آفتاب
اختصاصی/

تحلیلگر صرب:ایران حقانیت صلح آمیز بودن برنامه هسته ای خود را در مذاکرات ثابت کرد

تحلیلگر صرب:ایران حقانیت صلح آمیز بودن برنامه هسته ای خود را در مذاکرات ثابت کرد

بلگراد-ایرنا- تحلیلگر صرب گفت: ایران پس از انقلاب اسلامی در راه استقلال و پیشرفت های علمی و صنعتی گام های بلندی برداشت و در مذاکرات با گروه 1+5 حقانیت صلح آمیز بودن برنامه هسته ای خود را به اثبات رساند.

میچا ژیووینوویچ روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در بلگراد گفت: بدون شک پیروزی انقلاب اسلامی یکی از منابع عظیم تحولات سیاسی در سراسر جهان بود و ایران می باید هم چنان با حفظ روحیه انقلابی خود و بدون توجه به فشارهای سیاسی و اقتصادی به راه روشن خود ادامه دهد.

وی ادامه داد: ایران در مذاکرات با قدرت های بزرگ ضمن حفظ آرمان های خود در ادامه فعالیت های صلح آمیز هسته ای نشان داد که خواهان همکاری و روابط خوب با تمامی کشورها بر اساس احترام و منافع متقابل است.

تحلیلگر صرب گفت: ایران ضمن ادامه همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی و مذاکرات با گروه 1+5، با اقتدار کامل به برنامه صلح آمیز خود برای پیشیرد کشور در زمینه انرژی، کشاورزی و پزشکی ادامه می دهد.

وی با تاکید بر اینکه غربی ها کاملا در گذشته نیز به صلح آمیز بودن انرژی هسته ای ایران واقف بودند، گفت: اعمال تحریم های اقتصادی و تهدیدهای نظامی علیه تهران فقط برای متوقف کردن ایران از پیشرفت های همه جانبه بود که نتیجه ای همراه نداشت.

وی که مقاله های زیادی را در مورد سیاست جهانی نوشته است، افزود: هر چند که ایران این مذاکرات را ˈبرد - بردˈ می داند ولی باید به این حقیقت اشاره کرد که تهران مسیر خود از ادامه فعالیت صلح آمیز هسته ای را تغییر نداده، ولی غرب کاهش تدریجی تحریم ها را شروع کرده است.

ژیووینوویچ توضیح داد: در هر حال، علاقمندی صدها شرکت بزرگ از کشورهای ارویای غربی و دیگر کشورها برای همکاری با شرکت ها و صاحبان صنایع ایرانی خود دلیلی بر اهمیت این کشور به عنوان قدرت بزرگ اقتصادی در منطقه برای جهان و اروپایی ها محسوب می شود.

وی اشاره کرد: قدرت های بزرگ با توجه به توانایی و منطق بر حق تهران اکنون به این موضوع پی برده اند که مساله برنامه صلح آمیز هسته ای ایران تنها از طریق مذاکرات و نه با تهدید و تحریم قابل حل و فصل است.

تحلیلگر صرب تاکید کرد: ایران با پیروی از اصول حقوق بین المللی و رهنمودهای رهبر انقلاب اسلامی ثابت کرد که تنها راه برای حل مسایل، مذاکرات و برخورد منطقی با مسایل است.

اروپام**2061**1446
کد N107427

وبگردی