آفتاب

سازمان ملل واتیکان را به پنهان کاری موارد کودک آزاری درکلیسا متهم کرد

سازمان ملل واتیکان را به پنهان کاری موارد کودک آزاری درکلیسا متهم کرد

رم - ایرنا - کمیته حقوق کودکان سازمان ملل در گزارشی واتیکان را به پنهان کردن موارد کودک آزاری در کلیسا متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی ایتالیا (آنسا)، کمیته حقوق کودکان سازمان ملل روز چهارشنبه ضمن انتقاد از سیاست های واتیکان در خصوص مقابله با پدیده کودک آزاری در کلیسا، اعلام کرد که سیاست های و اقدامات واتیکان تاکنون منجر به ادامه کودک آزاری در کلیسا شده است.

این کمیته از واتیکان خواست تا فورا تمام عاملان و حتی افراد مظنون به آزار جنسی کودکان در کلیسا را برکنار و اخراج کند.

به عقیده این کمیته سیاست و اقداماتی که تاکنون از سوی واتیکان در قبال این پدیده اتخاذ شده تنها منجر به پنهان ماندن جرایم مرتکب شده از سوی برخی کشیشان و ادامه کودک آزاری و سوء استفاده از ده ها هزار کودک شده بدون اینکه عاملان آن مجازات شوند.

کمیته سازمان ملل همچنین ضمن ابراز نگرانی شدید از اینکه تاکنون واتیکان دامنه گسترش این پدیده در داخل کلیسا را برسمیت نشناخته است، اعلام کرد که واتیکان تدابیر لازم را برای مقابله با موارد کودک آزاری و حفظ کودکان اتخاذ نکرده است.

این کمیته همچنین از واتیکان خواست تا بایگانی های مربوط به موارد کودک آزاری در قبال هزاران کودک را تحویل دهد تا بتوان گناهکاران و حتی افرادی را که جرایم مذکور را پنهان نگه داشته اند ،به دستگاه قضایی معرفی کرد.

ˈکرستن ساندبرگˈ رییس این کمیته نیز اظهار داشت: واتیکان (با سکوت و پنهان نگه داشتن عاملان کودک آزاری) کنوانسیون سازمان ملل در خصوص حقوق کودکان را نقض کرده است.

این در حالی است که ˈفدریکو لومباردیˈ سخنگوی واتیکان در دی ماه گذشته از خلع لباس 400 کشیش متهم به کودک آزاری در سال های 2011 و 2012 خبر داد و گفت: 300 کشیش در سال 2011 میلادی و 100 کشیش در سال 2012 اخراج شده اند.

این داده ها نخستین آماری است که واتیکان پس از گذشت هشت سال و با وجود فشارهای کمیسیون حقوق کودکان سازمان ملل ارایه کرده است که خود حاکی از افزایش موارد کشیش های خلع لباس شده در سال های 2011 و 2012 نسبت به 170 کشیشی است که در سال های 2008 و 2009 اخراج شده بودند.

پاپ فرانسیس رهبر مذهبی کاتولیک ها نیز اخیرا در نشستی با اشاره به رسوایی کودک آزاری کشیشان، از فساد اخلاقی در کلیسا ابراز شرمساری کرد و گفت: همه از این رسوایی ها آگاه هستند و من نمی خواهم به این موارد اشاره کنم.

گفتنی است که بندیکت شانزدهم (پاپ مستعفی) در دو سال آخر ماموریت خود اجازه استعفای 400 کشیش کودک آزار را صادرکرد که حاکی از تعهد او بر یکی از مسایل بحث برانگیز کلیسا در دوران معاصر محسوب می شود. وی قبل از پاپ شدن و پس از اینکه متوجه شد که اسقف ها در بسیاری از موارد کودک آزاری از سوی کشیشان دستورات واتیکان را به اجرا نمی گذارند و به جای اخراج متهمان ، آنها را از کلیسایی به کلیسای دیگر منتقل می کنند و موارد را پنهان نگه می دارند، تدابیر مختلفی را اتخاذ کرد.

در اسناد منتشر شده از سوی آسوشیتدپرس، قدیمی ترین آمار موارد کودک آزاری کشیشان مربوط به سال 2005 می شود. در آن سال شورای ایمان واتیکان به ارایه داده های دقیق در باره کودک آزاری کشیشان پرداخت و پس از نخستین سال ها و با محاکمه تعدادی از کشیشان، اوضاع در سال 2008 تغییر کرد. سالی که ˈراتزینگرˈ پاپ شد و به آمریکا سفر کرد جایی که شمار زیادی از شکایت ها علیه کشیش ها شده بود.

هیاتی از واتیکان نیز در دی ماه گذشته در برابر کمیته ای از سازمان ملل متحد در ژنو حاضر شدند و درباره علت مخفی نگهداشتن این مدارک و اقدامات واتیکان برای پیشگیری از تکرار چنین وقایعی به سووالات پاسخ دادند.

واتیکان در سال 1990 به معاهده حقوق کودکان در سازمان ملل متحد پیوست اما از سال 1994 تا 2012 هیچ گزارشی از اقدامات این نهاد عالی مذهبی در ارتباط با حقوق کودکان به سازمان ملل متحد ارایه نشده بود.

اروپام ** 2171**5981
کد N106217

وبگردی