی بیشتر است؟

ظریف در ادامه و دیگر سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه چرا جزئیات توافق‌نامه به دست نمایندگان نرسیده است خاطرنشان کرد: اتفاقا ما جزئیات کامل را داده‌ایم و نمایندگان محترم باید از رئیس مجلس سوال کنند چراکه وی کل متن را دارد و متن اولیه را نیز همه نمایندگان در اختیار دارند لذا چرا اصرار دارند به یک متن جعلی استناد کنند؟

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگار نسیم که در فرایند این گفت‌وگو حضور داشت مبنی بر اینکه صالحی اخیراً گفته ما درباره اراک رفع نگرانی خواهیم کرد اظهار داشت: رفع نگرانی به این معنا است که ما برنامه هسته‌ای خود را حفظ خواهیم کرد و اگر آنها نگرانی دارند که ما می‌خواهیم سلاح هسته‌ای تولید کنیم، بارها اعلام کرده‌ایم که سلاح هسته‌ای در برنامه ما قرار ندارد و هیچ نگرانی در این زمینه نیست.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا قرار است اقدام خاصی و یا بازرسی جدیدی در روزهای آتی صورت بگیرد گفت: ما هنوز وارد صحنه مذاکره نشده‌ایم

کد N107865

وبگردی