آفتاب
درنشست اوراسیا استانبول /

رییس مرکز آموزش و پژوهش وزارت خارجه ایران ،عوامل همکاری های منطقه ای را تشریح کرد

رییس مرکز آموزش و پژوهش وزارت خارجه ایران ،عوامل همکاری های منطقه ای را تشریح کرد

آنکارا - ایرنا - رییس مرکز آموزش و پژوهش وزارت امور خارجه ایران مبارزه با فقر ، ارتقای سطح رفاه اجتماعی و جلوگیری از تخریب محیط زیست را سه محور مهم همکاری های منطقه ای دانست.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، ˈ هادی سلیمانپورˈ که در صدر هیاتی در هفدهمین اجلاس اقتصادی اوراسیا در استانبول شرکت کرده است در سخنانی افزود : سه محور مبارزه با فقر ، ارتقای سطح رفاه اجتماعی و جلوگیری از تخریب محیط زیست مهمترین مباحث همکاری های منطقه ای هستند که دولت ها باید به آنها توجه داشته باشند.

او با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در حوزه ارتقای شاخص توسعه انسانی در بین کشورهای در حال توسعه بعد از کره جنوبی در ردیف دوم در جهان قرار دارد، گفت: با استناد به آمار طبقه بندی توسعه سازمان ملل، در ایران عمر متوسط افراد بعداز انقلاب اسلامی 20 سال افزایش یافته است.

ˈ منوچهر متکی ˈ وزیر امور خارجه اسبق ایران نیز در سخنانی در این اجلاس گفت : کشورها برای رسیدن به رشد و توسعه نیاز به صلح و ثبات دارند.

وی گفت : صلح و ثبات عواملی مهم برای دستیابی کشورها به رشد و توسعه هستند .امروزه کشورهای مختلف جهان با برخورداری از فرهنگ های مختلف در پی دستیابی به یک دیدگاه مشترک برای توسعه اجتماعی و اقتصادی در چارچوب اهداف تعیین شده هستند.

وی با عنوان اینکه صلح و توسعه مکمل یکدیگر هستند ، افزود : بدون صلح رسیدن به رشد و توسعه میسر نخواهد شد.

وزیر امور خارجه اسبق ایران با طرح این سووال که موانع رسیدن به این دو هدف چیست،افزود:ما براین باور هستیم که بدون صلح،توسعه ای در کشورها صورت نخواهد گرفت.

او تصریح کرد:در 60 سال گذشته عوامل داخلی و خارجی بسیاری منجر به درگیری هایی در منطقه خاورمیانه شده اند.

دخالت نیروهای بیگانه خارجی ، اشغال با توسل به حمایت های داخلی ، تبعیض های اجتماعی ، دخالت در امور کشورها ، تناقض در داخل کشورها و افراط گرایی موجب بروز جنگ و ایجاد مشکلات بسیار در منطقه شده است.

وی از مشکل فلسطین به عنوان یکی از مشکلات منطقه ای و جهانی یاد کرد و اظهارداشت : موضوع فلسطین طی 60 سال گذشته حل نشده و این امر توسعه اقتصادی و اجتماعی را در منطقه با مشکل روبه رو کرده است.

وزیر خارجه اسبق کشورمان همچنین به رخدادهای سوریه اشاره کرد و گفت: این درگیری های منطقه ای مانع از رسیدن به صلح و ثبات در منطقه شده است و در نهایت این رخدادها هیچ پیروزی نخواهد داشت.

متکی با اشاره به شکست صدام حسین در جنگ تحمیلی علیه ایران ، اشغال افغانستان،شکست رژیم صهیونیستی در حمله به نوار غزه و شکست اتحادیه اروپا درتحریم ایران اظهارداشت:تجربه نشان داده است که درگیری ها ، مشکلات منطقه را حل نخواهد کرد.

او در ادامه گفت : ایجاد فشار برای حل مشکلات در کشورها بی فایده است و به زور در کشوری نمی توان صلح برقرار کرد .

هفدهمین اجلاس همکاری های اقتصادی ˈاوراسیاˈ با شرکت مقامات و شخصیت های علمی کشورهای آسیایی و اروپایی از جمله ایران از روز گذشته در استانبول آغاز بکار کرد.

ˈمنوچهر متکیˈ وزیر خارجه اسبق ایران،ˈ هادی سلیمانپورˈ مدیر مرکز آموزش و پژوهش وزارت خارجه و ˈپریسا فتوحیˈکارشناس معاونت بین الملل وزارت نفت دراین اجلاس حضور دارند.

شرکت کنندگان در این اجلاس در باره راهکارهای توسعه همکاری های اقتصادی برای افزایش رفاه اجتماعی کشورها ، همکاری های مشترک اروپایی و اهمیت رونق بخشیدن به ˈجاده ابریشمˈ در توسعه اقتصادی به بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت.

شرکت کنندگان در این اجلاس در چهار کار گروه با عناوین آینده اقتصادی انرژی در مدیریت های منطقه ای و جهانی از نگاه کشورهای جاده ابریشم ، راه کارهای رسیدن به فناوری مدیریت منطقه ای ، اهمیت گفت و گوهای منطقه ای و جهانی برای دستیابی به صلح جهانی و امنیت انرژی تبادل نظر می کنند.

هفدهمین اجلاس اقتصادی اروسیا با حضور شخصیت هایی همچون رییس جمهوری و نخست وزیر بوسنی هرزگوین، روسای جمهوری پیشین آلبانی، استونی، مغولستان، مولداوی، رومانی و اسلونی، معاون رییس جمهوری آذربایجان در امور سیاسی، وزیر اقتصاد افغانستان، وزیر اقتصاد و انرژی آلبانی، وزرای انرژی، علوم و فناوری جمهوری آذربایجان، وزرایی از کوزوو، قزاقستان، مقدونیه، رومانی، ترکمنستان و شخصیتهای سیاسی از کشورهای منطقه برگزار می شود.

نشست های فشرده هفدهمین اجلاس اقتصادی اوراسیا در باره موضوعات مهمی چون تجارت انسان با محوریت کوچ اجباری، آینده اقتصاد از منطقه ای تا جهانی در حوزه کشورهای قرار گرفته در مسیر جاده تاریخی ابریشم، توسعه پایدار و دگرگونی ها در مدیریت های محلی (شهرداریها)، اهمیت گفت و گو از محلی تا جهانی، طراحی و فناوری، رویکردهای میان رشته ای و توسعه با فناوری برگزار می شود.

اجلاس اقتصادی اوراسیا با ابتکار ˈتورگوت اوزالˈ رییس جمهوری فقید ترکیه و با همکاری و هماهنگی موسسه فکری موسوم به بنیاد پژوهشهای راهبردی و اجتماعی گروه مرمره همه ساله در استانبول برگزار می شود.

خاورم/2011 **230 *1446
کد N107468

وبگردی