آفتاب

مقام دانشگاهی تاجیک: انقلاب اسلامی به ایران اقتدار بخشید

مقام دانشگاهی تاجیک: انقلاب اسلامی به ایران اقتدار بخشید

دوشنبه ـ ایرنا - ˈسخی داد خارکش زادهˈ رییس بخش زبان فارسی دانشگاه تربیت معلم تاجیکستان گفت: انقلاب اسلامی در مدت کوتاهی که به وقوع پیوسته است ، ایران را به یک دولت مقتدر در جهان تبدیل کرده است.

ˈخارکش زادهˈ روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: هیچ کشور و سیاستمداری در جهان تصور نمی کرد که با وجود وابستگی های شدید این کشور به قدرتهای بزرگ در رژیم گذشته، بعد از انقلاب اسلامی به تنهایی به چنین پیشرفتهایی دست یابد.

وی گفت: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی دشمنان مدعی بودند که عمر جمهوری اسلامی کوتاه است و پس از یک یا دو سال از بین خواهد رفت ولی این پیشگویی و ادعای آنها خطا از آب در آمد.

خارکش زاده تصریح کرد: کشور ایران با وجود تحریم های گسترده ای که از سوی قدرت های بزرگ علیه آن اعمال شده ، هر روز بیش از گذشته تقویت و توسعه یافته است.

وی تاکید کرد: به واسطه این انقلاب ، یگانه کشوری که در جهان سیاستی مستقل دارد جمهوری اسلامی ایران است بطوریکه با روحیه خودباوری، هیچگاه تسلیم نشده و از هیچ قدرت جهانی پیروی نکرده است.

به گفته این دانشمند تاجیک تصور انقلاب اسلامی بدون رهبری حضرت آیت الله خمینی(ره) غیرممکن است زیرا ایشان در پی ریزی این تحول بزرگ و بنیادین نقشی موثر و سازنده داشته است.

رییس بخش زبان فارسی دانشگاه تربیت معلم تاجیکستان افزود: امروز جمهوری اسلامی ایران در تمام زمینه های اقتصادی به پیشرفت هایی دست یافته است که ایران قبل از انقلاب اسلامی به آن دست نیافته بود.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران انقلابی مردمی بود، گفت: قشر های مختلف اقوام این کشور از این رویداد مهم معاصر به طور گسترده استقبال کردند.

وی خاطرنشان کردکه در جنگ هشت ساله ای که از سوی عراق و با حمایت قدرت های جهانی به ایران اسلامی تحمیل شد مردم به خاطر وحدتی که انقلاب اسلامی در بین آنها ایجاد کرده بود دست به دست هم دادند و کشور را به پیروزی رساندند.

این استاد دانشگاه تاجیک تاکید کرد : هدف اساسی این جنگ تحمیلی از بین بردن نظام اسلامی در این کشور بود ولی خوش بختانه قدرت های بزرگ به اهداف شوم خود نایل نشدند.

وی افزود که پیروزی ایران در جنگ تحمیلی موقعیت و نفوذ این کشور اسلامی را در صحنه سیاسی جهان بالا برد و توجه کشور ها را برای همکاری با ایران افزایش داد.

خارکش زاده افزود : اعتقاد دارم انقلاب اسلامی ایران در تاریخ بشریت نظیر ندارد و این انقلاب را می توان دومین انقلاب اسلامی پس از انقلاب رسول اکرم ( ص ) در شهر مکه نامید.

وی گفت:با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران هم اکنون بیشتر مسلمانان جهان، ایران را حامی خود می دانند و امروز ایران اسلامی از تریبون های بین المللی از حقوق و آزادی های مسلمانان بخصوص از فلسطین و افغانستان دفاع و حمایت می کند.

خارکش زاده تصریح کرد: بیشتر انقلاب هایی که در کشور های عربی به وقوع پیوسته از انقلاب اسلامی ایران الگو گرفته است.

آساق**ه.ص**1663 *1446
کد N106992

وبگردی