آفتاب

صالحی: تصور می‌کنند می‌توانند مذاکره را از طریق رسانه جلو ببرند

صالحی: تصور می‌کنند می‌توانند مذاکره را از طریق رسانه جلو ببرند

رییس سازمان انرژی اتمی در واکنش به اظهارات معاون وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه ایران به تاسیسات فردو و اراک نیاز ندارد، گفت: معتقدم اصلا نباید به این اظهارات وقعی گذاشت. ما کارمان را انجام می‌دهیم و منتظر نیستیم که به اظهارات دیگران گوش دهیم.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی‌اکبر صالحی در جمع خبرنگاران در حاشیه مراسم تجدید میثاق با آرمان‌های امام خمینی (ره) اظهار کرد: ما در مذاکرات آینده با 1+5 مکانیزمی را قائل هستیم و در همان چارچوب کارهای خود را انجام می‌دهیم و به این نقل و قول‌هایی که صورت می‌گیرد توجه نمی‌کنیم.

وی گفت: آنها تصور می‌کنند که مذاکره را می‌توانند از طریق رسانه جلو ببرند اما این مساله امکان‌پذیر نیست.

رییس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: من به ملت ایران اطمینان می‌دهم که فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای ایران با قدرت پیش می‌رود و مطابق آن چیزی که برنامه‌ریزی کرده‌ایم جلو می‌رود و هیچ چیزی به جز مواردی که خودمان در دستور کار داریم و می‌خواهیم متوقف نشده است.

صالحی درباره توقف غنی‌سازی 20 درصدی اظهار کرد: توقف غنی‌سازی به معنای تعلیق داوطلبانه است. ما از اول هم اعلام کرده بودیم که به سوخت 20 درصدی نیاز نداریم و به دنبال خرید این سوخت برای راکتور تهران بودیم اما آنها استنکاف کردند. ما خودمان سوخت را تولید کردیم و الان برای چند سال ذخیره بیست درصدی برای راکتور تهران داریم و از این بابت مشکلی وجود ندارد.

وی ادامه داد: سانتریفیوژهایی که بیست درصد تولید می‌کردند پس از تعلیق این روند به تولید اورانیوم تا غنای پنج درصد مشغولند بنابراین سانتریفیوژها کار می‌کنند.

رییس سازمان انرژی اتمی درباره موضع آمریکا نسبت به راکتور اراک، گفت: در بحث راکتور اراک تصمیم بر این گرفته شد که برخی تجهیزات اصلی مثل پمپ‌های اولیه و چند تجهیزات دیگر طی شش ماه آینده نصب نشوند. این در حالی است که طبق برنامه سازمان قرار نبود این تجهیزات در این مدت نصب شوند. در سایر بخش‌ها کارها با جدیت پیش می‌رود.

معاون رییس‌جمهور تاکید کرد: هیچ بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران متوقف نخواهد شد. گوش ما به ندای رهبری و ارشادات ایشان است. ایشان تعیین می‌کنند که ما باید چکار کنیم، نه دیگران که خارج از مرزها حرف می‌زنند.

صالحی تاکید کرد: این اظهارات از سوی مقامات آمریکایی مصرف داخلی و برای توجیه افکار عمومی‌شان است و به ما ربطی ندارد و نباید این صحبت‌ها را خیلی جدی گرفت.

در حال تکمیل است.

کد N106151

وبگردی