آفتاب

اذعان رئیس اطلاعات ملی آمریکا به افزایش قدرت بشار اسد

اذعان رئیس اطلاعات ملی آمریکا به افزایش قدرت بشار اسد

همشهری آنلاین: رئیس اطلاعات ملی آمریکا گفت، قدرت رئیس‌جمهوری سوریه در سال گذشته میلادی افزایش یافته و وی از توافق حاصله برای انهدام زرادخانه‌ تسلیحات شیمیایی‌اش سود برده است.

جهان > آمریکای‌شمالی- همشهری آنلاین:
رئیس اطلاعات ملی آمریکا گفت، قدرت رئیس‌جمهوری سوریه در سال گذشته میلادی افزایش یافته و وی از توافق حاصله برای انهدام زرادخانه‌ تسلیحات شیمیایی‌اش سود برده است.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، جیمز کلاپر، رئیس اطلاعات ملی آمریکا همچنین هشدار داد که ناآرامی‌ها در سوریه به زمینه مناسبی برای گروه‌های شبه‌نظامی به منظور حمله به خارج از این کشور تبدیل شده است.

وی در سخنرانی خود پیش از جلسه کمیته اطلاعات کاخ سفید گفت: بشار اسد به خاطر توافق‌اش با انهدام تسلیحات شیمیایی کشورش در سال گذشته میلادی قدرت بیشتری به دست آورده است.

وی افزود، ممکن است ناآرامی‌های سوریه برای مدت نامحدودی به شدت ادامه یابد و منجر به نوعی "بن‌بست دائمی" شود که نه دولت و نه مخالفان سوری قادر به غلبه بر یکدیگر نباشند.

کلپر همچنین هشدار داد که این ناآرامی‌ها در سوریه به زمینه مناسبی برای گروه‌های شبه‌نظامی به منظور حمله به خارج از این کشور تبدیل شده است.

وی افزود: ما نگرانیم که سازمان القاعده از سوریه برای سربازگیری افراد استفاده کرده و ظرفیت حمله نه تنها در داخل بلکه در خارج از سوریه را نیز توسعه دهد.

دولت آمریکا و قانونگذاران این کشور مدعی هستند که دولت اسد نه تنها پیشرفت در مذاکرات صلح ژنو را که از ماه گذشته میلادی آغاز شده، مسدود کرده بلکه انتقال خطرناک‌ترین مواد شیمیایی خود به بندر لاذقیه را نیز به تاخیر انداخته است و همین امر به شدت باعث نگرانی کنگره و دولت آمریکا شده است.

جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز گفت: دولت اوباما همچنان نسبت به مذاکرات صلح ژنو متعهد و معتقد است که این مذاکرات به افزایش فشار بین‌المللی به دولت اسد کمک می‌کند.

وی ضمن انکار این مساله که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا خواستار استراتژی جدیدی نسبت به سوریه شده، گفت: تا زمانی که بحران انسانی حل شود و جنگ داخلی سوریه پایان یابد، کار ما تمام نمی‌شود.

دولت آمریکا امیدوار است تا مذاکرات صلح ژنو به رهبران مخالفان سوری میانه‌رو و مقام‌های سوریه اجازه دهد تا درباره یک دولت انتقالی که اسد در آن وجود ندارد، مذاکره کنند.

منتقدان می‌گویند، بعید به نظر می‌رسد که چنین مذاکراتی موفقیت آمیز باشد مگر آنکه اسد از طریق نظامی ضعیف شده و انگیزه‌ای برای مذاکره پیدا کند.

کد N106412

وبگردی