آفتاب

طرح جدید سناتورهای آمریکایی برای به جریان انداختن دوباره تحریم‌های ضدایرانی

طرح جدید سناتورهای آمریکایی برای به جریان انداختن دوباره تحریم‌های ضدایرانی

فارس نوشت:

 روزنامه انگلیسی «دیلی‌بیست» از طرح جدید سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکایی برای اعمال فشار بر هری رید، رهبر حزب اکثریت سنا برای وضع تحریم‌های ضد ایرانی خبر داد.

بر اساس این گزارش، جمهوری‌خواهان آمریکایی قصد دارند از هر حربه‌ای برای فشار بر هری رید استفاده کنند تا لایحه تحریم‌های ایران که دولت اوباما به شدت با آن مخالفت کرده در صحن مجلس سنا به جریان بیفتد.

کاخ سفید موفق شد اکثر دموکرات‌های سنا را از تصویب لایحه «ایران عاری از سلاح‌های هسته‌ای» منصرف کند. این لایحه در حال حاضر 59 نفر حامی دارد که 13 نفر از آنها را دموکرات‌ها تشکیل می‌دهند. هری رید به جریان افتادن دوباره این لایحه را تا زمان مشخص شدن نتایج مذاکرات هسته‌ای بین ایران و 1+5 معوق کرده است.

اما جمهوری‌خواهان قرار است امروز، پنجشنبه در برابر اقدام هری رید قد علم کنند. طبق گزارش دیلی‌بیست، آنها بار دیگر این لایحه را به جریان می‌اندازند و از سناتور رید می‌خواهند تا علناً با آن مخالفت کند. این اقدام، به زعم آنها باعث وارد آمدن فشار افکار عمومی بر رهبر حزب اکثریت سنا و دموکرات‌هایی خواهد شد که تلاش کرده‌اند در جدال‌های چند وقت اخیر خود را بی‌طرف نشان دهند.

42 سناتور جمهوری‌خواه سنا در نامه‌ای به حزب اکثریت سنا که نسخه‌ای از آن در اختیار دیلی‌بیست قرار گرفته تصریح کرده‌اند: «اکنون ما بر سر دو راهی قرار گرفته‌ایم. آیا سنا اجازه خواهد داد ایران زیرساخت‌های هسته‌ای غیرقانونی‌اش را حفظ، اقتصاد متزلزلش را بازسازی و درنهایت اقدام به ساخت بمب هسته‌ای کند؟»

در ادامه این نامه آمده است: «پاسخ به این پرسش بر اساس این تعیین خواهد شد که آیا شما اجازه خواهید داد درباره لایحه ایران عاری از سلاح هسته‌ای که بیش از نیمی از اعضای سنا با آن موافقند، رأی‌گیری به عمل آید یا خیر؟»

در این نامه از سناتور رید خواسته شده به این لایحه در خلال دوران کاری فعلی سنا، یعنی قبل از تعطیلی بعدی این نهاد اجازه رأی‌گیری داده شود.

برخی از مقامات جمهوری‌خواه سنا گفته‌اند قصد دارند تا زمانی که به هدفشان مبنی بر رأی‌گیری از این لایحه برسند از تمامی ابزارهایی که در اختیار دارند استفاده کنند تا از به حاشیه رفتن آن خودداری کنند. از آنجا که قانون مذکور در حال حاضر در تقویم قانونگذاری سنا وجود دارد، هر یک از اعضای سنا می‌توانند آن را بار دیگر به جریان انداخته و دموکرات‌ها را به مخالفت علنی با آن وادار کنند.

اقدام دیگری که سناتورها می‌توانند انجام دهند این است که این لایحه را به عنوان متمم قانونی به لایحه‌های دیگری که تحت بررسی هستند، اضافه کنند.

در صورتی که هری رید این متمم‌های قانونی را رد کند سناتورها می‌توانند در صحن این مجلس تک به تک سخنرانی کنند و ضمن انتقاد از وی به خاطر نادیده گرفتن لایحه‌ای مورد حمایت 59 نماینده، خواستار اعلام موضع دموکرات‌های بی‌طرف در این خصوص شوند.

یک سناتور ارشد جمهوری‌خواه گفته است: «این نامه هشداری نهایی به هری رید است که اگر دموکرات‌ها بخواهند این لایحه را رد کنند باید خودشان تبعات این فاجعه بین‌المللی را گردن بگیرند.»

/212 27

کد N107744

وبگردی