آفتاب
روحانی در گفتگوی زنده تلویزیونی: /1

تحریم‌ها در اثر توافق ژنو در حال پاره‌شدن است/ از مردم استان‌های شمالی به خاطر تحمل مشکلات تشکر می‌کنم

تحریم‌ها در اثر توافق ژنو در حال پاره‌شدن است/ از مردم استان‌های شمالی به خاطر تحمل مشکلات تشکر می‌کنم

رئیس جمهور با اشاره به اقدام مشترک موسوم به توافق ژنو گفت: در این توافق توانستیم با قدرت های بزرگ با حفظ عزت و حقوق ملت ایران به تفاهم برسیم و بسیاری از زنجیره های ظالمانه، تحریم ها که تحرک اقتصادی ما را بسته بود در اثر این توافق و تفاهم در حال پاره شدن است.

به گزارش خبرنگار مهر گفتگوی زنده تلویزیونی رئیس جمهور با مردم ایران پس از تاخیر یک ساعته با حضور دو مجری، کاظم روحانی نژاد و سونیا پوریامین ساعت 22 و 50 دقیقه آغاز شد.

رئیس جمهور در ابتدای سخنرانی خود گفت: قبل از شروع صحبت هایم باید به دلیل تاخیرهایی که نسبت به پخش این برنامه به وجود آمده و مردم مدت مدیدی پای تلویزیون منتظر ماندند از آنان تشکر کنم.

وی خطاب به مجریان این گفتگو گفت: اما خوشحالم که با این تاخیر شما را در این برنامه داریم.

روحانی ضمن تبریک ایام الله دهه فجر گفت: به روح بلند امام عزیز و بنیان گذار جمهوری اسلامی درورد می فرستم و شهیدان که در دفاع مقدس جان خود را برای عزت و عظمت انقلاب اسلامی فدا کردند.

وی با بیان این که انقلاب ایران یک معجزه تاریخی بود گفت: شاید سراغ نداشته باشیم که بیش از این ملتی نه در برابر یک رژیم بلکه حتی در برابر قدرت های جهان تنها و با توان خودش پیروزی به دست آورده باشد.

رئیس جمهور افزود: آگاهی مردم، وحدت مردم، فداکاری مردم در کنار راهبری چون امام خمینی(ره) باعث آن پیروزی شد و وقتی وحدت و فداکاری به میدان آمد آنجا فیض و نصرت الهی نیز خواهد بود.

روحانی بیان داشت: امروز اگر همان آگاهی، ایثار و فداکاری در میان ملت در کنار پرچم دار امروز انقلاب وجود داشته باشد ما پیروز همه صحنه ها در برابر همه قدرت ها خواهیم بود.

وی همچنین با اشاره به در پیش بودن ایام الله 22 بهمن از مردم ایران خواست که امسال حضوری متفاوت نسبت به سال های گذشته داشته باشند.

رئیس جمهور افزود: گرچه مردم هر سال در 22 بهمن عظمت آفریدند اما به دلیل این که امسال سال حماسه سیاسی است و شاید برای سال حماسه سیاسی تنها حماسه 24 خرداد کافی نباشد و باید حماسه 22 بهمن نیز زمینه شود و در این روز فریاد وحدت مردم در کشور طنین انداز شود.

وی همچنین از همه جناح ها، احزاب، تشکل ها، اقوام، پیر و جوان و زن و مردم خواست که امسال در راهپیمایی 22 بهمن شرکت کنند و حماسه بزرگ دیگری بیافرینند.

سپس مجری از رئیس جمهور دلیل اصلی گفتگویش با مردم را جویا شد و پرسید امروز بیش از 6 ماه از آغاز به کار دولت گذشته است و شما روزهای پرکاری داشته اید. مناسبت اصلی این گفتگو چیست؟ پس از 71 روز از عمر دولت جنابعالی درباره چه موضوعی می خواهید با مردم صحبت کنید؟

رئیس جمهور نیز پاسخ داد: در برنامه 100 روز اول قرارمان این نبود که مصاحبه بعدی در 100 روز دوم باشد. ما در ابتدای دولت به مردم یک قول برای 100 روز اول دادیم و یک برنامه هم برای 4 سال آینده داشته ایم.

وی با بیان این که در کار خیر هر چه سرعت بیشتر باشد مطلوب تر است گفت: برای من فرصتی است که با مردم صحبت کنم تا در کنار هم باشیم و هم فکری کنیم. چرا که هرکجا که این دولت موفقیتی به دست آورده است در سایه حمایت مردم بوده است.

وی همچنین در ادامه با اشاره به حوادث اخیر در استان های شمالی کشور در اثر نزول رحمت الهی گفت: ابتدا از مردم بزرگوار استان های شمالی به دلیل مشکلاتی که برایشان در اثر ریزش برف ایجاد شده و مشکلاتی که تحمل کردند تشکر می کنم چرا که مردم عزیز ما اول خودشان به یکدیگر یاری کردند و بعد هم همه مقامات اجرایی، نیروهای مسلح، بسیج، سپاه، ارتش به صحنه آمدند و مشکلات اصلی تقریبا رفع شده است و تنها در برخی از روستاها مشکلات همچنان باقی است.

روحانی افزود: از دستگاه های اجرایی می خواهم همچنان به فعالیت های خود و امدادرسانی به این استان ها ادامه دهند و امیدواریم مشکلات مردم هرچه زودتر رفع شود.

وی همچنین از وزرای خود چه آنانی که به منطقه رفتند و چه وزرایی که در دولت بودند برای کمک به حل این بحران تشکر کرد.

در ادامه روحانی ضمن تشریح عملکرد دولت در این 71 روز گفت: در زمینه سیاست داخلی در این 71 روز وحدت، اتحاد و نشاط مردم از ماه های قبل و سال های قبل به مراتب بیشتر شد و ما نیز می دانیم همه اعضای یک خانواده هستیم ممکن است اختلاف نظر های سیاسی و مذهبی داشته باشیم اما اختلافاتمان در برابر مشتراکتمان بسیار ناچیز است و آینده برای همه است و این وحدت و انسجام می تواند کشور را پیش ببرد لذا از وحدت و همدلی مردم تشکر می کنم.

وی تاکید کرد: در یک جامعه پرنشاط باید نقد و انتقاد باشد و دولت نیز از نقد استقبال می کند به شرطی که آن نقد دلسوزانه باشد و باعث پیشرفت کشور شود.

رئیس جمهور همچنین به اقدامات دولت در زمینه سیاست خارجی گفت: در زمینه سیاست خارجی قدم های زیادی برداشته شده البته این قدم در سایه حضور و حمایت مردم بوده است.

وی افزود: مردم دریچه جدیدی به روی دولت ها و ملت ها باز کرده اند و تعامل سازنده را شعار خود قرار دادند. امروز شاهد تعاملی بزرگ با قدرتهای جهانی از یک سو و کشورهای منطقه از سوی دیگر هستیم و این تعامل سازنده توانسته است شرایط جدیدی برای کشور به وجود آورد.
وی با بیان این که روابط ایران با همسایگانش روز به روز در حال پیشرفت و رو به جلو است گفت: ما در این مدت مباحث بسیار مفصلی تقریبا با همه همسایگانمان داشتیم و رهبران بسیاری از کشورها از جمله ترکمنستان، آذربایجان، ارمنستان و نخست وزیر ترکیه و عراق به ایران آمدند.

روحانی با اشاره به تعاملات و گفتگوهای میان مقامات ایرانی و عراقی گفت: در بحث هایی که با نخست وزیر عراق داشتیم در مورد اروند رود بحث شد که اروند رود زنده شود و در سایه آن، آبادان و خرمشهر نیز احیا خواهد شد همچنین بحث لایروبی اروندرود، محیط زیست، ریزگردها و روابط دو جانبه در این دیدارها مورد بحث قرار گرفت.

وی همچنین با اشاره به رابطه ایران با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس گفت: در این مدت پادشاه عمان و مقامات اماراتی به ایران آمدند. با نخست وزیر پاکستان نیز در سازمان ملل دیدار داشتیم که قرار است در آینده نزدیک به ایران بیاید و تاکنون دو بار رئیس جمهور افغانستان به ایران سفر کرده است.

رئیس جمهور همچنین درباره رابطه ایران با روسیه گفت: با روسیه به عنوان یک همسایه بزرگ مذاکرات حضوری و تلفنی داشتیم و در آینده شاهد یک روابط بسیار گسترده با روسیه خواهیم داشت.

وی با تاکید بر این که روابط با همسایگان برای دولت یک اصل است گفت: ما در کنار رابطه با همسایگان، با سایر قدرتهای جهانی نیز در تعامل هستیم.

روحانی با اشاره به اقدام مشترک موسوم به توافق ژنو گفت: در این توافق توانستیم با قدرت های بزرگ با حفظ عزت و حقوق ملت ایران به تفاهم برسیم و بسیاری از زنجیره های ظالمانه، تحریم ها که تحرک اقتصادی ما را بسته بود در اثر این توافق و تفاهم در حال پاره شدن است.

وی افزود: امروز در زمینه صنعت غذا، داروسازی، بیمه، کشتیرانی و پتروشیمی شاهد پاره شدن زنجیره های تحریم هستیم. آنچنان که این حرکت موجب عصبانیت دشمنان ما و از جمله رژیم صهیونیستی شده است.

روحانی توافق ژنو را اولین موفقیت ملت ایران در تعامل با جهان دانست و گفت: این توافق از موضع حکمت، مصحلت و عزت بوده است.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: سیاست کلی روابط خارجی در چارچوب سیاست هایی است که مقام معظم رهبری تنظیم می کنند و اجرا بر عهده دولت است.

وی با بیان این که ما یک دولت بسیار صمیمی و همکاری و تعامل سازنده داریم گفت: بسیاری از شایعات در مورد دولت بی اساس است و معاون اول و وزرا به جد فعال هستند و می خواهند خدمت گذار مردم باشند و مردم نیز باید از دولت پشتیبانی و بر آن نظارت کنند.

روحانی با بیان این که در زمینه سیاست خارجی ملت ایران یک گام بلند برداشته است گفت: ما اثرات این گام را در مسائل مختلف از جمله فرهنگی و اقتصادی خواهیم دید و حضور ایران در منطقه فعال تر خواهد شد.

در ادامه این گفتگو رئیس جمهور در پاسخ به سوال مجری مبنی بر این که تعامل قوا در کشور را چگونه ارزیابی می کند و در مورد جلسه اخیرتان با نمایندگان مجلس توضیح دهید گفت: قوا باید با یکدیگر همفکری و همکاری داشته باشند چرا که این همدلی وجود نداشته باشد حرکت به سمت تحقق منافع ملت کند خواهد شد و مردم ما از این که ببینند قوا و نیروهای مسلح به یکدیگر روابط صمیمانه دارند و در راستای اهداف ملی گام بر می دارند خوشحال خواهند شد. وی در مورد جلسه دولت و مجلس گفت: اولین جلسه در دولت برگزار شد و اخیرا من و اعضای هیئت دولت نیز به مجلس رفتیم و این جلسات بسیار ارزشمند است.

وی با بیان این که جلسه اخیر با مجلس درباره هدفمندی یارانه ها بود گفت: در بحث یارانه ها نیاز به وحدت نظر داریم و فراز و نشیب های زیادی در این زمینه وجود دارد و ما نیز منتظر نظر مجلس هستیم.

کد N106616

وبگردی