آفتاب

روزهای سخت وزیر کشور در شش ماه اخیر/ از چینش استانداران تا مصیبت برف

روزهای سخت وزیر کشور در شش ماه اخیر/ از چینش استانداران تا مصیبت برف

از زمان آغاز فعالیت دولت یازدهم یکی از مهم ترین اقدامات وزیر کشور توسعه فعالیت احزاب بوده است.

رضا الیاسی: عبدالرضا رحمانی فضلی  که حدود 6 ماه قبل از ساختمان دیوان محاسبات کل کشور در ونک به وزارت کشور در خیابان فاطمی نقل مکان کرد تا به عنوان عضوی از کابینه دولت تدبیر و امید شناخته شود این روزها به عنوان یکی از وزیران پر کار و البته کمتر حاشیه دار مشهور است.

وزیر کشور 54 ساله این روزهای ایران در 6 ماه گذشته فعالیت های گسترده ای را در حوزه های مختلف از جمله تعیین استانداران و همچنین توسعه مجدد فعالیت احزاب و تشکل های سیاسی غیر دولتی داشته است و البته این روزها با ورود سامانه هوای سرد به کشور رحمانی فضلی باید برای مقابله با بحران های آب و هوایی برنامه مناسب و کوتاه مدتی را تدوین کند.

همواره اینگونه بوده است که در سال نخست فعالیت هر دولت مهم ترین حوزه کاری وزارت کشور دولت جدید تعیین استانداران جدید است و بر همین اساس نیز گسترده ترین اقدام رحمانی فضلی در وزارت کشور در 6 ماه گذشته انتخاب استانداران جدید بوده که البته این ماموریت وزیر کشور به پایان نرسیده و هم اکنون استاندار جدید یک استان « خراسان رضوی» انتخاب نشده است.

وزیر کشور دولت یازدهم که در اولین کنفرانس مطبوعاتی خود نگاه اقتصادی، سابقه مفید، قبول داشتن برنامه‌های دولت، پاکدست بودن، داشتن قدرت تعامل را مهم‌ترین خصوصیات استانداران منصوب خود اعلام کرده بود تلاش کرده است تا افرادی را انتخاب کند که سیاست اعتدالی را در دستور کار خود قرار داده اند و بر همین اساس رحمانی فضلی گام بلندی را برای همسو شدن با دولت اعتدالی برداشته است.

از تعیین استانداران جدید در 6 ماه گذشته که به صورت متناوب از سوی وزیر کشور مطرح شده است که بگذریم رحمانی فضلی در حوزه های دیگر نیز اقدامات فراوانی را انجام داده است که شاید استراتژیک ترین این اقدام ها را می توان توسعه فعالیت احزاب و تشکل های سیاسی غیر دولتی عنوان کرد.

رحمانی فضلی در نخستین گام برای توسعه فعالیت تشکل های سیاسی چندی پیش نمایندگان 62 حزب و تشکل سیاسی را گرد خود جمع کرد و در جلسه ای که در آن چپ و راست سیاسی دور از تنش ها و درگیری های سیاسی زیر یک سقف نشستند، خوش و بش کردند و خواسته های خود از وزیر کشور دولت تدبیر درباره احزاب را مطرح کردند، اولین گام در مسیر تحقق وعده های دولت و خود درباره تقویت احزاب را محقق ساخت.

وزیر کشور در ادامه سیاست های ماه های اخیر وزارت کشور درباره فعالیت احزاب روز گذشته در نشستی با برخی از افراد و اشخاص سیاسی که بنا بر گفته خود وزیر کشور نماینده و نشان دهنده جریانات فکری و سیاسی در جامعه بودند و با محوریت سرانجام تشکیل خانه احزاب، تعلق گرفتن یارانه به احزاب و معاضدت‌های حقوقی و قضایی، شرکت کرد و درباره آینده فعالیت تشکل های سیاسی اعلام کرد که نقطه مشترک این جلسه ضرورت فعال شدن خانه احزاب بود در این جلسه این موضوع عنوان شد که خانه احزاب نباید محل رزم‌کشی سیاسی باشد و ضمن اینکه رقابت‌های سیاسی نیابد در خانه احزاب وجود داشته باشد بلکه این محل باید نقش حمایت کننده و پشتییبانی احزاب را بر عهده داشته باشد.

از اظهارنظرهای وزیر کشور آنطور برداشت می شود که یکی از اهداف اصلی وزارت کشور در دوره جدید تشکیل خانه احزاب است و رحمانی فضلی نیز در این زمینه گفته است در مورد اینکه چگونه انتخابات در خانه احزاب شکل بگیرد و مبنای تعیین هیأت رئیسه خانه احزاب چه طور باشد نگاه‌های متفاوتی بود هم اینکه بحث شد براساس سه جریان کلی کشور یعنی اصولگرایی، اصلاح‌طلبی و اعتدال نمایندگان خاصی وجود داشته باشد یا اینکه موضوع برمینای رای‌گیری درون مجمع باشد و همه این‌ها قرار شد داخل مجمع بحث شود.

اما حاصل اقدامات وزیر کشور در حوزه توسعه فعالیت احزاب در کوتاه مدت آغاز فعالیت خانه احزاب تا پایان سال بوده است و رحمانی فضلی در این زمینه می گوید تا آخر امسال خانه احزاب فعالیت خود را شروع کند و اگر موفق به این کار شد قطعا ملاقات رئیس جمهور را با نمایندگان احزاب مورد توجه قرار خواهیم داد.

فعالیت های وزیر کشور دولت تدبیر و امید در 6 ماه گذشته به انتخاب استانداران و همچنین توسعه احزاب محدود نمی شود و مسائل روزمره نیز تا حدود زیادی ذهن رحمانی فضلی را درگیر خود کرده است. به طور مثال رئیس جمهور حسن روحانی در پی بارش شدید برف در مناطق مختلف کشور بویژه در استان گیلان و غرب استان مازندران، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و حمید چیت چیان وزیر نیرو را موظف کرده است تا در اسرع وقت اقدامات لازم برای حل مشکلات این منطقه را انجام دهند و وزیر کشور نیز نشست های مختلفی را در این زمینه برگزار کرده است.

هم اکنون در حالی که حدود 6 ماه از آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید سپری می شود به نظر می رسد فعالیت رحمانی فضلی در کوتاه مدت به اوج خود رسیده و باید منتظر انتشار اخبار بیشتر از این وزارتخانه تا پایان سال باشیم.

/27295

 

کد N106295

وبگردی