آفتاب

انقلاب اسلامی ایران از نگاه روزنامه نگار آذری

انقلاب اسلامی ایران از نگاه روزنامه نگار آذری

باکو- ایرنا- ˈ قربان جبرییل افˈ سردبیر هفته نامه ˈنبضˈ آذربایجان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به نقش تاثیر گذار انقلاب اسلامی ایران در بیداری ملت های تحت سلطه حاکمان مستبد، این انقلاب را به خورشید فروزانی تشبیه کرد که با شعله های درخشان خود به هر گوشه ای از جهان روشنی بخشیده است.

این روزنامه نگار آذری، در ارزیابی تاثیر جهانی انقلاب اسلامی ایران اظهار داشت: انقلاب اسلامی نه تنها در داخل ایران، بلکه در خارج از مرزهای این کشور راه رهایی از استبداد و ستمگری حاکمان ظالم را برای انسان ها روشن و هموار ساخت .

وی وقوع بهار عربی در نظام های دیکتاتور عرب و مبارزات جوانان فلسطین در مقابل رژیم صهیونیستی را از تاثیرات انقلاب اسلامی ایران دانست و گفت: مردم جمهوری آذربایجان نیز برای استقلال و آزادی خود از امپریالیست شوروی، 24 سال قبل با تاسی از انقلاب اسلامی ایران و با روحیه جهادی و شهادت طلبانه خود و با دست های خالی مقابل تانک های روس ها در خیابان ها و کوچه های باکو مقاومت کردند و استقلال کشورشان را به دست آوردند.

این فعال فرهنگی به نقش بی بدیل امام خمینی (ره) در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد و افزود: حقیقت این است که نمی توان از انقلاب اسلامی ایران حرف زد، اما از رهبری داهیانه امام خمینی (ره) سخنی به میان نیاورد. زیرا ماهیت این انقلاب و اساس و ریشه آن بلاواسطه با شخصیت رهبری آن گره خورده و با آن عجین شده است.

جبرییل اف گفت: در جریان انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) با توجه به روحیه انقلابی خود به عنوان فقیه و عالم دینی رهبری این نهضت را بر عهده گرفتند و تمامی رویدادهای انقلاب را در مسیر اصلی خود هدایت کردند.

وی همچنین از پای بندی رهبری نظام اسلامی به اصول دموکراسی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به طور ویژه یاد کرد و گفت: با وجود این که بعد از پیروزی انقلاب، دولت اسلامی در ایران برپا شد و رتق و فتق امور توسط امام خمینی و یاران ایشان انجام می شد، باز هم ایشان چون به دموکراسی و اصول نوین دولت و حکومت معتقد بودند، با برگزاری همه پرسی و انتخابات آزاد، شرایطی را فراهم آوردند تا مردم خود نوع حکومت و ساختار آن را انتخاب کنند.

سردبیر نشریه نبض ادامه داد: مردم مسلمان ایران با پیروی از رهبر خویش و با تکیه بر افکار و عقاید مقدس و جاویدان وی که روحیه شهادت طلبی و جهاد را درآنها زنده کرده بود، نقش بزرگی در پیروزی انقلاب اسلامی ایفا کردند.

وی تاکید کرد: اگر عزم و اراده بلند مردم ایران و نیز روحیه جهادی آنان نبود، پیروزی انقلاب غیر ممکن بود. مردم ایران با قرار گرفتن زیر پرچم رهبر دینی خود علیه سلطه چندین ساله خاندان پهلوی قیام کردند و در نتیجه این قیام حق طلبانه رژیم پهلوی را منقرض کردند.

این کارشناس فرهنگی جمهوری آذربایجان با اشاره به مقاومت و ایستادگی ملت ایران در برابر قدرت های بزرگ در طول 35سال گذشته و موفقیت ایران در کسب جایگاه واقعی خود در جهان افزود: من به عنوان روزنامه نگار از یک کشوری مسلمان خیلی خوشحالم که امروز جمهوری اسلامی ایران با به کارگیری قوانین اسلامی در زمینه های مختلف علمی، آموزشی، پزشکی، فرهنگی، اقتصادی، صنایع هوا فضا و نانو تکنولوژی به پیشرفت های بسیار بزرگی دست یافته و در ردیف کشورهای توسعه یافته قرار گرفته است.

وی گفت: موفقیت های همه جانبه ایران همواره با سیاست های تنگ نظرانه قدرت های خارجی روبه رو شده و ما در این اواخر شاهد بودیم چگونه تکنولوژی هسته ای ایران واکنش این قدرتها را برانگیخت و هنوز هم به رغم توافق های اولیه ای که در این زمینه حاصل شده به طور کامل قانع نشده اند.

جبرییل اف تصریح کرد: به گمان این کشورها، ایران با این تکنولوژی در پی دست یافتن به سلاح های کشتار جمعی است، در صورتی که بارها این مساله از جانب رهبر انقلاب، حضرت آیه الله العظمی خامنه ای مردود اعلام شده و طبق فتوای دینی ایشان، سلاح کشتار جمعی حرام اعلام گردیده است. ولی باز قدرت های بزرگ نسبت به ایران در این مورد بی اعتمادی نشان می دهند.

وی به برخوردهای دوگانه آمریکا و غرب در برابر مسایل مهم جهانی اشاره کرد و گفت: حساسیت این کشورها نسبت به فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران در حالی صورت می گیرد که این کشورها در قبال برنامه های هسته ای رژیم اسراییل و موشک های دارای کلاهک های هسته ای این رژیم و حتی در مورد عدم عضویت او در NPT به دیده اغماض می نگرند و دم فرو می بندند در حالی که فعالیت های هسته ای ایران با نظارت کارشناسان سازمان بین المللی انرژی اتمی بوده و راکتورهای هسته ای و سایت مربوطه با کنترل آن سازمان فعالیت می کنند.

وی در پایان انقلاب اسلامی ایران را ادامه حاکمیت الهی پیامبر اسلام (ص) و قیام حضرت امام حسین (ع) و ادامه دهنده ایده ها و آرمان های بلند آنها دانست.

خاورم*1206*1144
کد N107329

وبگردی