آفتاب

نمایندگان دولت پاکستان و طالبان خواستار پایان خشونت ها در این کشور شدند

نمایندگان دولت پاکستان و طالبان خواستار پایان خشونت ها در این کشور شدند

اسلام آباد - ایرنا - نمایندگان دولت پاکستان و گروه شبه نظامی تحریک طالبان پس از برگزاری اولین دور از مذاکرات شان برای دست یابی به صلح که عصر روز پنجشنبه در اسلام آباد انجام گرفت، خواستار پایان خشونت ها در این کشور شدند.

به گزارش ایرنا به نقل از منابع خبری، نمایندگان دو طرف مذاکره کننده پس از پایان اولین نشست خود در کاخ دولت ایالتی خیبر دراسلام آباد، در بیانیه ای توافق خود را به منظور تداوم گفت وگو ها بر اساس قانون تا رسیدن به راهکاری برای پیشبرد روند صلح و ثبات در پاکستان اعلام کردند.

نمایندگان مذاکره کنندگان صلح در پاکستان در این بیانیه افزودند: تمامی اقدامات که می تواند به دست یابی به صلح و امنیت در کشور بزند باید متوقف گردد .

دراین بیانیه عنوان شده است: آغاز گفت و گوهای صلح به منظور پایان دادن به خونریزی در سراسر پاکستان که بیش از 40 هزار نفر را در طی سالیان گذشته قربانی کرده ؛ صورت گرفته است.

در جریان نشست مذاکرات دو طرف، توافق شده است که اعضای کمیته معرفی شده از سوی طالبان به منطقه قبیله ای وزیرستان جنوبی سفر کرده و در دیدار با رهبران طالبان، اطلاعات و جزییات این نشست را در اختیار آنان قرار دهند.

ˈمولانا سمیع الحقˈ سرپرست کمیته معرفی شده از سوی طالبان وˈعرفان صدیقیˈ مشاور نخست وزیر و هماهنگ کننده تیم نمایندگی دولت پاکستان در گفت وگو با رسانه ها ابراز رضایت خود درباره این نشست اعلام کرده و گفتند : اولین دور از مذاکرات برای رسیدن به صلح بسیار مفید بود.

عرفان صدیقی به خبرنگاران گفت : نواز شریف نخست وزیر پاکستان صادقانه می خواهد که مسائل اختلافی از طریق گفت و گو حل شود و آغاز مذاکرات نشان دهنده حمایت دولت از تداوم سیاست مذاکرات مسالمت آمیز می باشد.

مولانا سمیع الحق نیز گفت: تلاش های موثری برای استقرار صلح به طور کامل انجام می گیرد و من با رهبران طالبان در این باره گفت وگو می کنم و نتایج نشست را به استماع آنان می رسانم.

مذاکره کنندگان همچنین تصمیم گرفتند که این تصمیم گیریها برای رسیدن به صلح تنها به مناطق قبایلی محدود نشود و قابل اجرا در سراسر پاکستان باشد.

در بیانیه نمایندگان دو طرف آمده است که فرآیند گفت وگو ها نباید طولانی شود زیرا مردم پاکستان در انتظار یک خبر خوب از درون این مذاکرات هستند.

قرار بود اولین نشست صلح روز سه شنبه گذشته برگزار شود، اما این برنامه از قبل طراحی شده پس از انصراف دو تن از اعضای کمیته پنج نفره طالبان که از پیوستن به گفت وگوهای صلح انصراف دادند، لغو شد.

طالبان پاکستان هیچ یک از اعضا و یا سرکرده های خود را برای گفت وگو با دولت اسلام آباد معرفی نکرد.

گروه شبه نظامی تحریک طالبان پاکستان هفته گذشته ˈمولانا سمیع الحقˈ رییس حزب جمعیت علمای اسلام شاخه سمیع، ˈعمران خانˈ رییس حزب تحریک انصاف، ˈمولانا عبدالعزیزˈ و ˈمحمد ابراهیمˈ مسوول ایالتی حزب جماعت اسلامی در ایالت خیبرپختونخوا و ˈمفتی کفایت اللهˈ یک روحانی ارشد پاکستانی را به منظور از سرگیری مذاکرات صلح با دولت پاکستان معرفی کرد.

به نقل از منابع خبری، عمران خان و مفتی کفایت الله از حضور در کمیته صلح به نمایندگی از گروه تحریک طالبان انصراف دادند و ˈمولانا فضل الرحمانˈ رییس حزب ˈجمعیت علمای اسلام شاخه فضلˈ نیز پیشنهاد حضور در کمیته نمایندگان طالبان را رد کرد.

آساق ** 1095** 1552
کد N107775

وبگردی