آفتاب

نویسنده روس: بزرگی انقلاب اسلامی ایران هنوز درک نشده است

نویسنده روس: بزرگی انقلاب اسلامی ایران هنوز درک نشده است

مسکو-ایرنا- پروفسور ولادیمیر زاخاروف رییس انستیتو پژوهش های سیاسی و اجتماعی روسیه گفت: انقلاب اسلامی ایران طلایه دار مبارزه با ظلم و ستم در سطح جهانی است و بسیاری از ملت ها با نگاه به این انقلاب برای گرفتن حقوق خود مبارزه می کنند، هر چند هنوز بزرگی آن به طور کامل درک نشده است.

زاخاروف روز پنجشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: با گذشت 35 سال از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز بسیاری به عظمت این انقلاب و کاری که ملت ایران به رهبری امام خمینی (ره) انجام داد، پی نبرده اند.

وی افزود: انقلاب اسلامی بزرگترین رویداد قرن بیستم بود و پایه های حکومتی را که به طور کامل تحت سیطره آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی قرار داشت، فرو ریخت.

نویسنده روس که نگارش 15 کتاب و بیش از 900 مقاله سیاسی و ادبی را در کارنامه خود دارد، گفت: جا دارد که در باره انقلاب اسلامی کتاب های بیشتری نوشته و به ابعاد مختلف آن و شخصیت و رهبری امام (ره) و آیت الله خامنه ای پرداخته شود.

وی افزود: امام خمینی (ره) به مردم ایران کمک کرد از صحرای برهوت بی هویتی که رژیم شاه با کمک اربابان خارجی برای آنان درست کرده بود، رهایی یابند و اصالت و هویت ملی و معنوی خود را بازیابند.

زاخاروف با بیان این که ملت ایران تمدن باستانی و فرهنگ غنی دارد، گفت: اما پیش از انقلاب وضعیتی به وجود آمده بود که ملت ایران شیوه زندگی غربی را الگوی خود قرار داده و به مسیری کشیده می شد که انتهای آن بی هویتی کامل و دوری از خدا و مذهب اسلام بود.

وی در تشریح سیاست های ضددینی و ضدخدایی رژیم طاغوت گفت: برای رژیم شاه و اربابان آمریکایی آن خداپرستی و انجام فرایض مذهبی کوچکترین اهمیتی نداشت و آنها فقط در پی تاراج و چپاول ثروت های ملی ایران بودند.

وی گفت: الان هم شرکت های غربی که خواهان حضور و فعالیت در ایران هستند، فقط اهداف سودجویانه را دنبال می کنند. اما دولت ایران شرایطی را برای فعالیت آنها پیشنهاد می کند که راهی برای سودجویی نمی ماند و در واقع منافع متقابل مطابق شرایط بین المللی پیشنهاد می شود.

رییس انستیتو پژوهش های سیاسی و اجتماعی روسیه در باره شکل گیری انقلاب اسلامی افزود: در شرایطی که همه در داخل ایران تسلیم رژیم شاه شده بودند و فکر می کردند راهی جز پیروی از سیاست های آن وجود ندارد، امام خمینی (ره) در مقام یک روحانی که نه ثروت داشت و نه سیاستمدار حزبی بود، وارد عرصه مبارزه شد.

وی گفت: امام خمینی (ره) با رهبری اقشار مختلف مردم ایران انقلابی را به پیروزی رساند که نویددهنده آزادی ملت های مختلف از یوغ تاراج گران و استعمارگران است.

زاخاروف افزود: اگر امروز ملت های جهان به سیاست های آمریکا ˈنه ˈ می گویند و هژمونی این کشور را به چالش می کشند به برکت حرکت پرخروش امام خمینی (ره) است که امید به رهایی را در کالبد انسانهای ستمدیده دمید.

وی ادامه داد: امروز مردم ایران دیگر آن مردم بی تفاوت به مذهب و خدا در دوره پیش از انقلاب نیستند و در اداره امور کشور خود هم نقش فعالی ایفا می کنند.

زاخاروف که ریاست پژوهشگاه مناطق دریای سیاه و خزر را برعهده دارد، گفت: احترام به جمهوری اسلامی ایران و رهبری آن در میان ملت های منطقه در حال افزایش است و بسیاری از مردم منطقه و کشورهای دیگر جهان از موفقیت های ایران خوشحال هستند.

وی گفت: ایستادگی ایران در برابر زیاده خواهی های غرب و به ویژه تلاش های گسترده این کشور برای حل مساله هسته ای با حفظ برنامه هسته ای به عنوان طرح بزرگ ملی که در قالب توافق هسته ای ژنو تحقق یافت، مایه خرسندی و رضایتمندی بسیاری از مردم در نقاط مختلف جهان شده و در روسیه هم از این که مساله هسته ای ایران با احترام به منافع قانونی این کشور و بدون تضییع حقوق ملت ایران حل و فصل شده است، خوشحال هستند.

وی گفت: بسیاری بر این عقیده اند که موفقیت های دیپلماتیک ایران پایه های جمهوری اسلامی را مستحکم تر کرده و شرایط را برای حضور فعال تر این کشور در حل و فصل مسایل منطقه ای و بین المللی فراهم کرده است.

اروپام/2242**518 *1446
کد N107268

وبگردی