آفتاب

جهانی‌کردن فرهنگ قرآن از دستاوردهای انقلاب امام (ره) است

جهانی‌کردن فرهنگ قرآن از دستاوردهای انقلاب امام (ره) است

همشهری آنلاین: مسئولان ایرانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، فعالیت‌های شاخصی در مسیر نشر و جهانی‌کردن فرهنگ قرآن انجام داده‌اند، فعالیت‌هایی که در نوع خود کم‌نظیر بوده و پیشگامی این کشور در این عرصه را نشان می‌دهد.

قرآن کریم > فعالیت‌ها- همشهری آنلاین:
مسئولان ایرانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، فعالیت‌های شاخصی در مسیر نشر و جهانی‌کردن فرهنگ قرآن انجام داده‌اند، فعالیت‌هایی که در نوع خود کم‌نظیر بوده و پیشگامی این کشور در این عرصه را نشان می‌دهد.

انقلاب اسلامی که در سپیده دم 22 بهمن ماه سال 1357 در سرزمین ایران به رهبری پیامبرگونه امام خمینی(ره) طلوع کرد و «اعجاز بزرگ قرن» را رقم زد، دستاوردهای فراوان و بی سابقه‌ای را در حوزه های گوناگون به ارمغان آورد. یکی از مهم‌ترین دستاوردها، پیشرفت کشور در عرصه فعالیت‌‌‌‌های قرآنی و رسیدن به شکوفایی و نهضتی منحصر به فرد در این حوزه بود.

به همین مناسبت، خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت‌و‌گویی با شیخ محمد سعید عبدالله النعیمی، قاری اهل تسنن عراق، مدرس زبان عربی، تربیت اسلامی و علوم قرائات قرآن و از قاریان رادیو و تلویزیون «الفرقان» این کشور انجام داد که حاصل آن از نظر می‌گذرد:
ایکنا: در ابتدا توضیحی درباره فعالیت‌های قرآنی خود بفرمایید که علاقه‌مندان بیشتر با شما آشنا شوند؟

ـ من در حال حاضر به عنوان امام جماعت و خطیب در اداره اوقاف اهل تسنن عراق مشغول فعالیت‌ هستم، برنامه «ورتل القرآن ترتیلا» در رادیو «الفرقان» را نیز اجرا می‌کنم، در مسابقات بسیاری از کشورهای جهان همچون کویت، اردن، مالزی، هند و افغانستان حضور داشته‌ام و مسابقات را داوری کرده‌ام.

ایکنا: فعالیت‌های قرآنی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ـ من چندین بار به ایران آمده و این کشور را از نزدیک دیده‌ام و همچنان دوست دارم به ایران سفر کنم، من به خاطر شرکت در همایش‌های قرآنی و اسلامی به این کشور آمده و در طول سفرهایم حرم مطهر امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) را زیارت و از اماکن و مؤسسات حفظ و آموزش قرآن این کشور بازدید کردم که برایم خاطره خوبی بود.

حقیقتا جمهوری اسلامی ایران تلاش‌های زیادی در مسیر نشر قرآن و فعالیت‌هایی در زمینه ترتیل و تجوید این کتاب مقدس انجام داده است، من تعاملاتی با قاریان مشهور ایرانی داشته‌ام، قاریانی که فعالیت‌های شاخص آنان پیشرفت‌ و شکوفایی برنامه‌های قرآنی در ایران پس از انقلاب اسلامی را نشان می‌دهد، از سوی دیگر این کشور همواره میزبان قاریان مشهور جهان اسلام بوده و به شایستگی از آنان پذیرایی می‌کند.

ایکنا: برخی معتقدند که اهتمام ویژه به قراء و قرائت قرآن پس از پیروزی انقلاب اسلامی منجر به انتقال مکتب قرائت از مصر به ایران شد، نظرتان در این زمینه چیست؟

ـ من با بسیاری از قاریان مصری که در ایران به عنوان میهمان حضور یافته‌اند، تعامل داشته‌ام، بنابراین این گونه حضورها نشان‌دهنده ارتباط خوب ایران با قاریان مصری است و نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران همواره در عرصه آموزش قرآن و فعالیت‌های قرآنی تلاش‌های زیادی انجام داده و در مسیر قرآن پیش می‌رود.

وی اضافه کرد: سطح بالای قاریان ایرانی و کسب رتبه‌های برتر در بسیاری از مسابقات بین‌المللی قرآن از سوی قاریان ایرانی بیانگر اهتمام ویژه به قرائت قرآن پس از پیروزی انقلاب اسلامی است.

ایکنا: نمایشگاه‌ بین‌المللی قرآن که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران برگزار می‌شود، چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ـ من چند سال پیش در یکی از همین نمایشگاه‌ها حضور پیدا کردم و با هنرمندان ایرانی به ویژه خوشنویسانی که کلام وحی را با هنر زیبای خود خوشنویسی کرده‌اند، دیدار داشته‌ام، در این دیدارها با خوشنویسی اسلامی که ایران در آن شکوفایی چشم‌گیری را شاهد بوده است، آشنا شده‌ام، من به خاطر این پیشرفت به ایران و هنرمندان قرآنی ایران تبریک می‌گویم.

من بارها به رایزنی فرهنگی ایران در بغداد مراجعه و مشتاقانه خواستار سفر به ایران شده‌ام تا برای چند روز هم که شده بتوانم در این سرزمین حضور یابم و بیش از پیش با نسخ خطی قرآنی و نمایشگاه‌های قرآنی که ایران برگزار می‌کند، آشنا شوم.

ایکنا: همان‌طور که می‌دانید سالانه تعداد زیادی از چهره‌های قرآنی که از کشورهای مختلف به ایران می‌آیند، از نزدیک با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار می‌کنند، نظرتان در این باره چیست؟

ـ من آخرین‌باری که به ایران آمدم(دو سال پیش) با معظم له از نزدیک دیدار داشتم، ایشان به عنوان رهبری مسلمان با من صمیمانه رفتار کردند، آیت‌الله خامنه‌ای مردی فاضل و عالم است.

ما در عراق هم با شخصیت‌های شیعی فعال در حوزه قرآن و برنامه‌های قرآنی دیدار می‌کنیم، این دیدار‌ها مایه خرسندی است و از خداوند می‌خواهم که بهترین پاداش‌ها را نصیب چنین شخصیت‌هایی کند.

ایکنا: به نظر شما ایران در طول بیش از 3 دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا چه میزان در اجرای برنامه‌های قرآنی در بخش‌های مختلف جهان اسلام موفق بوده است؟

ـ ایران در این عرصه هم موفقیت‌هایی داشته است، من در این باره مقاله‌ای نوشته‌ام که در آن علاوه بر موفقیت‌های قرآنی ایران در خارج از این کشور، زندگینامه شیخ ابوالعینین شعیشع؛ قاری فقید مصری را نیز بررسی کرده‌ام.

در این مقاله نقش ایران در تقویت جایگاه قرآن تبیین شده است، ایران حقیقتا تلاش‌‌های زیادی در این عرصه انجام داده، تلاش‌هایی که پاداش آن در روز قیامت محفوظ است، صاحبان چنین فعالیت‌هایی نزد پروردگار جایگاه والایی دارند.

ایکنا: در پایان نقش علما و نویسندگان ایرانی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی آثاری را به منظور پاسخ به شبهات مطرح‌شده درباره مسائل اسلامی تألیف کرده‌اند، چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ـ خدا را شکر در این زمینه آثار زیادی تألیف شده است، این تألیفات در بغداد و کتابخانه‌های عراق به وفور یافت می‌شود، مؤلفان ایرانی در تفسیر و تبیین معانی قرآن نیز قلم زده‌ و شبهات مطرح‌شده را بررسی کرده‌اند، مسئله‌ای که برای دشمنان دین به ویژه صهیونیست‌ها خوشایند نیست، صهیونیست‌هایی که خیرخواه اسلام و کشورهای اسلامی نیستند.

من در پایان از خداوند می‌خواهم که ما و شما را در مسیر قرآن موفق گردانیده و در برابر صهیونیستی که چیزی از اسلام نمی‌داند، پیروز گرداند.

کد N106521

وبگردی