آفتاب

روسیه: سلاح های شیمیایی سوریه در موعد مقرر بطور کامل نابود می شود

روسیه: سلاح های شیمیایی سوریه در موعد مقرر بطور کامل نابود می شود

مسکو- ایرنا- آلکساندر لوکاشویچ سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: اطمینان داریم امحای سلاح های شیمیایی سوریه در مهلت تعیین شده تا اواخر ماه ژوئن سال جاری (تیر ماه سال آینده) صورت خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، لوکاشویچ روز پنجشنبه در نشستی خبری در مسکو گفت: هیچ شکی نداریم که سلاح شیمیایی سوریه تا اواخر ماه ژوئن نابود خواهد شد.

وی اضافه کرد: دلیلی برای زیر سوال بردن تاریخ نهایی اعلام شده برای امحای توانمندی شیمیایی نظامی سوریه وجود ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه از پوشش خبری رویدادهای مربوط به روند امحای سلاح شیمیایی سوریه در برخی رسانه های خبری انتقاد کرد و گفت: این رویدادها در بسیاری از رسانه های خبری یکسویه تعبیر می شود.

وی یادآوری کرد: در ماه ژانویه دو محموله مواد ویژه تسلیحات شیمیایی سوریه تحت حفاظت بین المللی از این کشور خارج شد.

لوکاشویچ گفت: تمایلی به بزرگنمایی وضعیت نداریم و اعلام می کنیم به دلایل منطقی انتقال بخشی از تسلیحات شیمیایی سوریه به خارج تا پنجم ماه فوریه جاری امکان پذیر نشد.

وی توضیح داد: مرحله زمینی انتقال محموله شیمیایی در حالی انجام می گیرد که درگیری های مسلحانه در سوریه ادامه دارد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با استناد به گزارش مقامهای سوری گفت: معارضان مسلح به بسیاری از مراکز و انبارهای نگهداری سلاح شیمیایی در سوریه حمله کرده اند و نیروهای سوری این حملات را دفع کرده اند.

وی افزود: به رغم مشکلات در انتقال مواد شیمیایی از سوریه هیچ دلیلی برای زیر سوال بردن تاریخ نهایی اعلام شده برای امحای کامل تسلیحات شیمیایی این کشور که اواخر ماه ژوئن می باشد، وجود ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در باره کمک های انسانی به ساکنان شهر حمص گفت: دولت سوریه و گروه های معارض برای انتقال کمک های انسانی به این شهر و توزیع آن بین ساکنان آن به توافق رسیده اند.

وی افزود: در حال حاضر مساله دسترسی مناطق قدیمی شهر حمص به کمک های انسانی حل می شود و دولت سوریه و معارضان به چنین توافقی دست یافته اند که نشانه مثبتی است.

لوکاشویچ گفت: فقط رویکرد بیطرفانه و غیرسیاسی می تواند در کاهش مشکلات ساکنان نیازمند مناطق مختلف سوریه نتایج موثر به وجود آورد.

اروپام/2242**518 *1446
کد N107505

وبگردی