آفتاب

رییس جمهور /14/ :در بحث فساد اقتصادی با مواردی مواجه شدیم که بسیار تکان‌دهنده بود

رییس جمهور /14/ :در بحث فساد اقتصادی با مواردی مواجه شدیم که بسیار تکان‌دهنده بود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رییس‌جمهور در ادامه با بیان این‌که در گام‌های بعدی هدفمند کردن یارانه‌ها همه باید دست به دست هم بدهیم و پشتیبان یکدیگر باشیم، گفت: بحث یارانه‌ها قرار بود پنج‌ساله انجام شود و کم کم ما را به نقطه‌ای برساند که در آن قیمت‌ها واقعی شود.

وی با بیان این‌که تاکنون یک بار قیمت حامل‌های انرژی افزایش یافت و پس از آن دیگر هیچ گامی در این زمینه برداشته نشد، ادامه داد: به نظر من در این زمینه باید قدم برداشته شود و هم این قدم باید تداوم داشته باشد تا ما به اهداف واقعی خود در بحث یارانه دست پیدا کنیم.

مجری برنامه با اشاره به دستور رییس‌جمهور به معاون اول مبنی بر رسیدگی و مبارزه با بحث رانت‌خواری و فساد اقتصادی در کشور، از رییس‌جمهور خواست تا مصادیق مبارزه با رانت را مطرح کند و بگوید که چقدر می‌توان این دستور را عملیاتی و اجرایی کرد که در پاسخ به وی رییس‌جمهور با بیان این‌که در رابطه با مبارزه با فساد تاکنون بحث‌های زیادی مطرح شده است، با اشاره به مشکلات ساختاری موجود برای مبارزه با فساد در جامعه، گفت: دولت در زمینه مبارزه با فساد باید به حل و فصل مشکلات ساختاری بپردازد.

رییس‌جمهور با بیان اینکه ما در این بخش با مواردی مواجه شدیم که بسیار تکان‌دهنده بود، گفت: گاهی ممکن است فردی از فرد دیگر سوء استفاده کند گاهی هم ممکن است پول بیت‌المال و پول مردم و پول نقد مردم و نفت مردم در اختیار یک فرد قرار بگیرد که ما نمی‌دانیم دلیل آن چیست و بر چه مبنایی این اقدام انجام گرفته است.

وی با بیان این‌که رقم این پول چیزی حدود 8/5 الی 9 هزار میلیارد تومان است، گفت: در زمینه مبارزه با فساد و رانت در کشور همه باید دست به دست هم بدهیم. دولت، مجلس و قوه قضاییه باید با یکدیگر حرکت کنیم و نسبت به این مورد خاص به آنچه که هدف ماست یعنی بازگشت پول بیت‌المال به مردم دست یابیم.

روحانی با بیان این‌که 9 هزار میلیارد تومان تقریبا درآمد یک ماه کل کشور است و برابر با کل بودجه عمرانی سال 92 است، گفت: این در حالی است که این مبلغ پول در اختیار یک فرد قرار گرفته است.

رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: ما مدتی به دستگاه‌های نظارتی و اطلاعاتی گفتیم که به این موضوع رسیدگی کنند، ولی آنها دلایلی داشتند و می‌گفتند که این پول‌ها در جاهایی هستند و ما باید این پول‌ها را به کشور باز گردانیم. همچنین این فرد قول و قرارهایی به ما می‌داد و می‌گفت که پول کشور در این بانک و آن بانک است که پس از بررسی‌های مفصلی که ما انجام دادیم متوجه شدیم که این صحبت‌ها نادرست است. پس از تایید این نادرستی بود که من به معاون اول خود دستور دادم که اساسا مساله ویژه‌خواری و فساد را مورد توجه قرار دهند.

وی با بیان این‌که تاکنون قدم‌های بسیار خوبی در این زمینه برداشته شده است، گفت: ما باید کاری کنیم که ریشه ویژه‌خواری در کشورمان خشکانده شود و برای این کار نیز همگان باید دست به دست هم بدهیم. مجلس، دولت و قوه قضاییه و همه مردم باید پشتیبانی و کمک کنند.

روحانی با اشاره به حضور خود در وزارت اطلاعات طی روزهای اخیر، تصریح کرد: من در وزارت اطلاعات دستور موکدی دادم که در این زمینه فعالانه وارد شوند تا اینک‌ه ما بتوانیم در گام نخست پول مردم را به خزانه بیت‌المال باز گردانیم و سپس بتوانیم به لحاظ ساختاری گام‌هایی برداریم که فساد دیگر در کشور ما تکرار نشود.

ادامه دارد ...

کد N106634

وبگردی